Datorn kraschar/fryser vid spelande

Medlem
Datorn kraschar/fryser vid spelande

Mitt problem är att, jag tror, att något i datorn blir för varmt, eftersom datorn kraschar och startar om automatiskt eller fryser helt och allt ljud stannar och jag kan inte göra något så att jag måste starta om den manuellt.
Jag hade samma problem för 1 år sen ungefär, då var det eftersom bara 1 av fläktarna fungerade som den skulle, den anda fungerade bara på halv hastighet och den tredje inte alls, nu fungerar alla som dem ska, och jag har tagit av sidochassit och har en stor jävla fläkt som skjuter in kall luft, men det är inte tillräckligt tydligen...

Mitt största problem är World of Warcraft, det kan räcka att jag öppnar så hänger den sig på Log In skärmen, men oftast hinner jag logga in och vara inne i världen 5-20 sekunder. (Alla inställningar är på det lägsta.)
Jag testade Oblivion och det kan jag köra utan problem med grafikinställningarna på "High", bloom, hög view distance och sånt där, har inte haft några problem med Oblivion förrän innan när datorn kraschade efter ungefär 2 timmars spelande med aktivt tabbande ut i Windows för att kolla en guide.

För att det ska fungera att spela överhuvudtaget måste jag har det skitkallt på rummet, vilket inte är så trevligt när man sitter och spelar och skakar av kylan...

Speedfan + GPU-Z med enbart Firefox uppe:
[http://img8.imageshack.us/img8/3293/firefoxuppe.png]

Speedfan med Oblivion uppe:
[http://img6.imageshack.us/img6/4392/oblivionj.png]

Jag hade gärna tagit på när jag har World of Warcraft uppe också men det hinner jag inte innan den kraschar. =/
Jag hoppas någon vet vad som är fel för jag är så extremt frustrerad nu, det har varit såhär sen helgen.

Systemspec
AMD Athlon 64 Processor 3200+
2.21 GHz, 1 GB RAM
Grafikkort: ATI RADEON X800 PRO/GTO
Är det något mer ni behöver veta så bara fråga.

Det kanske finns risk för att det är ett mjukvaruproblem?

/Skez

Medlem

Ta fram värden på temperaturen... använd t.ex. HWMonitor.

Medlem

Not: HWMonitor Pro kan vara ett alternativ, det tillåter att man loggar värdena. Praktiskt om du snabbt får krascher vilket ju gör att datorn går ned...

Medlem

Stresstesta med OCCT och använd Rivatuner för att mäta tempen på GPU och ett CPU-tempmätarprogram, CoreTemp borde fungera bra för att se vad som blir för varmt.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

TUNNT lager BRA kylpasta på CPU:n och sätt på det på bryggan också när du ändå håller på. Det är ultraviktigt till att börja med. Därefter kommer fläktarna. Kan även vara så att ramen som håller CPU-fläkten/kylflänsarna på plats har spruckit så att det blir för löst tryck mot CPU:n.

Kylpastan TUNNT lager är dock nummer ett.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jag fick reda på från en som haft samma problem att han löste det genom att hans processor/kylflänsarna var fulla av damm, så jag skruvade av fläkten och dammsugade bort allt där fanns.
Nu funkar den helt perfekt
Tack för svaren i alla fall

Medlem

för att slippa ta av fläkten och dammsuga den varje gång så kan man köpa tryckluft på burk och blåsa bort dammet. finns på clas ohlson mfl


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar