DVD-läsaren hittar inte skivan...ibland

Inaktiv
DVD-läsaren hittar inte skivan...ibland

Hejsan, jag verkar ha ett problem med min DVD/CD-Rom i min splitternya dator. Om man skall kolla på en dvd film på datorn och stoppar i skivan så hittar den ibland inte skivan alls, den liksom bara låter och går upp och ner i varv (oftast tills den spottar ut skivan), vilket slutar med att man tar ut skivan och försöker om och om igen och tillslut så går det ibland, så det kan väl inte ha något att göra med kopieringsskydd eller liknande, eller?
Har ingen aning om vad som är fel eftersom den verkar fungera ibland och ibland inte alls.
Har provat olika skivor också, händer samma sak. Nån som vet vad felet kan vara? Skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa.

MvH/Robin

Jag gissar på att det är fel på läsaren. Lämna in den och låt dom laga eller köp en ny själv och sätt i.

MEN, det kan också vara drivrutiner. (Finns det drivrutiner till CD/DVD-läsare?...)


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv
Skrivet av master_chrille:

Jag gissar på att det är fel på läsaren. Lämna in den och låt dom laga eller köp en ny själv och sätt i.

MEN, det kan också vara drivrutiner. (Finns det drivrutiner till CD/DVD-läsare?...)

Ja, det finns förinstallerade drivrutiner till läsaren och allt är up-to-date so det är ju inget sådant.

Blir nog till att jag köper en ny istället, kan visserligen ta på garantin men har ingen lust att vänta i 2-3 veckor på den. Måste ju lämna in hela datorn då.
Har aldrig kopplat in en egen läsare förut själv, är det svårt förresten?

Medlem
Skrivet av paul_stanley88:

Har aldrig kopplat in en egen läsare förut själv, är det svårt förresten?

Nej, du behöver bara koppla in ström och IDE/SATA kabel(och skruva fast den i chassit såklart).

Skrivet av Xphome:
Skrivet av paul_stanley88:

Har aldrig kopplat in en egen läsare förut själv, är det svårt förresten?

Nej, du behöver bara koppla in ström och IDE/SATA kabel(och skruva fast den i chassit såklart).

Ifall man inte har en skruvmejsel så blir det svårt.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Okay, låter ju rätt enkelt. Vad menas med Master/Slave då och vilken roll ska läsaren ha?

Medlem

Om du bara har läsaren på en IDE så ska den vara master. Har du två läsare på samma IDE så kan du sätta en på master och en på slave.

Vet dock inte hur det funkar om man har t ex en hårddisk + läsare(om det ens går?)


signatur
Medlem
Skrivet av Massy:

Om du bara har läsaren på en IDE så ska den vara master. Har du två läsare på samma IDE så kan du sätta en på master och en på slave.

Vet dock inte hur det funkar om man har t ex en hårddisk + läsare(om det ens går?)

Det går, men hårddisken bör vara på Master för att förhindra en ganska stor prestandaförlust.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Min bror hade typ samma problem, då var det nått sladd klapp, så du kan ju prova å vicka lite på alla sladdar som sitter i och se om dom är ordentligt itryckta.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

1
Skriv svar