Medlem
CPU-fråga

Tjabba!

Har en kort och enkel fråga som jag hoppas någon kan svaret på! - Använder en laptop samma CPU som stationära datorer gör?

Anledningen är att jag sitter på en Acer Aspire 4315 laptop för tillfället, och hade tänkt uppdatera CPUn. Och eftersom jag har en oanvänd dator med en bättre single-core processor tänkte jag flytta över den.

Och går det inte så skulle jag vara extremt tacksam om ni hade tips på en billig men hyfsad processor!

Tyvärr så går inte det. Eller, det finns undantag, men normalt så använder en laptop en "Mobile"-processor. Den är mindre (Har jag för mig) samt drar mindre ström.

Stationära kan man ju byta ut hur man vill, men tyvärr så får den inte plats i en laptop. Ifall du vill få en snabbare laptop så skulle det vara att köpa en med snabbare processor.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

är det okej om jag lånar tråden?

också en kort fråga, vad händer om man sätter i en processor med en FSB-BUS på 1066 i ett moderkort som bara stödjer 800 FSB-BUS?
prestandaförlust antar jag, men blir det mkt? är det lönt att byta en singelcore 3,6 Ghz P4 till en dual core på 1,86 Ghz? enligt jämnförelser jag sett så är dualcoren gott och väl 40-60% snabbare.

Det ska väl fungera, men det blir som sagt en prestanda förlust.

Jag skulle knappast byta en 3.6GHz Single mot en Dual på 1.86GHz. (Men det är jag det.) Skulle spara lite mer pengar och köpa en lite dyrare Dual men snabbare.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

I praktiken är 1,86:an sanslöst mkt piggare.
Jag har single 3,2 hemma som jag jämfört med en Dual 2,0 som sitter i en annan burk och tja,
det går inte att jämföra.

Apropå just 1,86 Dual så är det i mer än ett avseende en underbar CPU.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar