Behöver hjälp ang frågan: DVI-VGA eller DVI-HDMI ? Få Ingen bild alls:S

Inaktiv
Behöver hjälp ang frågan: DVI-VGA eller DVI-HDMI ? Få Ingen bild alls:S

Tjena Tjena.

Nu är det så här att jag har fixat en ny dator för några dagar sen.

Specs:

Windows Proffesional 32bit
servispack 3

AMD Athlod 64 X2 Dual Core
2gig ram
500g HD

GRAFIK KORT: Nvidea Gforce 9500 1gig DDR2
(med dom senaste drivrutinerna)
( och ja , kortet ska funka att koppla in i tv,n me DVI - VGA - DVI -HDMI)

Nu skulle jag försöka koppla in min Dator till min
"Samsung 40 tums tv" dvs ska Clona bilden.
Och köpte därför en DVI - VGA sladd eftersom min Tv har Vga på baksidan.

Sladden jag köpte:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=30367

Men när jag har satt in sladden till min dator och till tv,n.

"( satte in sladden i det andra av mina Dvi utag, eftersom skärmen sitter i den första, Har dock tesstat med det första oxå)"

så Hittar datan min TV, men TV,n hittar inte datan.
Har tesstat att byta upplösning som stödjer min tv. (720p) har tesstat att sänka den till 800x600 och lika så 1024x 728 ( eller va det nu är )
Inget av det funkar :S, utan blir det gammla vanliga.

DATAN hittar TV,n men TV.n får inte framm data bilden.
När jag trycker på MENY på tv,n så syns det inte änns att PC är inkopplat, utan den står fårtfarande som GRÅ och går inte att välja.

Polare har snackat om att jag ska köpa HDMI istället, men har hört att det brukar bli fel då, stämmer detta?

Har oxå hört att man ska koppla in sladdarna i en viss ordning, stämmer detta?
Isf vilken ordning?

Tacksamm för snabbt svar eftersom jag har galet me filmer på burken som man gärna vill kunna se på Tv,n istället.

Mvh/C

00a
Medlem

Har du ändrat inställningarna så att den vet om att den ska clona bilden? såvitt jag vet brukar HDMI inte vara problemfyllt. Ger bättre bildkvalite än VGA och det kan skicka ljud också. Brukar vara ljudet som kan vara krångligt att få att fungera med HDMI.

Hmm, jag undrar här nu...
Finns det kanske någon inställning på TVn som kan vara felet? Någon som inte tillåter att en dator blir inkopplad och allt sånt där?
Ska kolla det där lite fort, vilken TV har du? Förrutom en 40" samsung.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Yes har valt att klona bilden både på Nvideas controll center
(sry stavningen)

Dvs- Den kontroll panelen som hör till Nvidea korten och som kommer upp nere i högra hörnet.

Sen har jag oxå gått in på Inställninar - aktivera andra bildskärmen eller vad det nu är.
Den är aktiverad står det, men får ingen bild på Tv.n :S

Tänker på att dra och köpa en DVI-HDMI sladd i veckan.
Nån särskild modell det ska va?

Jag menar på dvi finns det ju många betäckningar efter: "DVI-a "DVI- D" DVI - i" tror jag det finns oxp
Jag köpte: DVI-A
(har det nån skillnad?)

Läste om det på den här länken:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=74b2064ed2d851e220...

Sen tänkte jag oxå om det finns nått vis att göra så den skickar signalen genom DVI-VGA, Jag menar kanske är det så att den är inställd på att skicka signalen genom DVI-HDMI?
(om man nu kan göra nått sånt)
Och isf hur gör man det?

Min samsung är modell:
LE40S86BD

00a
Medlem

kanske en dum fråga, men bytte du läge på TV'n så den står på pc och inte AV1 eller liknande

Inaktiv

BILD på upplösningar på TV,n när jag använder DVI-VGA eller DVI- HDMI..

Länk till bild: http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs025.snc1/4271_...

Dock tänkte jag på en sak nu:

Det står D SUB -
Står det för DVI - D?
Isf kanske jag har köppt fel cabel?

Jag köppte en cabel som heter DVI-A ?

(sry kan inte så mycket om TV)

@ JOEL: läs högre upp

Kan inte änns välja PC på tv,n den är inte ikopplad säger den.
Men DATAN hittar TV,n???

(sry stavning)

NOTE: fanns inte änns nån DVI-D cabel .
Så det står det inte för .

00a
Medlem

Men du kan alltså inte välja PC läget på TV'n? oavsett om datorn är inkopplad eller ej borde det gå att välja PC, bara det att om den inte är i får du ingen bild. Angående DVI kabeln kan jag tyvärr inte hjälpa. du kan alltid testa posta en tråd på minhembio

Inaktiv

Enda skillnaden mellan DVI och HDMI är att HDMI även skickar ljud. I övrigt skickar de precis samma bild.

Det har genom åren funnits "färdiga" sladdar att köpa som inte har fungerat. Jag köpte en som jag öppnade och tittade ordentligt på, lödde om den och då fungerade den. Några eller någon sladd i den var felkorsad. Vet dock inte om detta även gäller den sladd du har köpt. Jag använder en DVI-kabel och så har jag satt en HDMI-adapter i ena änden och det fungerar perfekt. I många fall är det någon inställning i TV:n som ska göras. Jag föreslår att du går igenom menyerna minutiöst så att du är säker på den saken. Så länge ....


signatur

Bra kylning IsTheShit

DVI-A innehåller enbart analoga signaler.
DVI-D innehåller enbart digitala signaler.
DVI-I innehåller förutom de digitala signalerna även analoga RGB-signaler, och kan därför med enkel mellankontakt kopplas till VGA -skärmar.

HOW FAR IS THE DVI MAXIMUM LENGTH?
The official DVI specification mandates that all DVI equipment must maintain a signal at 5 meters (16 feet) in length. But many manufacturers are putting out much stronger cards and bigger monitors, so the maximum length possible is never exact.

Although the mandated DVI spec is 5 meters, we do carry cables up to 25 feet, and have succesfully extended them even longer than that (although results do vary depending on hardware). For guaranteed signal quality on long runs, you should consider using a powered DVI signal booster.

Despite common belief, there is such thing as signal loss in digital pictures. When a DVI run is unstable, you may see artifacts and "stuck" pixels on your display; further degredation tends to flicker out or shake, and the ultimate sign of loss is a blank display. In-house tests on varying equipment have produced strong signals up to 9 and 10 meters long. Tests at 12 meters generally resulted in signal loss and an unusuable image on the display, and anything longer rendered no image at all.

Keep in mind that when using DVI-I cables at extensive lengths, you may not be seeing a digitally-clear image on your screen. Because analog has a much longer run, your display may auto-switch once the digital signal is too weak. For this reason, long runs are best done with VGA (for analog) or HDMI (for digital). If you have no option other than DVI, make sure you're getting the best image by using DVI-D cables and verifing that your display is set to digital input.

Uppdatering: informationen ovan kommer från Datapro, länk tillagd. /Mod.

1
Skriv svar