Koppla hårddisk från bärbar dator till stationär

Medlem
Koppla hårddisk från bärbar dator till stationär

Finns det någon sorts "adapter" för att göra detta? Alltså att plocka ur hårddisken i en laptop och tillfälligt koppla in den i en stationär dator för att komma åt filer.

Antar att det är lite olika kontakter mellan olika tillverkare, men finns det någon sida som säljer dylika adaptrar/kablar? Vet liksom inte riktigt vad jag ska söka på, vad det skulle kunna heta, eller var jag ska leta.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Är det en nyare laptop är det bara att plugga ur hårddisken och koppla in med vanlig S-ATA+strömkabel i datorn, inga problem. Är det en äldre laptop med IDE behövs en adapter.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Tack för tipset! Ska skruva isär burken å se... Men om det skulle vara en gammal variant, vilket företag säljer adaptrar?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Nej det ska ju inte behövas en adapter om det är IDE, bara en IDE kabel och Molex kontakt.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av TysN:

Nej det ska ju inte behövas en adapter om det är IDE, bara en IDE kabel och Molex kontakt.

Jo, Laptops använder 40-pins IDE, alltså behövs en adapter av det här slaget.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Jaha okej.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

1
Skriv svar