Medlem
Nytt Grafikkort

Mitt EVGA 9600 GT fungerade inte som det skulle och jag skickade det till EVGA. I dag fick jag ett nytt kort. EVGA 9800 GT, vad ska jag göra innan jag sätter i/installerar det nya kortet?


signatur

"Everybody has emotions, if you don't have emotions, you're not a human being" - James Root

Stänger av datorn. Tar bort el-sladden. Öppnar chassit. Sätter i det i PCI-E "bussen". Stänger chassit. Sätter i el-sladden. Startar datorn. Installerar drivrutiner.

Done.

Och undvik ESD-skador. Ta på ett element innan du börjar pilla i datorn.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Tack för svar!

Bara, vad är ESD-skador och element?


signatur

"Everybody has emotions, if you don't have emotions, you're not a human being" - James Root

Värme element då. (Jag skyller på att jag är trött.) Dom brukar vara jordade så man laddar ur sig.

ESD = Electrostatic Discharge

Wikipedia: "Elektrostatiska urladdningar är vanliga och oftast harmlösa, men kan vara förödande för elektroniska kretsar."


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

ahh Nu fattar jag, va dum jag va ;D

Tack för hjälpen.!


signatur

"Everybody has emotions, if you don't have emotions, you're not a human being" - James Root

Skrivet av Flomer:

ahh Nu fattar jag, va dum jag va ;D

Tack för hjälpen.!

Hehe, man måste lära sig någon gång.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

00a
Medlem

Kan vara bra att koppla in strömkablarna till kortet också.

Medlem
Skrivet av master_chrille:

Värme element då. (Jag skyller på att jag är trött.) Dom brukar vara jordade så man laddar ur sig.

ESD = Electrostatic Discharge

Wikipedia: "Elektrostatiska urladdningar är vanliga och oftast harmlösa, men kan vara förödande för elektroniska kretsar."

Det är skitsamma att ta i ett element, eftersom du laddar upp dig på någon sekund igen, håll i chassit när du monterar kortet istället.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

00a
Medlem
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av master_chrille:

Värme element då. (Jag skyller på att jag är trött.) Dom brukar vara jordade så man laddar ur sig.

ESD = Electrostatic Discharge

Wikipedia: "Elektrostatiska urladdningar är vanliga och oftast harmlösa, men kan vara förödande för elektroniska kretsar."

Det är skitsamma att ta i ett element, eftersom du laddar upp dig på någon sekund igen, håll i chassit när du monterar kortet istället.

Du laddar inte upp någon farlig spänning på direkten. du kan i princip strunta i att jorda dig då du antagligen inte har någon tillräckligt stark spänning i dig för att skada något. dock är det dumt då risken alltid finns där.

1
Skriv svar