00-talet enligt spelbranschen

Medlem
Branschen snackar 00-talets viktigaste

Riktigt bra artikel, intressant att se vad de som håller på med spel som yrke tycker.

Själv så tycker jag nog att Fumito Uedas spel ICO och Shadow of the Colossus, samt Onlineutvecklingen är de två viktigaste sakerna under 00-talet.

Medlem

Säga vad man vill om World of Warcraft, men när det kom 2005 så skänkte det mig många timmars roligt spelande. Tyvärr varar inget för evigt men det känns som om WoW satte standarden på hur den genrén av MMO skall vara.

Annars är BF1942 en av 00-talets viktigaste, helt klart.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Jag tycker att Medieval 2 ska få komma upp det gav verkligen en sak. hur man ska spela Risk och tur baserade spel.

Annars är World of Warcraft helt klart en viktig siffra som gav oss gamer ett stort nätverk med kompisar över hela världen men jag tycker dom borde lagt ner med expansioner efter tbc.

Medlem

Skulle velat se Xenogears i finrummet men särskillt revolutionerande är det inte. I mitt tycke är det bland det bästa spel som gjorts. Syn att det inte släpptes i europa dock. Men det är väl så att vi västerlänningar inte bryr oss så mycket om story utan mer om action liksom.

Får väl säga Baldurs Gate 2 SOA är det spelet i mitt hjärta av de som nämnts.

Medlem

Ehh var är Shenmue ? Till deras försvar så släpptes det julen 99 i japan men hittade hit 00.

Shenmue var kanske inte det bästa men absulut det viktigaste spelet.

Medlem

Wut? ingen nämnde farmville! skandal!!

Skämt åsido, så har jag aldrig ens sett ICO som så många pratar om som det viktigaste spelet.

WoW var väl kul det första halvåret, sen tröttnade i alla fall jag, då tyckte jag warhammer online var bättre.

Och Dragon Age är helt klart ett av de bästa spelen på mycket mycket länge!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Ehh var är Shenmue ? Till deras försvar så släpptes det julen 99 i japan men hittade hit 00.

Shenmue var kanske inte det bästa men absulut det viktigaste spelet.

+1

Medlem

Jag kan inte annat än att hålla med de flesta som pratar om ICO och Shadow of Colossus. Maken till upplevelser får man leta efter! Ni som inte har provat dem, gör det.

Inaktiv
Skrivet av saru:

Säga vad man vill om World of Warcraft, men när det kom 2005 så skänkte det mig många timmars roligt spelande. Tyvärr varar inget för evigt men det känns som om WoW satte standarden på hur den genrén av MMO skall vara.

Annars är BF1942 en av 00-talets viktigaste, helt klart.

Tycker det är roligt att Blizzard sätter standarden också, för de har inte hittills släppt något dåligt spel. De spel som inte når upp försvinner - vilket är i princip... alla än så länge

Jag spelade det ett tag, men upptäckte att MMO spel är inget för mig. Betala för att spela. Pfffft....


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem
Skrivet av Greve_Peter:

Skulle velat se Xenogears i finrummet men särskillt revolutionerande är det inte. I mitt tycke är det bland det bästa spel som gjorts. Syn att det inte släpptes i europa dock. Men det är väl så att vi västerlänningar inte bryr oss så mycket om story utan mer om action liksom.

Får väl säga Baldurs Gate 2 SOA är det spelet i mitt hjärta av de som nämnts.

Xenogears är dock ett spel från 90-talet. Sjudjävla bra spel dock. Tycker att stridselementen i spelet piffade upp det en del också faktiskt.

Medlem

Tommy Rydling kunde inte ha sagt det bättre. Jag skulle väl slängt in Mass Effect också...de titlarna som verkligen greppat mig i gamersjälen.

Medlem

Jag tillhör väl den "nya generationen rollspelare", då jag aldrig har tyckt om Baldur's Gate spelen. Men Bioware's nyare rollspel (Star Wars KotOR 1 & 2, Jade Empire och Mass Effect) har hållit mig sysselsatt i otaliga (och roliga) timmar.
Men eftersom min låda inte klarar av Dragon Age får jag väl hoppas på att Mass Effect 2 och eventuellt Jade Empire 2 (snälla!) har lite lägre systemkrav...

Medlem
Skrivet av Waara:

Jag tillhör väl den "nya generationen rollspelare", då jag aldrig har tyckt om Baldur's Gate spelen. Men Bioware's nyare rollspel (Star Wars KotOR 1 & 2, Jade Empire och Mass Effect) har hållit mig sysselsatt i otaliga (och roliga) timmar.
Men eftersom min låda inte klarar av Dragon Age får jag väl hoppas på att Mass Effect 2 och eventuellt Jade Empire 2 (snälla!) har lite lägre systemkrav...

Det låter enligt vad du själv säger som att du antagligen ändå inte gillat Dragon Age något vidare... Det har mycket mer gemensamt med Baldur's Gate än med Mass Effect, och då menar jag förstås helt bortsett från fantasy vs sci-fi.

Medlem
Skrivet av hitbengan:

Jag kan inte annat än att hålla med de flesta som pratar om ICO och Shadow of Colossus. Maken till upplevelser får man leta efter! Ni som inte har provat dem, gör det.

Jag har provat båda & förstår inte riktigt hypen kring dessa spel. Maken på medelmåttiga "äventyrsspel" har man inte sett på länge.


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Inaktiv
Skrivet av NeoWeo:

Ehh var är Shenmue ? Till deras försvar så släpptes det julen 99 i japan men hittade hit 00.

Shenmue var kanske inte det bästa men absulut det viktigaste spelet.

*Genuint intresserad* Vad gör Shenmue så viktigt då?


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem
Skrivet av Herbert:
Skrivet av hitbengan:

Jag kan inte annat än att hålla med de flesta som pratar om ICO och Shadow of Colossus. Maken till upplevelser får man leta efter! Ni som inte har provat dem, gör det.

Jag har provat båda & förstår inte riktigt hypen kring dessa spel. Maken på medelmåttiga "äventyrsspel" har man inte sett på länge.

Allting kan ju inte falla alla i smaken antar jag. Men för mig var de riktigt bra, det var lätt att projicera sig på huvudkaraktären och man såg hur världen, eller i alla fall perceptionen av den ändrades i och med att spelen hade sin gång. Riktiga mästerverk enligt mig!

1
Skriv svar