Inaktiv
Ny budget dator

Jag funderar på att köpa en ny dator. Min gamla dator ifrån slutet på '07 känns som att den ligger på gränsen till vad spel klarar av idag och dessutom har jag haft en del ACPI blue screens pga min externa WD-hårddisk som bråkar med moderkortet:

Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4600+ 2,41 Ghz
Minne: Corsair 2x1GB DDR2 RAM
Hårddisk: En Maxtor SATA 250 GB och en 300 GB.
Grafikkort: Geforce 8800 GTS
Moderkort: Asus A8N32-SLI Deluxe
Chassi: Okänt märke, Ser ut som en Mac G5.

Vill inte att den ska kosta över 8000 kr och jag funderade lite på en dator jag hittade på dustin.se. Frågan är bara om grafikkortet är tillräckligt bra för att köra dom senaste spelen utan allt för mycket lag? Det fanns ett annat paket på Webhallen som var kanske 500 kr billigare men där fick man en sämre Processor och hårddisk men troligtvis bättre grafikkort. Det var ett Asus ATI Radeon HD 4850 1GB om jag minns rätt. Som trogen Geforce-användare så lutar det åt dustinpaketet eller vad skulle ni köra?

Jag skulle köpa dustin paketet. GeForce GTX260 är ett jäkla bra grafikkort, och man kan överklocka det ganska bra också.

775-processor är på väg mot sin död, men jag ser det knappast som att man kan sluta köpa dom till spel datorer.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv
nj
Medlem

Du har inte missat att Dustin som standard visar priser exkl moms? (iom de i första hand inriktar sig på försäljning till företag, Dustin Home är deras vanliga konsumentsida) För det där paketet går på ca 9200kr inkl moms.

Inaktiv
Skrivet av nj:

Du har inte missat att Dustin som standard visar priser exkl moms? (iom de i första hand inriktar sig på försäljning till företag, Dustin Home är deras vanliga konsumentsida) För det där paketet går på ca 9200kr inkl moms.

Här kommer svaret, bättre sent än aldrig Jag missade exkl moms och har nu plockat ihop några komponenter för 7606 kr. Det ända som man inte får är en quad processor utan bara en dual core men man kan ju uppgradera den på sikt. Det är i stort sätt hela Webhallens Gamer paket för 6795 kr minus grafikkortet plus ett GTX 260 grafikkort och en 1 TB Samsung hårddisk istället för 750 GB

Edit:

Processor: Intel 2 Core Duo E7400 2,8 GHz
Minne: Corsair 4 GB DDR2
Moderkort: Asus Socket 775 ATX Intel P45 (P5Q SE)
Brännare: Pioneer DVD+RW 20x
Grafikkort: Asus Geforce GTX 260 896 MB
Hårddisk: Samsung Spinpoint F1 1 TB
Chassi: Antec Three Hundred Gamer Case

00a
Medlem

Jag skulle nog satsa på AMD PhenomII X3 som är snabbare och har en plattform som är mer framtidssäker när det gäller uppgraderingar

Inaktiv
Skrivet av Joel1992:

Jag skulle nog satsa på AMD PhenomII X3 som är snabbare och har en plattform som är mer framtidssäker när det gäller uppgraderingar

Tittade på en sån men jag är lite trött på AMD om jag ska vara ärlig. Har haft AMD Athlon i stort sätt hela mitt liv och skulle nu vilja testa Intel för omväxlingsskull Visst låter det frestande med en 3 core men som sagt, jag köper nog en fyra intel sen när dom gått ner i pris lite.

Medlem

Intels socket 775 är en döende plattform, skulle aldrig valt den oavsett hur bra den än presterade. AM2+/AM3 lever å andra sidan ända fram till Q4 2010.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv
Skrivet av Zelaxe:

Intels socket 775 är en döende plattform, skulle aldrig valt den oavsett hur bra den än presterade. AM2+/AM3 lever å andra sidan ända fram till Q4 2010.

Du menar Intel Socket 1366? Som sagt jag ska dumpa AMD för Intel.

Edit: Btw så kör jag med socket 939 nu vilket är helt utdött. Köpte min nuvarande dator som sagt 2007.

Medlem

Om du ska dumpa AMD för Intel så vänta åtminstone tills Core i5 kommer, då dör 775 ut helt och i7 blir en workstationplattform endast, men som jag sa innan, 775 är inget bra val idag om man ska uppgradera.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Lyssna på Zelaxe. AM3 är the way to go.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv
Skrivet av Boomer:

Lyssna på Zelaxe. AM3 är the way to go.

Klart jag lyssnar men det är en prisfråga också. Om jag nu måste släppa taget om socket 755 så får det bli en AMD trots allt eftersom core i7 kostar multum.

Skrivet av Guzilla:
Skrivet av Boomer:

Lyssna på Zelaxe. AM3 är the way to go.

Klart jag lyssnar men det är en prisfråga också. Om jag nu måste släppa taget om socket 755 så får det bli en AMD trots allt eftersom core i7 kostar multum.

*775*
Men som Zelaxe skrev, vänta till Core i5. Den är tänkt att ta över efter Core 2 processorerna. Så, den hamnar väl i ungefär samma prisklass som en C2Q gör just nu.

Ifall du inte orkar vänta och det brinner i plånboken så är AMD ett smart val, samt att den är också framtidsäker. ^^


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Har plockat ihop en dator nu för 9990 kr på webhallen. Det var lite mer än vad jag hade väntat mig men då får man följande:

AMD Phenom II X4 940 Black Edition 3,0GHz / 8MB

AXP PowerSupply (PSU) 630W V. 2.20 SLI Ready

Antec Three Hundred Gamer Case

Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz

MSI Socket AM2+ - AMD 790GX (DKA790GX Platinum)

Noctua NH-U9B CPU-Kylare

Samsung Intern SATA DVD±RW 22x - Svart (Dual-Layer)

Samsung SpinPoint F1 1TB

Scythe Slip Stream Chassifläkt 120mm x 3

XFX GeForce GTX 260 896MB

Och master_chrille, min plånbok brinner rätt friskt Är riktigt less på min nuvarande dator.

Ser bra ut enligt mig. Jag skulle kört på det. ^^


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

1
Skriv svar