Tack Comhem! För absolut ingenting..

Inaktiv
Tack Comhem! För absolut ingenting..

Hej, uppgraderade precis mitt internet på Com Hem från 24/10 till 50/10. Jättebra tyckte jag.

På måndagen slutade mitt internet att funka, jag ringde Com Hem och de förklarade att det berodde att de hade skrivit över mitt abbonemang med det nya modemet de hade skickat. Ok tänkte jag, de kunde kanske ha väntat så att modemet hade kommit till min stad innan men en dag utan internet ska man väl klara sig utan.

Lyckas äntligen med nöd och neppe få ut nya modemet nästa dag, kommer hem och kopplar in allt och inget funkar. Helvete..

Ringer till kundtjänst och jag överdriver inte när jag säger att jag lämnade telefonen hemma, gick ner och handlade mat, lagade mig en underbar Carbonara och självklart precis när jag skulle börja äta kom jag igenom kön.

Efter provat de mest grundläggande problemen med att starta om datorn, modemet, båda två igen så bad de mig att testa med en annan dator. Kan påpeka att deras starta om teknik hade gjort ett flertal gånger innan.

Som "tur" var tjejen där med sin Mac jag kollar in och det funkar! Helt underbart! Fan nu jäklar ska vi väl kunna hitta problemet med min dator. Allt funkade juh för två dagar sen innan de kopplade ner mitt internet eller hur?

Nepp, eftersom de kunde konstatera att deras uppkoppling fungerade låg problemet på min sida. De sa att jag skulle kontakta min datorleverantör. Vilket är svårt när jag byggt den själv. Ja då visste inte lilla söta Karin på andra sidan vad jag skulle göra. I min hunger och ilska kastade jag på luren..

Nu.. Vad kan jag göra?

Enda skillnaden ska vara att jag har kopplat in ett nytt modem med en uppgraderad hastighet från 24710 till 50/10 och nu kan jag inte få fram en ip address.

Förutom att hata Com Hem vad tycker ni att jag ska göra?

Jag funderade på att häva köpet och gå tillbaka till min gamla hastighet men då är juh "worst case" att jag sitter där i samma sits fast bara med långsammare hastighet.

All hjälp uppskattas.

Inaktiv

Jag bytte från Chello när Chello blev uppköpt av ComHem, till just ComHem. Första månaderna fungerade det inte alls men jag slapp betala. Efter det har det egentligen aldrig krånglat. De har ju uppgradering av modemet online och sådana saker. Jag fick dra ur strömkabeln och väntade en minut innan jag satte i den ett antal gånger för att det skulle hoppa igång. I övrigt var det inga konfigurationer alls i OS, vilket det var förr i tiden.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Tyvärr verkar det som att modem uppdateringen funkade fint eftersom det funkade på den andra datorn.

Jag tror/hoppas att felet ligger på mjukvaran i min stationära dator. Mööööjligtvis hårdvaran men det vore väldigt underligt ifall den skulle bara ha slutat fungera i det lilla lapset mellan modem bytet.

nj
Medlem

Kontrollerat så nätverkskortets dioder börjar lysa som de ska när du kopplar in datorn till modemet?
Kontrollerat om du tilldelas en IP-adress korrekt?
Testat deaktivera nätverkskortet i Windows för att sedan aktivera det igen?
Testat ipconfig:s olika /release och /renew-kommandon för att testa få en uppkoppling?

Inaktiv

Tack fö hjälpen nj. Ska testa alla dina förslag när jag kommer hem från affärsresan och uppdatera hur det gick.

Men hur testar jag ipconfigs:en?

nj
Medlem
Skrivet av Maximilian:

Tack fö hjälpen nj. Ska testa alla dina förslag när jag kommer hem från affärsresan och uppdatera hur det gick.

Men hur testar jag ipconfigs:en?

Öppna en kommandprompt (start -> kör -> cmd, eller leta reda på kommandprompten i startmenyn).
Kommandot är kort och gott ipconfig, och du kan se alla möjliga växlar som kan användas genom att skriva ipconfig /?.

1
Skriv svar