Samsungs bildskärmar = skräp

Medlem
Samsungs bildskärmar = skräp

Är nu inne på min tredje Samsung monitor på mindre än 3 år. Min första bildskärm var en 931BF, fungerade fint ett bra tag. Men en dag när jag skulle starta datorn efter den varit i viloläge vägrade skärmen visa nån bild. Försökte med allt för att få liv i den, och det enda som verkade fungera var att plocka ur elkabeln och vänta ett tag. När skärmen väl startade fick jag samma problem igen så snart det var dags att ställa den i viloläge.

Ringde till Samsungs support, där dom till min glädje förklarade att felet skulle gå på min garanti.
Så dom skickade ut en begagnad skärm i utbyte mot min som trots alla repor fungerade fint. Allt var frid och fröjd tills jag efter ett par veckor fick en räkning i brevlådan... På 7300 kronor.

Ringde självklart direkt och frågade vad i helvete dom sysslar med. Fick som svar att det inte var något fel på skärmen jag skickade in och räkningen var för felsökningen på min "trasiga" skärm + utbytes skärmen. Kan även tillägga att skärmen kostade inte mer än 3000:- ny. Efter en lång diskussion fick jag dom på min sida och dom skulle kontakta reparations firman. Ringde 2 gånger i veckan i 2 månader och fick varje gång svaret "Vi väntar fortfarande på svar från reparations firman". Till sist slutade jag ringa och totalt ignorerade räkningen, har gått 6 månader nu utan ett ord från Samsung. Antar att dom lagt ner ärendet.

Så, skärm nummer 2. En 226BW, i princip samma fel där. Efter att den stått i viloläge har den totalt slutat fungera. Nu reagerar den inte ens när man stoppar i elkabeln och jag känner inte direkt för att börja tjafsa med Samsung igen.

Har iof. fortfarande min utbytes skärm, men det är väl bara en tidsfråga innan den här dör också.

Så en varning till alla er som planerar att köpa ny bildskärm, köp inte Samsung.

Inaktiv

Personligen tycker jag det doftar grafikkortsproblem eller något sådant...
De jag vet som har Samsungskärmar är mycket nöjda.

Angående service ärendet är det ju katastrofalt, inte acceptabelt på något vis. Tror som sagt det kan vara något annat än just skärmarna som är fel hela tiden, men din kontakt med deras servicepartner borde ju räcka för att man skall välja en annan tillverkare...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Skrivet av PaddanL:

Personligen tycker jag det doftar grafikkortsproblem eller något sådant...

Jag tänkte samma sak. Antingen så är det Grafikkortet eller så är det VGA/DVI sladden.

Min syster hade samma problem, och det fixade jag genom att bara byta sladd. Ifall du inte har testat det, gör det.

Skrivet av PaddanL:

De jag vet som har Samsungskärmar är mycket nöjda.

Samma här.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Nope, tyvärr, inget av det ni nämnde som är felet..
Hade ett grafikkort till första skärmen som gick sönder och sladden jag hade då skickade jag med den trasiga skärmen. Kört den andra skärmen med ett annat grafikkort och en ny el sladd.

Efter att ha googlat lite har jag upptäckt att det tydligen är massvis med folk som har just det här problemet med Samsung skärmar av alla möjliga modeller.

Så trots att det är ett väl känt märke, lyd mitt råd.. Välj nått annat nästa gång ni planerar att köpa ny skärm.

Skrivet av Mack:

Nope, tyvärr, inget av det ni nämnde som är felet..
Hade ett grafikkort till första skärmen som gick sönder och sladden jag hade då skickade jag med den trasiga skärmen. Kört den andra skärmen med ett annat grafikkort och en ny el sladd.

Vänta här nu, skickade du med El-sladden till Samsung eller bild-sladden?


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Har alltid använd Samsungskärmar utan problem.


signatur
Medlem

Har inte haft problem med Samsung-skärmar någon gång, jobbar som grafisk formgivare "for a living", så det funkar inte med dåliga skärmar för viktiga jobb. Vad som däremot är tråkigt att höra är det bemötande du har fått, dåligt. Nästa gång du köper en skärm kräv att den ska vara pixel-fri, fel-fri och all annat "fri" som du vill, och vill de inte acceptera öppet köp som funkar trots att du har testat, ja, välj någon annan affär... Lycak till!

Medlem
Skrivet av master_chrille:
Skrivet av Mack:

Nope, tyvärr, inget av det ni nämnde som är felet..
Hade ett grafikkort till första skärmen som gick sönder och sladden jag hade då skickade jag med den trasiga skärmen. Kört den andra skärmen med ett annat grafikkort och en ny el sladd.

Vänta här nu, skickade du med El-sladden till Samsung eller bild-sladden?

Hela kalaset..

Medlem

Handlar visserligen inte om Samsung men ni kanske får en bild på hur andra företag hanterar supportärenden.

Köpte en 17" skärm från Viewsonic för ett par år sen, tyckte den var lite mörk o övre kanten så ringde dom och bad att få byta ut den.
Några dagar senare hade jag ett paket att hämta ut på posten, jag fick en 19" som utbyteskärm av samma modell för att de hade slut på 17" :). Var bara att lägga i 17" skärmen i lådan 19" kom i och skicak den till dom, och de betalade frakten.

Medlem

Jag har bara haft Samsung skärmar och ingen av dem har gått sönder har en från 2001.
Du har väl haft extrem otur


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Medlem

jag är lite nyfiken på varför du över huvud taget har haft kontakt med samsung. det är försäljarens problem att sköta garantiärenden, det finns inte någon anledning att gå till tillverkaren om inte inköpsstället gått i konkurs...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Viloläge är fortfarande ingen säker vetenskap. Det finns hårddiskar som inte vill starta efter att de har stått i viloläge, till exempel. Dock tycker jag det låter underligt att just Samsungs skärmar skulle reagera på nämnt vis i viloläge.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Ja verkligen, har för närvarande en Samsung T240 24" och den är besinningslöst grym på alla sätt och vis. Innan dess hade jag en 19" som hade exceptionellt bra bild. inget problem med någon av dessa


signatur

SinnicaHax.se presenting Controversy, signed on Conspiracy Ltd. - Release Summer 2009.

Har en Samsung T220 som betett sig liknande fast den har blivit svart under användning... bara stängt av sig .
Sen får man inte igång den förens man börjar jucka med ström sladden alternativt tar ur den i några minuter.
Var på väg tillbaka till onoff ett tag där när det hände för andra gången men har funkat nu i 1 1/2 månad så har låtit bli.

Måste ju vara glapp vid ingången men men.
Är ju träligt om man skickar i väg på service och dom inte hittar nåt fel= Att man får tillbaka samma skärm i samma skick så det kan hända igen.

Får vänta tills den verkligen går bananas:P


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Inaktiv

Jag har liknande problem med min 940BW, har bytt grafikkort men problemet kvarstår. Ska göra som ni föreslår och byta kabel (hoppas att det löser problemet).

Medlem

Inne på min andra Samsung skärm nu, en Samsung Syncmaster P2770H 27" LCD och den funkar som en dröm.

Medlem

Även min Samsung 2043NW har funkat hur bra som helst i snart tre år.

Ish
Medlem

Ang. 226BW.. Hade en likadant och fick samma fel så du är inte ensam. Men sen var den knappast en dyr kvalitétsskärm heller. Nu har haft min en Dell i tio månader, och jag gillar den skarpt. Förr brukade jag tala illa om Dell med avseende till deras färdigbyggen, men lägger man en 4-5k på en Dellskärm så blir man inte missnöjd. Det enda jag skulle kunna tänka mig att byta upp mig till i nuläget är väl Eizo ^^


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

samsung har problem med sina skärmar verkar det som.
har valt bort samsung som alternativ att köpa.
även om deras produkter skulle vara gratis skulle jag inte ta emot dom.
samsung står inte för kvalité.


signatur

Google is your friend!!!

1
Skriv svar