Medlem
Datorköp

Har planerat ett datorköp i typ ett år nu, och i slutet på månaden så kommer jag äntligen att kunna köpa en. Så, jag har efter många om och men lyckats välja ut komponenter som jag tror kommer passa mig som handsken.

Men som vanligt blir jag väldigt paranoid när det gäller så här mycket pengar och skulle vilja ha en second opinion.

Bygget!


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=141&e=&p=391584,103899,...

Lite dyrare, så mycket bättre, du kan givetvis byta ut Antec Solo mot ett CM690 om du du föredrar kylning istället för ljudnivån (upphängda diskar ger under.)


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Det som Zelaxe plockade ihop var bättre. Skulle köpa det istället. ^^


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Jasså? Förklara gärna hur, som jag ser det så är det endast grafikkortet som presterar bättre. Är nämligen inte så kunnig om dagens hårdvara.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Ifall man ska välja en processor, så ska man helst välja AMD, för att Intels 775-processor är på väg mot sitt slut.

Plus att denna processor som Zelaxe länkade till är 3 kärnig, samt den kommer att vara snabbare än E7400 som är 2kärnig. (Och kör i 1066MHz, och AMD'aren kör i 1333MHz ifall jag inte har fel, men det bör jag ha.)


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Mitt alternativ är bättre på i princip allt utan nätagget, och det jag valde räcker ändå gott för att driva systemet i fråga. Moderkortet har dessutom Crossfire-stöd om du skulle vilja uppgradera. Processorn har en upplåst Multiplier och är därför enklare att överklocka. HD4870 presterar ganska mycket bättre och hårddisken är dubbelt så stor och dessutom sval och tyst.

Eller är du en Intel-anhängare som inte har förstått att AMD presterar bäst per krona i mellanklassen än?


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Men moderkortet jag valde har också CrossFireX-stöd, samt att jag inte kommer att klocka något speciellt mycket. Kommer väl bli en stadig 3.5GHz eller så som jag kör 24/7. Stor hårddisk har jag inte nytta av (Jag är inte pirat), HD4780 kostar för mycket, och det systemet jag plockade ihop spräcker redan min budget.

Sen när det gäller processorn så har de test jag tittat på visat att Intel-processorn presterar ungefär likadant, någon FPS bättre i spel.

Jag behöver egentligen bara ett simpelt "Ja" eller "Nej" om prylarna är kompatibla. Nog för att jag redan vet att dom är det, men jag har jobbiga jävla tvångstankar.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

HD4870 kostar inte så mycket mera, Processorn är fortfarande bättre, hårddisken kan du minska om det inte är viktigt.

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=141&e=&p=391584,210221,...

Så, nu är den billigare än systemet du satte ihop, men fortfarande bättre.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Okej, får väl se då. Återkommer kanske med andra frågor.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Ny fråga: Så det funkar med AM2-moderkort till AM3-processorer?


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Jao, nästan alla AM2+-moderkort fungerar till AM3-processorer direkt eller bara med en BIOS-uppdatering, inte tvärtom dock.
Det är också den största fördelen med AM3/AM2+ framför socket 775, de har framtiden för sig då AM3 är en ny sockel.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Mjo. Intels nya är ju något så dyr också.

Så om jag byter ut moderkortet, processorn och grafikkortet mot dessa som jag länkar här under så kan vi båda hålla med om att det är en positiv förändring, ja?

Moderkort
Processor
Grafikkort

Är lite fundersam med moderkortet, men jag har kollat runt lite och det verkar OK.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Njae, det är ett AM3-moderkort, och då måste du ha DDR3-minnen till, men de har sjunkit i pris ganska mycket nu afaik, men är fortfarande runt dubbla priset mot vanliga DDR2-minnen. Men ett AM3-system vore klart att föredra om du har pengarna extra att lägga på DDR3-minnen. Grafikkortet och processorn är bra val dock. Moderkortet ser annars bra ut, Gigabyte gör kvalité.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Jag skulle kunna byta ut dom mot dessa. Det blir visserligen 2GB mindre, men det är smällar man får ta. Det är visserligen bara att köpa till ett par extra senare, amirite?

Så, tack så mycket för hjälpen får jag väl säga. Hoppas jag inte har varit en alldeles för stor plåga.

*edit*
bygget!


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Jepp, det ser fint ut, bara att beställa då.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Då blir det att göra det så fort som möjligt. Tack åter igen.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

1
Skriv svar