Medlem
AGP fråga

Det är så att jag funderar på att köpa ett begagnat AGP kort som minst måste stödja PS2_b så att jag kan utnyttja phong shadern.

Mitt Radeon 9800 Pro har PS2 och stödjer 8x AGP. Moderkortet klarar 2x-4x AGP.

Vissa kort är AGP 8x (exempelvis X1950 Pro). Då undrar jag om ett 8x AGP går att köra i min burk. Är nyare kort bakåtkompatibelt?

Tack på förhand.

edit: Nu drog jag lite fakta ur arslet.
Det visade sig att mitt Grafikkort redan har stöd för 8x AGP och är i.o.m. detta bakåtkompatibelt och körs på 4x .
2x - 4x AGP var själva stödet på moderkortet vilket jag råkade blanda ihop när jag skrev inlägget.

Så på ett sätt är frågan besvarad. Det finns alltså kort som är bakåtkompatibla.

Kollade i BIOS och där körs kortet i 1.5V vilket betyder att mitt 9800 Pro måste ha både en 3.3V "key" och en 1.5V "key". Får titta närmare på det senare (manualen visar visserligen två keys i sina illustrationer men jag vill gärna ha det bekräftat genom att se det själv i lådan).

Medlem

lite snurrigt är det, men läs det här

för att vara helt säker är det bästa att leta upp moderkortsmanualen på internet och kolla vad som står där


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Tackar. Jag uppdaterade min första post för det kom in ett fel där.
Som jag förstår det gäller det för mig att hitta ett AGP kort som kan köras med rätt 1.5V key.

1
Skriv svar