Dålig Kylpasta?

Tjenare alla.

För ungefär 2 veckor sen så installerade jag ett nytt moderkort i min dator, XFX 780i, och installationen av processor kylaren var svårare än vanligt. Men jag fick på den.

Nu idag när jag satte mig ner och skulle spela lite så märkte jag att HW Monitor visade 65C på min CPU. Då började jag undra vad det var, så jag stängde av datorn och väntade i cirka 1 timma. Sen när jag startade den igen så gick jag in i BIOS och kollade hur varm min CPU var nu.

BIOS visade 49C...

Så, nu undrar jag, kan det varit så att jag lyckades göra något fel när jag installerade kylaren eller är det kylpastan? Jag sitter just nu och tar bort den gamla för att installera om den, men kan det vara så att min kylpasta som jag köpte är dålig?
Jag använder Arctic Alumina.

Spec: E8400 3.00GHz, XFX 780i, GTX 280, Antec 900, Tagan 580W.
Ursäkta "the wall of text", men så att folk inte behöver fråga om allt.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Kylpastan är nog inte så dålig, men hur mycket la du på? Rekommenderat är bara en klick i mitten i riskornsstorlek.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Skrivet av Zelaxe:

Kylpastan är nog inte så dålig, men hur mycket la du på? Rekommenderat är bara en klick i mitten i riskornsstorlek.

Det var ungefär så mycket som jag la på. Däremot så spred jag inte ut den efter att jag hade lagt på den.

Edit: Nu har jag lagt på kylpasta stort som ett riskorn, men nu hamnar jag däremot på samma problem som tidigare. Min kylare har problem med 2 utav dom där små piggarna. 2 av 4 kan jag trycka ner så jag hör ett klick men dom andra 2 går bara inte att få ner. När jag gjorde detta förra gången så hade jag inte monterat moderkortet i chassit ännu men nu sitter jag här med det i.

Edit2: Nu har jag, tack vare hjälp utav min far, lyckats få på den förbannade kylaren. Samt, jag tog också mycket mindre kylpasta. När jag då startade upp och gick in i bios så visade den 37C. Victory!


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Nehep, nu har jag samma problem igen. Efter cirka 30minuters spelande så hamnade den på 60C. Och nu är den idle 50.

Ska jag kanske köpa en ny kylare?


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Som om 60 grader vore livsfarligt :). Hur är ventilationen i chassit? Om inte luften rör på sig så blir luften i burken bara varmare och varmare och då säger det sig självt att processorn blir varmare.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

En klick på mitten sen smeta ut så det täcker hela CPUn med ett gammalt kort eller nåt liknaden. Sätt dit kylaren och vrid den lite och sedan skruva fast den utan att lyfta upp den.

Inaktiv

Råkade ut för en gång att plasten i kylarfästet spruckit så det var inte maximalt tryck. 50 idle är inte acceptabelt framför allt eftersom det går att få ner temperaturen. Kylpasta = Tunnt lager dra ut det manuellt. Pasta leder värme dåligt men bättre än luft. Ju mer pasta ju varmare blir CPU:n. Man vill egentligen bara åt att fylla porerna i ytan.


signatur

Bra kylning IsTheShit

PaddanL: Jag fixade kabeldragningen när jag bytte moderkort, så det är inte några större problem. Jag har ett antec 900, och mina hårddiskar sitter i buren längst ner vid nätagget, så att jag får kall luft rakt in till grafikkortet och processorn.

Sen det här med kylpastan... När jag bytte kylpasta här i onsdags så körde jag med att inte sprida ut kylpasta utan att bara lägga på en liten klick. Men det fungerade inte. Så nu testade jag att sprida ut den, men det gjorde ingen skillnad det heller.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

nj
Medlem

Testa använda Core Temp för att kontrollera temperaturen, osäker på om HWMonitor fixat "riktigt" stöd för tempavläsningen i Intels Core 2-processorer trots att Intel släppt speccarna för det (Core Temp var ett av de allra första programmen att ordna det stödet).

Sitter kylaren fast ordentligt? Om du använder en kylare med push pins så kontrollera så alla sitter som det ska, annars så kan kylaren sitta ojämnt.

Det är inte helt ovanligt (tyvärr) med ojämna ytor på kylaren och/eller processorns heatspreader (tex att ytan är konkav eller konvex) så det blir dålig kontakt av det. Fick själv ta och lappa min Tuniq Tower för den var helt vågig.
Vill minnas att iaf Intel varit rätt schyssta och hjälpt till med att byta ut processorer som haft problem med temperaturer pga dåliga heatspreaders och liknande.

Lite roligt här, men HW Monitor och nVidia System Monitor visar att den är på 50C idle, medans CoreTemp visar 37~39C på båda cores. Ska jag bara lite på CoreTemp eller ska jag vara oroad?


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

nj
Medlem
Skrivet av master_chrille:

Lite roligt här, men HW Monitor och nVidia System Monitor visar att den är på 50C idle, medans CoreTemp visar 37~39C på båda cores. Ska jag bara lite på CoreTemp eller ska jag vara oroad?

Core Temp använder som sagt speccar för tempavläsning som Intel själva släppt då det var stora problem med framförallt 45nm-processorerna i Core 2-serien (som tex din E8000 CPU), se tex den här nyheten hos SweClockers som beskriver det lite.
Om nu HWMonitor/nVIDIA System Monitor gör en korrekt avläsning klarar av att göra en korrekt avläsning vettetusan, jag brukar dock lita på vad Core Temp läser av.

Inaktiv

Tror i detta fall att Core visar korrekt. Tempen är acceptabel också.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar