Uppkoppling piratskyddar Ubisoft-spel

Medlem

Det som kommer hända är: Piraterna crackar skyddet första dagen och det kopieras som vanligt. De som tänkt köpa spelet bojkottar på grund av att det måste vara uppkopplade mot internet hela tiden. Visst de flesta är väl det idag men en del kanske inte har tillgång till det hela tiden.


signatur
Medlem
Skrivet av Tybalt:

Om det fungerar utan krångel så lär jag inte bry mig. Däremot om det strular med inloggning eller någonting annat så kommer jag inte köpa spel från dem. Hatar att inte kunna spela spel när man installerat dem pga att man inte kan kontakta deras servrar. Sådant är IG.

(Har själv inte piratkopierat spel under nuvarande eller förra årtiondet. Syndade på c64-tiden, men då var jag ung och dum. Hehe, kassettband, det var tider det. Skruva på tonhuvudet, på tal om strul alltså.)

Edit: SciiBone borde börja läsa licensavtalen till den programvara han använder. Välkommen till 80-talet. lol

Jag vet mycket väl att spelet blir din egendom när du köpt det om du nu menar det?
Men så länge du inte har köpt det så är allt du har laddat hem deras egendom?

Och jag tror inte företagen skulle göra så här om dom inte kunde komma på något bättre, för att kunna fortsätta göra sina jobb.

Så det jag egentligen vill säga är att det är dumt att whina på spelföretagen, kom på egna lösningar och se till att dom syns om du vill förändra något.

Jag försöker få folk att se att de är piraternas fel att det har blivit som det har blivit.

Och tydligen syns det eftersom så många blir inblandade i vad jag säger.:)

Its all about the money and that will never change.

Medlem
Skrivet av SciiBione:
Skrivet av Golvis:
Skrivet av SciiBione:

Golvis, troligtvist för att så många laddar hem och "Testar" det?

Mm för det hjälper ju säkert att sluta släppa demos helt menar jag.

Nejdå det tror inte jag heller.
Men jag ser ingen annan idé varför dom skulle ha slutat med demos till pc.:\

Ser ingen förklaring till det heller, fast å andra sidan är det få gånger mediaföretag gör beslut som är vettiga idag.


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av Golvis:
Skrivet av SciiBione:
Skrivet av Golvis:
Skrivet av SciiBione:

Golvis, troligtvist för att så många laddar hem och "Testar" det?

Mm för det hjälper ju säkert att sluta släppa demos helt menar jag.

Nejdå det tror inte jag heller.
Men jag ser ingen annan idé varför dom skulle ha slutat med demos till pc.:\

Ser ingen förklaring till det heller, fast å andra sidan är det få gånger mediaföretag gör beslut som är vettiga idag.

Ne kanske inte, men vi kan ju bestämma oss att om inte så många hade laddat hem så hade vi inte behövt dessa skydd:)

Skulle iförsig vara coolt om dom lyckades göra någon slags hårddisk där spelet lagras på (Inga skivor med andra ord) som är komprimerad till max eller något liknande iaf så det skulle ta lång lång tid att komma igenom.

typ minihdd som inte är i vägen för dig.

Detta för singleplayer spel och för multiplayer så tycker jag det funkar bra som dom har då crackade servrar inte är någo vidare roliga o köra på.:O

Medlem
Skrivet av SciiBione:
Skrivet av Tybalt:

Om det fungerar utan krångel så lär jag inte bry mig. Däremot om det strular med inloggning eller någonting annat så kommer jag inte köpa spel från dem. Hatar att inte kunna spela spel när man installerat dem pga att man inte kan kontakta deras servrar. Sådant är IG.

(Har själv inte piratkopierat spel under nuvarande eller förra årtiondet. Syndade på c64-tiden, men då var jag ung och dum. Hehe, kassettband, det var tider det. Skruva på tonhuvudet, på tal om strul alltså.)

Edit: SciiBone borde börja läsa licensavtalen till den programvara han använder. Välkommen till 80-talet. lol

Jag vet mycket väl att spelet blir din egendom när du köpt det om du nu menar det?
Men så länge du inte har köpt det så är allt du har laddat hem deras egendom?

Och jag tror inte företagen skulle göra så här om dom inte kunde komma på något bättre, för att kunna fortsätta göra sina jobb.

Så det jag egentligen vill säga är att det är dumt att whina på spelföretagen, kom på egna lösningar och se till att dom syns om du vill förändra något.

Jag försöker få folk att se att de är piraternas fel att det har blivit som det har blivit.

Och tydligen syns det eftersom så många blir inblandade i vad jag säger.:)

Its all about the money and that will never change.

Hehe tro mig, hade i det här fallet spelförtagen haft fria händer och alla på något magiskt sätt varit tvungna att köpa spelen, så hade vi inte haft de lagliga "fördelarna" vi trots allt tar för givet ^^


signatur

Retro.

Medlem

Men borde inte hdd (mini) där spelet ligger på, första gången måste du koppla upp med internet till deras "masterserver" skriva in din key för att låsa upp din hd och på något magisk sätt skulle bara spelet funka på just den hårddisken?

Inaktiv

Sämst!

Om något kommer Ubisoft förlora på detta, jag kommer verkligen inte köpa spel från dem om det blir på detta viset. Om tio år stänger de servrarna och du kan aldrig spela spelet igen.

Här har vi kanske EN anledning varför man väljer att piratkopiera - lösningarna är ju inget alternativ.

Skrivet av albertalbertsson:

De inser inte att för att bekämpa piratkopieringen krävs bra spel, folk som laddar ner spelen skulle ändå inte köpt dem då.

Sant!

Många av Blizzards (icke-online) spel klättrar ju upp på top 10 listan med jämna mellanrum.

Det går inte kriga mot pirater, det är över hela världen med tusentals anhängare (och växande) medan företag har någon enkel avdelning.
Gissar på att det tar en vecka innan skyddet är knäckt och man kan spela offline - enbart för pirater dock...


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Bab
Medlem

*facepalm*

Helt värdelös lösning som åter igen bestraffar vi som köper spel lagligt men inte påverkar piraterna.
Har du en spel-laptop och vill spela på väg till/från jobbet/plugget eller när du är på längre resa? Glöm det. Har din ISP strul så du inte kommer ut på nätet? Glöm att köra den där single-play kampanjen du började med som omväxling till online-spelandet.

Piraterna kommer ju bara ta fram hack till de här spelen precis som tidigare. Antingen gör dom en crackad exe som helt enkelt skippar kontrollerna. Eller så gör dom en "fejk" server som antingen körs lokalt på din dator eller någonstanns på internet som spelet "verifierar" sig mot.

Helt otroligt idiotisk lösning som gör produkten sämre för den som köper den lagligt och faktiskt uppmutrar fler att köra en "crackad" version av spelet.


signatur

-------
Du bär själv ansvaret för det du läser ovan.

Medlem

Aldrig att jag kommer göra ett konto till för att kunna spela ett spel. Har redan på tok för många.

Jag har sträckt mig till att ha steam igång och ha många spel där, fler ställen än så tänker jag inte logga in på.

Medlem

Jag antar att det blir lika stor "säkerhet" som steam och ModernWarfare 2. Det finns ju en hell radda människor som har laddat ner MW2 och endå spelar online genom steam.


signatur

while(I.alive()){cout << I.says("Tjenare");}

Jahopp.. lär ju ta en dag eller två innan piraterna spelar spelet, fast offline. Jävla idiotsystem desto mer jag tänker på det. Redan idag sitter jag med 3 st liknande idéer som jag måste logga in på för att ens spela mitt spel.

Medlem

Förvånar mig att dom inte har gjort det förens nu, ganska självklar lösning

Medlem

En hel del äldre spel (tidigt 2000) går inte att spela just för att servern som ska verifiera att skivan i släden är den äkta, inte längre finns. Därför måste man på de "internetberoende spelen" ha ett crack liggandes bara för att kunna spela sitt spel. Det är väldigt fel på många olika sätt.

Inaktiv

Vore härligt om piratspelande säger jag som pirat inte gick då skulle spelutvecklarna få mer pengar att göra bra spel för, men priserna måste sänkas, 150kr redan från start ska ett spel kosta då kan t.om kineserna köpa, då jävlar ska ni se på försäljningsstatistik. plus bra demos och hyffsade piratskydd innebär också mindre behov av att pirata.

Medlem
Skrivet av lvitriol:

Vore härligt om piratspelande säger jag som pirat inte gick då skulle spelutvecklarna få mer pengar att göra bra spel för, men priserna måste sänkas, 150kr redan från start ska ett spel kosta då kan t.om kineserna köpa, då jävlar ska ni se på försäljningsstatistik. plus bra demos och hyffsade piratskydd innebär också mindre behov av att pirata.

Du inser att spel idag har en budget på över 50 miljoner va? Och inkluderar man marketingbudgeten kan de flesta "stora" spel gå upp i 10 gånger så mycket.

Inaktiv

Nu får de lägga ner.

Så om mitt internet dör i en vecka och jag blir insnöad inte nog med att jag inte kan maila, msn, spela online spel. Nä mina singel player spel kan jag inte heller spela.

Så man får ladda ner crackade versioner till alla spel man köper för att kunna vara säker på att få spela dem?

Totalt värdelöst. Precis som steam spel kommer de crackas efter någon vecka om inte första dagen.

Ni som argumenterar för att detta är piraternas fel och att företagen tvingas göra detta. FEL. Vad företagen än gör så kan de inte stoppa piraterna. Om de ägnat tid och pengar åt att göra bra spel istället och hålla vad de lovar så hade fler köpt spelen än om det satsar pengar på nåt fail kopierings skydd.

Ubisoft tappade allt mitt förtroende med Heroes of might and magics V. Några feta features som stod på boxen saknades helt vid release. Man kunde inte spela online för att spelet out of syncade hela tiden. Det kom inga patchar på månader för att rätta till detta.

2 år senare var problemen knappt lösta Man fick lira spelet via hamachi lan som alla andra gjorde. Så jag piratade/ laddade ner expansionerna och har aldrig ångrat att jag köpte ett spel så mycket som HOMM V.

Hade homm 5 haft bra kvalité och gått att spela online så hade jag lätt köpt expansionerna. Ett jävligt bra exempel på varför man piratar spel

Nej ubisoft gör bra spel istället med bra kvalité så kanske man köper ett av era spel igen.

Medlem

Det som är otroligt är inte att bolagen använder allt mer kränkande skydd utan att vissa verkar tycka det är helt okej och till och med försvarar detta med näbbar och klor. För att inte tala om alla korkade jämförelser med bilar, låt oss en gång för alla konstatera åtminstone en sak. En bil är fysisk och går inte att massproducera utan att det kostar en enda krona, ett media består av Ettor och nollor som går att massproducera hur mycket man vill utan att detta kostar ett enda sabla öre. Har man väl förstått detta är det inte svårt att förstå att man inte kan göra denna korkade jämförelse.

Så till sist om själva nyheten, anledningen till att allt fler bolag använder sig av "drakoniska" skydd är inte piratkopiering utan att de vill kunna kontrollera en marknad som är mycket värre än piratkopiering är och denna marknad är ingen nyhet för de som är insatta.

Inaktiv
Skrivet av PcGamer:

Det som är otroligt är inte att bolagen använder allt mer kränkande skydd utan att vissa verkar tycka det är helt okej och till och med försvarar detta med näbbar och klor. För att inte tala om alla korkade jämförelser med bilar, låt oss en gång för alla konstatera åtminstone en sak. En bil är fysisk och går inte att massproducera utan att det kostar en enda krona, ett media består av Ettor och nollor som går att massproducera hur mycket man vill utan att detta kostar ett enda sabla öre. Har man väl förstått detta är det inte svårt att förstå att man inte kan göra denna korkade jämförelse.

Så till sist om själva nyheten, anledningen till att allt fler bolag använder sig av "drakoniska" skydd är inte piratkopiering utan att de vill kunna kontrollera en marknad som är mycket värre än piratkopiering är och denna marknad är ingen nyhet för de som är insatta.

Ja så skyller företagen på pirater för då är det försvarbart.

I det avseendet kanske man kan skylla på pirater för frågan är om företagen vågat trycka på detta på köparna med motiveringen att man vill stoppa andrahandshandeln.

Medlem
Skrivet av jonne_man:

I det avseendet kanske man kan skylla på pirater för frågan är om företagen vågat trycka på detta på köparna med motiveringen att man vill stoppa andrahandshandeln.

Kan hålla med dig där, hade det inte varit för alla hemska pirater hade de ju inte haft någon syndabock när de inför dessa skydd för att få bukt på den markanden. Men å andra sidan tvivlar jag starkt på att spel varit en så stor bransch som det ändå blivit om det inte varit för just piratkopieringen.

Så till er som hela tiden skyller på denna, vad får er att tro att ni hade kunnat spela de spel ni idag kan om det varit omöjligt att piratkopiera?

Inaktiv
Citat:

Jag tror knappast någon av oss skulle köpa något som kunde blir 100% gratis...
Om du såg t.ex (säger att du gillar bilar) skulle du ta din drömbil eller skulle du betala för den?

Mycket intressant med tanke på de utvecklare som på senaste tiden har gett folk möjlighet att köpa sitt spel för bara några öre, och upptäckte att de flesta faktiskt betalde mycket mer för det.

Ta dessutom en titt på kommentarerna här så ser du att det är väldigt många som säger att de tänker både ladda ner och köpa spelet.

Citat:

Har du larm/lås på bilen? varför har du det... folk ska väl kunna testa din bil

För att ingen ska kunna ta sig in. Om jag visste att det var meningslöst och vem som helst skulle kunna ta sig in och köra iväg utan nyckel eller specialkunskaper, som det är nu med spel, så skulle jag inte bry mig om att låsa.

Citat:

Det hade nog varit smartare o bara släppa det på steam... Som MW 2 gjorde. Då slipper man iaf ubi softs program.

Ja, det finns ju inte tillgängligt för pirater, eller hur?

Citat:

Ubisoft vill _TJÄNA_ pengar på sina spel och detta är ett sätt att göra det, att alla sitter och klagar på att man vill spela offline är ju bara löjligt, man kan hur enkelt som helst få internet i stort sätt var som helst i Sverige.

Hemma, ja, men när jag åker bort och tar med mig laptopen så händer det ofta att det inte finns trådlöst nätverk eller lediga nätverskontakter.

Citat:

Tycker många av seriöst detta är okey?

http://torrentfreak.com/mass-effect-2-leaks-to-bitto
rrent-before-official-release-100124/

Minst 300.000 har laddat hem det...
49.99 euro (steam) gånger 300.000 = 14997 euro...

Tycker det är synd om Bioware som gör bra spel... så bullshit att bra spel får köpare... även dom förlorar tusentals på pirater.

Som dom mycket väl kunde ha lagt pengar på det ni vill, nya sett att slippa tjänster som steam clouds.

Det är inte företagen fel... utan piraternas

trots det..... och se dessutom länken ovan och se hur många som säger att de tänker köpa spelet ändå.

Citat:

Ladda hem ett spel för att testa det är detsamma som att "låna din bil/bil företagen" till vem som bara för att få testa det och sen kunna behålla den.

Tycker man Pirat är okej, då tycker man även bilstöld är det.

Det finns en VÄLDIGT stor skillnad: Om jag tar din bil, så har du inte någon bil längre. Om jag ladder ner ett program, så har du fortfarande kvar ditt program.

Citat:

Tro mig spelföretagen skulle kunna göra allt mycket jobbigare igenom att starta en månadskostnad, och det skulle inte förvåna mig om ingen kommer på en bra idé att hindra pirater.

Det får dom gärna göra, om det är berättigat, som med de flesta MMO.

Citat:

Våga öppna dina ögon och se att spelföretagen inte har så mycket val, tro mig om inte så många hade laddat hem spel osv, så hade inte det här behövs heller?

Våga öppna dina egna ögon och inse att folk kan ladda hem spelen oavsett vilka skydd som utvecklarna använder. Om skydden inte inskränker användaren på något sätt ör det fullt ok imo, men om det finns nackdelar för kunden med skyddet så betyder det att du kan få en bättre produkt genom att ladda ned det gratis än genom att gå och köpa det. Då blir valet inte särskilt svårt.

Citat:

Jag vet mycket väl att spelet blir din egendom när du köpt det om du nu menar det?
Men så länge du inte har köpt det så är allt du har laddat hem deras egendom?

Problemet är att det är det första exemplet som är låst, medans det andra inte är det.

Citat:

Så det jag egentligen vill säga är att det är dumt att whina på spelföretagen, kom på egna lösningar och se till att dom syns om du vill förändra något.

Det finns inga lösningar, förutom att göra spelet så bra att folk vill betala för att de känner at utvecklaren förtjänar det. Det är omöjligt att göra spelet spelbart (annat än i multiplayer på de officiella servrarna) utan att det kan piratkopieras.
I antiken kunde du skydda ett budskap på 2 sätt:
1. Se till at fienden inte får tillgång till den papperslapp det står på.
2. Se till att de inte kan knäcka koden som texten är skriven i.

När radion infördes så försvann #1 eftersom man enkelt kan lyssna på någons radiokanal, men man kunde fortfarande koda det, så det funkade.

Problemet kommer idag, när du måste ge fienden (vad de flesta utvecklare verkar betrakta "kunden" som) både det kodade materialet på en skiva eller linande, och dessutom kod nyckeln så att de faktiskt kan spela spelet. Så fort du har satt båda dessa i handen på någon så är det enkelt att knäcka alla skydd och dela ut materialet. Därför är alla försök till piratskydd bara negativt för de som faktiskt köper spelet.

Citat:

Men borde inte hdd (mini) där spelet ligger på, första gången måste du koppla upp med internet till deras "masterserver" skriva in din key för att låsa upp din hd och på något magisk sätt skulle bara spelet funka på just den hårddisken?

Skulle va lika enkelt att käcka som spel som kommer på DVD och "kräver" registrering.

123
Skriv svar