ATI Grafikkorts problem....

Medlem
ATI Grafikkorts problem....

:\ Hejsan,

Efter att jag uppdaterade till Catalyst 9.4 så hände något med min grafik....

När datorn startar upp så visas grafiken i 640x480 och 8bit upplösning. Jag kan manuellt ändra detta i panelen ifrån Catalyst till ex: 1280x960 32bit och allt verka ok.

Jag kan inte göra denna ändring ifrån windows Egenskaper för bildskärm - Egenskaper för då ändras det automatiskt tillbakas till 640x480 8 bit..

Jag har provat med att avinstallera ver 9.4 och installera den äldre versionen 9.3 igen men får nu samma problem...???

Jag har nu formaterat om min dator och samtidigt uppdaterat alla drivrutiner till moderkortet mm.

Jag får fortfarande samma problem med min dator och jag har nu Catalyst 9.4 installerat.

Nu till mina frågor som jag önskar hjälp med:

1: Det verkar som om att datorn inte kan läsa in drivrutinerna eller något? för jag kan endast göra justeringar ifrån Catalyst kontrollpanel...?

2: Kan det vara något problem med någon drivrutin till mitt moderkort, även fast jag har uppdaterat dom....?

3: Jag har provat med att byta grafikkort till ett Geforce 9700 GTX... samma problem som ovan..?

4: När jag avinstallerade ver 9.3 så tog jag bort drivrutinerna och även drivrutinerna för chipet (vet ej om detta var för moderkortet)..?

Alla mina drivrutiner är OK i Enhetshanteraren alltså inga markeringar som visar på något fel.

Mitt system är följande:

Windows XP PRO (32bit) SP3+ alla uppdateringar

Moderkort: ASUS P5LD2 Deluxe
CPU: Intel D 3.0Ghz
Minne: 4GB
Grafikkort: ATI Powercolor HD4850 512MB GDDR3
Drivrutin: ATI Catalyst Control Center 9.4

Just nu så vet jag inte vad jag ska göra eller börja med att testa.. så alla ev. förslag är välkomna, Tack.....

MVH
Mikkef

Medlem

Kan det vara så att det är något fel eller trasigt på själva PCI-E platsen på Moderkortet?

Inget där som är repigt eller trasigt som är synligt för ögat!
Och därför inte har full kontakt med grafikkortet?

Medlem

Hejsan,

Tackar för svaret Groggy....

Jag tror inte att det är något som är sönder eller skadat då allt fungerar efter att jag startar upp datorn och sedan Catalyst kontrollpanel och därefter ställer jag in upplösningen som jag vill ha... och sedan så funkar allt som det ska....

Men jag måste göra om samma sak igen nästa gång jag startar upp datorn.. och så här ska det ju inte vara... ganska jobbigt, hmhmhm...

Det verka som om mina inställningar inte sparas rätt.

Är det någon som vet var i registrer jag kan hitta inställningen för grafikkortet som windows läser in vid uppstarten.... Felet kanske ligger här.. eller..????

Kan felet fixas om jag använder ett annat OS..?

Kan felet vara i någon drivrutin för moderkortet.?

Alla svar och ideer om hur jag kan fixa detta problemet är välkommet.... Tack

MVH
Mikkef

Inaktiv

Prova att formatera eller bara installera om ditt OS.
Kan ju vara någon fil som av någon konstig anledning har försvunnit.

Medlem

Hejsan,

Lätt Fixat..!!??!!

Allt jag behövde göra var att uppdatera en fil till en nyare version...

Nu funkar ATI Catalyst 9.4 helt OK samt så blev grafiken för spel lite stabilare...

Tack för det ENDA svaret (till försök jag fick?) att hjälpa mig med grafikproblemet..

Jag tror det är många som har problem på ett eller annat sätt med sin grafik... Men som sagt nu funkar allt för mig....

MVH
Mikkef:up:

1
Skriv svar