Medlem
Vilket nätagg?

Halojj halojj! Funderar på en ny dator. Min stationära har något okänt fel och det skulle vara kul med en totaluppgradering! =D Nu är det bara det att jag aldrig förstått mig på nätaggregat. Hur vet man hur många Watt man måste ha? Vilka "regler" ska man följa och vad ska man titta på?

Tack

8)

Medlem

Det beror på vilka andra komponenter du tänker ha, men så länge du inte kör 4st grafikkort och överclockar extremt så räcker det i dom flesta fall med ca 400-600watt av bra kvalitet.


signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

Medlem

^- Dvs INTE Ace, Deltaco eller annan skit, har du en strikt budget är det FSP som gäller och har du lite mer pengar att lägga ut ( vilket du borde göra) så är det Antec/Corsair/Seasonic m.fl som gäller.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

nj
Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Det finns ett par gratis online räknare och så hitta jag via google en fin tråd på engelska ungefär hur mycket man behöver.
<personangrepp borttaget>
Min 200kr Deltace nät agg funkar skit bra än så länge och han sa att den skulle vara dålig bara av att titta på märket.

Anledningen till att många tillverkare av grafikkort rekommenderar överlöjligt kraftfulla nätagg är pga lågprisnätagg som inte kan leverera vad de anger.
Deltaco, Ace, Q-tec mfl säljer nätagg som är/kan vara överspeccade och klarar inte av att leverera i närheten av den effekt på någon lina som det står angivet. Har man "tur" så är effekten som angetts för nätagget dess peak-effekt, (till skillnad från "seriösa" tillverkare som anger den effekt nätagget klarar av att leverera konstant, samt ett värde för vad nätagget tillfälligt kan klara för peak-effekt).
På det så brukar även billiga tillverkare ha dålig effektivitet i sina nätagg så det kan vara en enorm effektförlust som bara blir värme i nätagget, de brukar lida av hög ripple vilket i långa loppet kan skada övrig hårdvara i datorn.

X-bit Labs har en mycket bra artikel om hur krävande på nätagget dagens datorer egentligen är, helt klart läsvärd.
OCAU:s wiki har en artikel om rekommenderade nätagg i olika prisklasser och användningsområden, dock så är den inte uppdaterad sedan i höstas så jag är inte helt hundra på hur den stämmer. Ger dock ett bra hum om vilka tillverkare som har bra saker.
jonnyGURU har några fina artiklar där en bunt lågprisnätagg testas, och resultaten är inte vackra.... artikel 1 samt artikel 2.

Medlem

Tack så mycket allihopa!

1
Skriv svar