Dator kraschar och blir sedan konstig

Medlem
Dator kraschar och blir sedan konstig

Halojj!

Mitt problem är att datorn, oftast när man spelar, hänger sig. Allt bara stannar, så jag tar då och startar om. Här kan det hända en massa roliga saker. Ibland kommer den till Windows XP "loadingscreen" och laddar i en evighet. utan att det händer något. Ifall jag startar om igen så kanske den kommer förbi loadingscreen men skärmen förblir svart därefter. Ibland kommer även muspekaren upp, men inget mer än så händer. Samma sak i felsäkert läge.

Nästa dag brukar datorn dock starta som att inget hade hänt, vilket låter som ett temperaturproblem. Jag har dock 40 grader CPU, 40 grader på System och sen 56 grader på grafikkortet, dessa siffror i idle. Under spel går temperaturerna upp men det ska inte vara något problem, kommer inte ihåg siffrorna i huvvet nu men har kollat upp det.

Har även haft problem med Far Cry 2 och Red Faction, där datorn stannade, för att sedan efter omstart köra någon pipkåd, och efter ännu en omstart funka bra igen. Denna pipkåd stod för att det var något fel med grafikminnet, eller så var det grafikkortet och RAM-minnet, jag blev inte riktigt klok på beskrivningen

SÅ, någon som har någon idé? såhär efter att ha läst en halv roman om hur min dator beter sig?

Edit:

Det är helt ologiskt... Jag körde COD4 och så stannade det, igen, just när jag tryckte på "no" i en dialogruta. Startar om datorn och samma sak som jag beskrivit ovan händer... Jag väntar några timmar men inget är annorlunda. Då tar jag ut grafikkort och minnen, och stoppar tillbaka dem. Nu funkar datorn igen, men kommer säkert stanna om jag försöker spela igen. Jag gjorde detta en gång förut, därför jag provade på det igen.

Medlem

Du kan ju pröva att köra memtest86 så ser du om det är nåt fel på ramminnena. Eller om du har nån kompis du kan låna ett grafikkort av.

Medlem

Tack! Ska prövas. Det verkar ju funka när man drar ut och sätter in korten igen, men då tycker i alla fall jag att det ska räcka med att dra ut det lilla UPS-batteriet för att se till att allt nollställs, om det nu är något som ligger kvar i nå slags minne som gör att det inte funkar som det ska. Ska prova att ta ett kort i taget. Har dock aldrig hört talas om memtest86. Tack!

Medlem

Tänk på att memtest ska köras i minst 8 timmar för att få ett tillförlitligt svar.

Sen kan du pröva att stresstesta GPUn med OCCT (google it!) och bevaka temps med Rivatuner.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

Låter ju som hårddisken..
Du råkar inte ha ett några månader gammalt Sapphire 4870 som jag?
Mitt krashar på mellantunga spel titt som tett, jävla fjölzorkar dom där ATI är asså.

1
Skriv svar