Medlem
Att tänka på?

Hej. har äntligen lyckats få loss pengar till en uppgradering av min dator

Har beställt ett 4770 en Akasa CPU fläkt och en ny 120mm fläkt från komplett, det lär väl dyka upp i början av nästa vecka.
så nu undrar jag lite vad som behövs göras innan hårdvaran ska in. nya drivrutiner ska jag såklart ha men behöver jag formatera om datorn eller något sådant? hoppas inte det för jag har en massa (skit) som jag vill spara. sen eftersom det är en Hem-PC får man inte med någon win-skiva som behövs för att installera om.

hårdvaran:
P4 3,6 GHz HT
standardkylare CPU -------> Akasa AK-965
1gb DDR2 PC-4200, letar efter mer begangnat har ni något så säg till
ati x850XT ------------------> HD4770
moderkort, ingen aning Asus tror jag. men det är PCI-E på den, jag har kollat.
no-name 92mm fläkt ------> Nexus 120mm

syftet med uppgraderingen är att jag ska kunna spela mina spel, bla SC: Double Agent och kommande SC: Conviction, på högre inställningar och högre upplösning, har ju en 24" wide-skärm som kräver lite mer kräm än vad jag hade innan.

är supertacksam för all hjälp jag kan få
//napahlm

Inaktiv

Jag tror att du för säkerhets skull ska ta bort alla ATI x850XT drivrutiner och dylikt. Så att det garanterat inte blir något problem med dem när HD4770 sätt in. Annars bör det inte vara några problem.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Vad har du för nätagg? Samt dom nya spelen skulle jag köpa en bättre processor för. P4'an kommer inte att komma så långt.

Du sitter med ganska gamla grejer så jag skulle hellre byta allt, men ifall du inte har pengar för det så är ett 4770 det bästa.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

ligger inte drivrutinerna till x850XT och 4770 i samma Catalyst packe? men ja, att avinstallera drivisarna innan det byts låter som en bra idé.
nätagget är på 400w om jag minns rätt, det klarar ju av att mata ett x850XT som borde vara en hel del mer strömhungrigt, eller har jag fel? tror jag läste någonstans att 4770 precis drar för mycket watt för att enbart drivas från moderkortet.

ja det är mest gammalt skit. men pengar finns inte, blir av med jobbet nästa vecka och har inget nytt på gång den närmsta framtiden annars är planen ett nytt moderkort, prolle, minnen, nätagg och ett extra 4770. frågan är ju bara vad i5 kommer kosta, antingen det eller AMD.

00a
Medlem

850xt drar mer ström än 4770 så det är nog inga problem med agget. och då 850xt också använder catalyst så räcker det nog med att bara dra ner senaste drivrutinerna och installera dem över de gamla.

EDIT: lite sen där.

Inaktiv
Skrivet av master_chrille:

Vad har du för nätagg? Samt dom nya spelen skulle jag köpa en bättre processor för. P4'an kommer inte att komma så långt.

Han klarar Double Agent iaf minst P4 3,5Ghz rekommenderas Conviction är också byggt på UE 2 så det blir ingen chock höjning där heller tror jag


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

det finns kanske någon som vill göra sig av med sin gamla dual core processor för någon hundring? det skulle man nog kunna ha råd med, får skippa maten i ett par dagar eller hur?

@ theHarmlessWarrior, står att det kräver minst en P4 3,0. 3,5 är rekommenderat och det slår jag ju, med hundra hertz

00a
Medlem

Du kan klocka P4'an så får du lite bredare marginaler.

Inaktiv
Skrivet av Joel1992:

Du kan klocka P4'an så får du lite bredare marginaler.

Eller så sabbar han den. Men chansen finns ju att dator blir bättre


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av napahlm:

det finns kanske någon som vill göra sig av med sin gamla dual core processor för någon hundring? det skulle man nog kunna ha råd med, får skippa maten i ett par dagar eller hur?

:'( Det låter så tragiskt. Arbetslöshet är ingen jag vill råka ut för. Ibland glömmer man hur lyckligt lottad man är här i grundskolan. Jag känner faktiskt inte för att lämna överhuvudtaget.

Vart jobbade du btw?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Hm man börjar glömma har en P4 3,2GHz liggandes trodde det var den snabbaste P4 som tillverkats. Har du det moderkortet med plats för både P4 och senare typ socket 775? Gissar att det rullar i 800FSB då, har testat 400 jämfört med 800 med övrigt samma P4-system och det är grym skillnad.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

jag jobbar på kommunen. fast bara som timvik, finns det inte mer jobb så finns det inte... så är det dessvärre.

1
Skriv svar