Hur vet jag vilket videokort som passar mig?

Inaktiv
Hur vet jag vilket videokort som passar mig?

Vad är det man ska titta på när man köper en GPU? Hur ser man hur bra kortet är? Vad är ett bra respektive okej prestanda idag 2009?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

00a
Medlem

Att se på tester är det bästa sättet att avgöra hur pass bra ett kort är gentemot ett annat. Och vad som är bra idag beror lite på vad man spelar/använder datorn till. men Hd4770/9800gt och upp ska man nog satsa på om man ska ha en ny dator för spel.

Skrivet av theHarmlessWarrior:

Vad är det man ska titta på när man köper en GPU? Hur ser man hur bra kortet är? Vad är ett bra respektive okej prestanda idag 2009?

1: Hur mycket minne, vilken MHz det är på core, hur många cores det är och sist men inte minst, att ens nätagg klarar av det.

2: Reviews. Finns aldrig för många utav dom på internet.

3: Beror på datorn (enligt mig). Man ska väl ha runt 30-60FPS i spel.

Kanske missade något...


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av master_chrille:

1: Hur mycket minne, vilken MHz det är på core, hur många cores det är och sist men inte minst, att ens nätagg klarar av det.

Titta endast på den delen om du jämför två kort ur samma serie, ex ett vanligt HD4890 och ett fabriksöverklockat exemplar osv. Annars ser ATI-korten nog ganska mycket bättre ut på pappret. (Högre klockade GDDR5-minnen kompenseras av en lägre minnesbuss och streamprocessorer beräknas på ett annat sätt.)

Har du ett vettigt nätaggregat från början på minst 450W kan du köra _alla_ kort på marknaden, ta en titt på bilden nedan. Dessutom körs det med ett överklockat Core i7-system

Men som andra har sagt före mig, kolla in reviews på bl.a SweC och Anandtech t.ex.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

GDDR5, 1 GB är bättre än GDDR4 1 GB?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

nj
Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

GDDR5, 1 GB är bättre än GDDR4 1 GB?

Ja, fast sedan beror det ju på fler faktorer med vilket kort som är bäst.
Rena speccar är sällan det bästa att gå på när man letar grafikkort.

1
Skriv svar