Medlem
Billigt grafikkort

Hejsan. Jag är inte särskilt bra på hårdvara, men tänkte ta och uppgradera mitt grafikkort. Jag har just nu GeForce 6600 GT, som vad jag förstått inte är särskilt imponerande

Undrar vad man kan få för sjyssta uppgraderingar till det för under tusenlappen. Syftet är mest att kunna köra lite nyare spel, och få upp min framerate i WoW en aning.

Som Petah skrev, HD4770.

Inget tvivel om saken. Kostar runt 1100 till 1200kr, nästan samma prestanda som HD4850 och sen, ja, det är ett bra grafikkort så att säga.

MEN(!) ifall du vill öka din FPS på wow ska du inte köpa ett nytt grafikkort (ifall du inte har en C2D processor redan) utan det som wow använder mest är din CPU och minnena.

Vad har du mer i din dator? CPU, RAM-minne, nätagg och hela faderutan.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

00a
Medlem

Om ditt 6600gt är PCI varianten kan hd4770 vara ett bra kort, annars om det är agp är det nog bäst att sikta på ny burk, antar att processorn inte är av det senaste heller?

Medlem

Som master_chrille påpekade lär ett nytt graikkort inte höja din fps i tex. wow särskillt mycket, bara så du vet det.

För övrigt håller jag med ovanstående om HD4770, ett extremt prisvärt kort, som kan kräma på mer än vad man anar kanske.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av master_chrille:

Vad har du mer i din dator? CPU, RAM-minne, nätagg och hela faderutan.

3 GB DDR (inte ddr2), jag köpte nyligen till den 3e gigabyten, men märkte knappt nån skillnad vad fps anbefaller. Är det för att de måste sitta i par för att utnyttja dual-channel grejen eller vad det heter?

Processorn är en AMD Athlon 64X2 Dual-core 3800+ 2,01 GHz.

Vart kan man se vad man har för nätaggregat? Har ingen koll på sådant..

När jag går in på properties på grafikkortet står det för övrigt:
Location: PCI Slot 11 (PCI bus 5, device 0, function 0)

Låter det som att en ny burk vore vettigare än uppgraderingar?

Du öppnar chassit, där kan du kolla vad det heter samt hur många Watt det är.

Jag tror nog att en ny dator skulle vara bra.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

1
Skriv svar