Vad behöver jag byta först?

Medlem
Vad behöver jag byta först?

Jo, har väl insett att det är dags att uppgradera burken lite, Tänkte undvika att köpa helt ny denna gång =). Nu är jag inte alls uppdaterad när det gäller hårdvara så jag postar mina specs här och hoppas på att få lite tips från folk som har lite mera koll än mig.

Jag vill alltså veta vilken/vilka delar som bör prioriteras, och självklart gäller det spelprestanda..

Moderkort:
Asus - Socket 775 - ATX Intel 975X

Processor:
Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz / 1333MHz / 4MB

Grafikort:
Asus GeForce 8800GTX 768MB

Ram:
2 st 2gb 800mhz DDR2.

PSU:
Trust PowerSupply 520W

Ramminnet funkar dock enbart i 5300, Instabilt system om jag sätter timings och sådant manuellt, vilket troligtvis betyder att moderkort borde bytas)

All hjälp uppskattas!

edit: la till PSU

Inaktiv

Vi kan börja med att kolla vad kan du inte köra nu med det där?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Du kan ju lägga till 2 gb i ram, (om du har ett x64 OS)
RAM minnen är billiga så det gör inte ont i plånboken.


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Inaktiv

Gränsen för 32 bit är 4 GB RAM gränsen för 64 är 16 exabyte RAM. Alltså kan han upgradera sitt RAM till 4 GB utan att upgradera OS.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Gränsen för 32 bit är 4 GB RAM gränsen för 64 är 16 exabyte RAM. Alltså kan han upgradera sitt RAM till 4 GB utan att upgradera OS.

Stämmer inte helt, den faktiska mängden som går att använda är oftast runt 3.2GB och inte 4GB.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Gränsen för 32 bit är 4 GB RAM gränsen för 64 är 16 exabyte RAM. Alltså kan han upgradera sitt RAM till 4 GB utan att upgradera OS.

Stämmer inte helt, den faktiska mängden som går att använda är oftast runt 3.2GB och inte 4GB.

Det stämmer inte helt. Grafikkortets ramminne räknas också.

Medlem
Skrivet av PiLp:

Du kan ju lägga till 2 gb i ram, (om du har ett x64 OS)
RAM minnen är billiga så det gör inte ont i plånboken.

Varför ska han lägga till 2 GB när han redan har 4 GB?
4 GB räcker gott och väl.

Medlem

agree, Jag är just nu inne på att köpa ett nytt grafikkort. Jag har läst lite och tror att prollen osv är helt ok än så länge. Så bästa prestandan borde jag få genom att byta grafikkort.

Inaktiv

Korrekt. Sen har du en skaplig uppsättning för att överklocka också. Gratis prestanda om du läser på lite.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar