skall jag uppgradera datan eller skaffa ny?

Medlem
skall jag uppgradera datan eller skaffa ny?

Hej,
Jag är väldigt konfunderad över min dator just nu. Min dator, enligt mina ögon, är en helt okej speldata som har något år på nacken.

Jag undrar om jag ska skrota den eller uppgradera den eftersom jag vill på något sätt ha en bättre gameplay.

Mina specs är:
System: Windows XP (32-bit)
Intel(R) Core(TM)2CPU 6600 @ 2.40GHz
2.40 GHZ, 2,00 GB RAM (DDR1 tror jag)
Geforce 7900 GTX (512 MB )

Har svårt att avgöra själv men, hur tycker ni den är? Jag vill givetvis, som jag sa, uppgradera min gameplay. Vad tycker ni att ni hade gjort om ni hade haft min dator? Om ni hade velat förbättra den, vad skulle ni då gjort?

Tack för hjälpen

Nytt grafikkort. 4850 eller GTS250.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Dator heter det, data är en helt annan sak.

Och det master_chrille stämmer, klocka CPUn en smula och köp ett HD4870 eller GTX260, båda korten ligger runt 1500kr i dagsläget och presterar en smula bättre än HD4850/GTS250.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Så, jag har kollat lite över internet... Och jag har funnit ett intresse för GeForce GTX260 (dumpade iden med GTX275, jovisst den är bättre, men hur mkt bättre för ett sådant mycket högre pris) som verkar passa mitt lirande för AoC och framtida shooters (Modern warfare 2, Badcompany2 etc).

Vad jag nu Undrar är om mitt system kan hålla sin nivå balancerad med det nya tillägget (Det nya kortet) och att det inte krashar av obalans. Behövs det något uppgradering kanske? Vill givetvis ha ett bra performance när man får ett nytt kort :).

Största frågan är nog, vad har du för nätaggregat? Samt, ifall du vill klara Bad Company2 så skulle jag klocka/byta CPU.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Funderar att fixa ett nytt grafik-kort, utöka ram-minnet till 4gb. Funderar fortfarande om man ska installera en 64 bitar istället? Funderar ochså att skaffa vista (dx10<3) och där är det vanligt med 64-bitar.

Drar BC2 mycket samt Modern warfare2? Hoppas att jag inte behöver byta ut hela systemet

Vad har du för moderkort och Nätagg?

BC2 drar nog ganska mycket mer än vad MW2 kommer att göra.
MW2 kommer nog att ha samma grafik som MW1 har.
BC2 vet jag inte ifall dom har sagt vad man behöver.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Instämmer ang grafikkortsbyte.
Klocka inte CPU är min åsikt.
Mer minne tycker jag är onödigt i sammanhanget.
Jag kör XP Pro x32, XP Pro x64, Vista Ultimate x64 och Linux.
Jag tycker antingen att du ska fortsätta med XP x32 som
du har nu eller använda XP x64.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Varför ska han ta XP x64 som har sämre stöd av utvecklare än Vista x64?

Inaktiv
Skrivet av Petah:

Varför ska han ta XP x64 som har sämre stöd av utvecklare än Vista x64?

Av den enkla anledningen att han ska slippoa återkomma hundra gånger till med frågor när Vista krånglar


signatur

Bra kylning IsTheShit

Skrivet av unix:
Skrivet av Petah:

Varför ska han ta XP x64 som har sämre stöd av utvecklare än Vista x64?

Av den enkla anledningen att han ska slippa återkomma hundra gånger till med frågor när Vista krånglar

Men Vista krånglar inte så mycket, XP fungerar dock väldigt bra för den delen också. ^^


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Varför inte Windows 7 RC då? Bra mycket "billigare" och funkar bättre än vista i alla fall.

Inaktiv

kolla om du har ddr2 eller ddr1 ram, samt om du har pci-x eller agp på grafikkort, har du agp så måste du byta en hel del, annars behöver du bara köpa ett ati 4770 eller 4870 grafikkort

Medlem
Skrivet av Layon:

kolla om du har ddr2 eller ddr1 ram, samt om du har pci-x eller agp på grafikkort, har du agp så måste du byta en hel del, annars behöver du bara köpa ett ati 4770 eller 4870 grafikkort

Core 2 Duo finns bara med DDR2-RAM och i ytterst sällsynta fall med DDR1 och 7900GTX släpptes bara i PCI-E-format...


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av Layon:

kolla om du har ddr2 eller ddr1 ram, samt om du har pci-x eller agp på grafikkort, har du agp så måste du byta en hel del, annars behöver du bara köpa ett ati 4770 eller 4870 grafikkort

Core 2 Duo finns bara med DDR2-RAM och i ytterst sällsynta fall med DDR1 och 7900GTX släpptes bara i PCI-E-format...

Man kan hitta DDR3 till C2D/Q, men det är bara 790i moderkort (tror jag) som stödjer det.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Jo, det har du rätt i, men jag tror inte man sitter med DDR3 kombinerat med ett 7900GTX.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Skrivet av Zelaxe:

Jo, det har du rätt i, men jag tror inte man sitter med DDR3 kombinerat med ett 7900GTX.

Nej, hehe, det skulle vara lite roligt. ^^


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Jag har DDR2 (confirmed) Och funderar som sagt att utöka till 4gb MEN kör på vista 32-bitar istället (på grund av 64an har inte alla drivrutiner och kan inte köra alla mina program, plus att jag 3,5gb användning räcker )

Byter ut Grafik-kortet mot en XFX GeForce GTX260, Men jag undrar om jag kan köra det, vad krävs av ett sådant grafik-kort? hittar inte så mycket info andgående det.
Hörde att man behövde 2.0 PCI-express.. Men i min manual för datorn (när den anlände) stod det 1 PCI-Express x16... Vad behöver jag göra?

Behöver jag verkligen en till "Inkoppling" (express) för att kunna köra den? För nu verkar jag bara ha en, och den verkar kräva två.. av nån anledning

Ifall du har en PCI-Express x16 v1.1 slot ska det fungera. Det måste inte vara 2.0 men det gör så att det går lite fortare, inte så gigantiskt mycket men lite.

Den kräver inte 2 slot platser, bara att den tar upp 2 slot platser i datorn. Kylaren är ganska stor.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Det funkade, felskrivning i manualen :P. Tydligen kan jag byta ut det gamla grafik-kortet mot det nya.

Och for your information: GTX 7900 var Graphic-card of the year 2006

Medlem

Det är inte 2006 längre

1
Skriv svar