Moderkort och passformer

Inaktiv
Moderkort och passformer

Jag har tänkt bygga en ny dator med ett nytt moderkort. För att spara på pengar så tänker jag använda ett gamalt chassi. Jag har den här Compaq D510 EVO

och den här trasiga Dell XPS 600

.

Vad jag som är helt borta på moderkort har förstått så finns det olika sorters former av moderkort. De moderna korten kör oftast ATX och microATX. ATX visar att det moderkortet funkar till ett ATX chassi. Korrekt? Vilken passform har då de här två chassina? Jag kan t.o.m säga att D510 har Compaq 07E8h som moderkort men trots det så kan jag inte googla fram pass formen.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

uATX har fyra expansion portar på baksidan med ATX har sju oftast.

Compaq D510 EVO är ett ATX chassi. Den andra verkar vara ett ATX chassi.

Inaktiv

Just det området är extremt kompatibelt, så det är mer eller mindre plug and play.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Så det ni säger är att jag kan köra microATX lika väl som ATX på samma chassi? Det handlar alltså inte(som jag alltid trot) om att ATX har sina skruvar så att man kan sätta det i ATX skruv håll?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Hoppsan det var tydligen ingen XPS 600 utan än Dell Demension XPS Gen 4. Hittade en länkNew Motherboard for an XPS gen 4.

Men visst var de lika


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Jag hittade nu idag också info om D510länk. Det står att den använder U-ATX som är samma som µATX vilket är microATX?

Men frågan återstår från post 4

Skrivet av theHArmlessWarrior:
Skrivet av Confused_One:

uATX har fyra expansion portar på baksidan med ATX har sju oftast.

Så det ni säger är att jag kan köra microATX lika väl som ATX på samma chassi? Det handlar alltså inte(som jag alltid trot) om att ATX har sina skruvar så att man kan sätta det i ATX skruv håll?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Okej den där sista frågan löste sig i Wikipedia...


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Välj XPS chassit, bättre kylning utan tvekan.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Jag har typ liksom redan beställt delar till Compaq:en. Men det ska inte bli något monster utan min lilla Linux dator. XPS:en hade ju som sagt special delar från dell som inte finns till salu så det är liksom ingen valbart alternativ. Nu kan man iofs fråga varför jag posta denna tråd när jag bara avböjt era svar och hittat allt själv på egenhand. Jag tycker det känns tryckt och ha er på sidan av så att ni kan säga att det här blir fel osv. Som ni gjorde i den där tråden med i7 och Q5500.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Dell som många andra tillverkare följer standarden så det som du compaqen kan du ha i dellen eller nåt annat chassi.

Inaktiv

Tillverkare brukar följa Intels nya BTX men fribyggandet har fortfarande ATX som standard. Fast till Dell's uber datorer så görs det special gjorda kort i många fall. Jag vet att XPS 600 men jag tror även Gen 4 hade det också.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

1
Skriv svar