Medlem
Ljudkort?

Tjena!

Har alltid funderat på en sak... Ljudkort. Vad gör det egentligen? Själv älskar jag att lyssna på musik, och är kräsen vad gäller ljud i film, spel, musik etc.

Blir ljudet bättre om man köper ett ljudkort? Vad är det för skillnad? Och har ni några tips på ett bra och relativt billigt kort?

00a
Medlem

Med ett separat ljudkort brukar ljudkvalitén bli bättre och du kan enklare koppla in instrument och liknande. Men hur pass bra ljudkvalitet och hur många ingångar/utgångar det finns beror på vilken prisklass du kollar på. jag använder Creative soundblaster X-fi Xtreme och märker skillnad i ljudkvalitet.

Inaktiv

Skillnader finns det.

Fördel ett kan vara att när man kör moderkortets ljud kan det garanterat krångla på ett eller annat sätt.

Fördel två vilket man kan tycka att det borde vara tvärtom är att processorn inte behöver arbeta lika mycket när man har ljudkort i.

Jag tycker att man kan koppla ljudkortet till ett försteg som kanske bara drar 15-20 Watt och använda hörlurar. Det räcker ganska långt. Är det högtalare som gäller blir det ju förstärkare/slutsteg alternativt att koppla dem direkt till ljudkortet.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Okej

Men vad blir det för skillnad att köra med ett USB-ljudkort och ett sådant man petar in i burken? Nu vill jag bara ha det för att lyssna på musik. Och med så bra ljudkvalité som möjligt.

Länka gärna kort som ni anser är bra!

Medlem

Om du bara ska *lyssna* på musik så behöver du inte köpa ett ljudkort, ljudkvalitets skillnaden är minimal.

Medlem

Jag lånade en kompis USB-ljudkort, och jag tycker faktiskt att det låter lite bättre. Fast det kan ju också bero på att jag förväntar mig att det ska låta lite bättre

Hursomhelst... Är det som Petah säger att det inte blir någon större skillnad om jag bara ska lyssna på musik, spela spel, kika på film etc.? Och är det isåfall onödigt att köpa ett ljudkort man petar in i burken?

Medlem

[info]Q:
Is there a quality difference between a sound card and the motherboard sound device?[/info]

A:
It depends. about three years ago, I would have said yes there is a major difference. but today, most mid range on board sound devices are NOT all to bad. they have all the same equalizing features and 3d effects of the more expensive sound cards. now, for gaming the stand alone cards with their own chache of ram for decoding sound WILL actually help gaming performance, but only 2-3 frames per second. is that worth $100?

My motherboard, EVGA 780i has a full 7.1 Surround support and it also has optical out support, something not seen on most stand alone sound cards even today. I didn't see the reason to use the x-Fi sound card, I heard a difference on an older dell, but not on the new computer. so I sold it to a friend.

I guess what I'm trying to say is if You have a cheaper computer, or even an older expensive one. the on board probably isn't as good, nor will it even beyond stereo. if you are trying to set up a Surround sound system or just want a little better sound quality on the older computer, then a $50 investment will fix that for You.

If your computer's sound is good now and you DON'T need the higher fidelity or you don't think you could distinguish the difference like me, then might as well keep the money for something else.

[info]"Is there any difference between my on-board sound card and an external one?"[/info]

Q:
I have an Intel Desktop Board D925XECV2. It supports 7.1 surround sound and so on. I am now thinking about getting a new pair of speakers. If I also get a new sound card, will it make a huge difference from the one on my motherboard?

A:
Honestly, if you not absolutely fanatical about sound
quality, you'll probably never notice the difference.

Jag tycker personligen att du ska spendera mera pengar på ett grafikkort eller CPU än för ett ljudkort.

Om du har X-fi högtalare och köper ett x-fi ljudkort så kommer du nog höra en skillnad. Annars kommer nog inte höra nån skillnad om du inte beredd att lägga ut ett par tusen på ljudkort och sen ett par tusen på högtalare.

1
Skriv svar