PS3 blir rörelsekänslig i höst

Medlem
Skrivet av KoP:

Näpp.. taskig belysning i ett rum skall inte vara något problem för Natal i och med att den även är utrustad med en ir-kamera.

Citat:

There are two cameras?one RGB, for face recognition and display video, and one infrared, for tracking movement and depth. Why infrared? The eye doesn't see infrared light. And when you combine an infrared camera with an infrared emitter (also part of Natal), a room is flooded with a spectrum of invisible light that works in the dark.

Där ser man, då lärde man sig något nytt.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Oavsett hur bra Sonys Wand är, så är det fortfarande bara en Wii-klon. Den kanske är mer precis, fungerar snabbare men det är fortfarande exakt samma upplevelse och exakt samma sak (bortsett från Mario-kompabilitet). Natal är iaf ett försök att göra något nytt, den känner av hela kroppen och den ger dig ex. möjlighet att leka på dashborden utan handkontroll, se film utan dosa etc.

Förhoppningsvis funkar Natal bra, då måste Sony och kanske Nintendo göra något nytt/bättre till nästa generation. Att bara kopiera Wii tjänar inte vi spelare något på, och det tillför inget till spelupplevelsen (vill jag vifta med en pinne köper jag Wii-temat). Därför tänker jag köpa en Natal, bara för att stödja MS då de gör något nytt och tar konceptet till en helt ny nivå.

Självklart kommer nya grymma möjligheter att öppnas upp när det gäller spel, men huruvida de blir bra eller licens-skräp är svårt att säga i förväg. För att reta Sony borde MS göra en snuskigt snygg Railshooter, bara för att ha spelet med snyggast grafik (då många fanboys tycker grafik är viktigare än spelupplevelse).

Inaktiv

Haha lätt att säga att något är bra eller "suger" när man aldrig har provat det. Det handlar om vad varje individ själva tycker? Några gillar att bara sitta med dosan och några gillar att använda rörelse"grejer".

Det är väl bara bra att dom försöker utveckla något nytt och att det blir mera konkurrens mellan företagen.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Oavsett hur bra Sonys Wand är, så är det fortfarande bara en Wii-klon.

och natal är bara en eyetoy klon...

Medlem

Vilket whine, nej tyvärr jag har både PS3 och Xbox 360 så har igen anledning att gilla en konsol mer om jag nu bara hade haft en. Men 360 är väl bättre och det bevisar väl för försäljningen också


signatur

AYY LMAO

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Oavsett hur bra Sonys Wand är, så är det fortfarande bara en Wii-klon. Den kanske är mer precis, fungerar snabbare men det är fortfarande exakt samma upplevelse och exakt samma sak (bortsett från Mario-kompabilitet). Natal är iaf ett försök att göra något nytt, den känner av hela kroppen och den ger dig ex. möjlighet att leka på dashborden utan handkontroll, se film utan dosa etc.

Förhoppningsvis funkar Natal bra, då måste Sony och kanske Nintendo göra något nytt/bättre till nästa generation. Att bara kopiera Wii tjänar inte vi spelare något på, och det tillför inget till spelupplevelsen (vill jag vifta med en pinne köper jag Wii-temat). Därför tänker jag köpa en Natal, bara för att stödja MS då de gör något nytt och tar konceptet till en helt ny nivå.

Självklart kommer nya grymma möjligheter att öppnas upp när det gäller spel, men huruvida de blir bra eller licens-skräp är svårt att säga i förväg. För att reta Sony borde MS göra en snuskigt snygg Railshooter, bara för att ha spelet med snyggast grafik (då många fanboys tycker grafik är viktigare än spelupplevelse).

Väl skrivet:up:

Är inne på samma spår

Medlem
Skrivet av Mesmerize:

Är inne på samma spår

som alla andra som hyllar natal men inte har nån aning om vad som kommer. undrar fortfarande när man ska få se nåt som fungerar från natal, så länge dom inte visar nåt kommer jag påstå att det inte fungerar.

Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av Mesmerize:

Är inne på samma spår

som alla andra som hyllar natal men inte har nån aning om vad som kommer. undrar fortfarande när man ska få se nåt som fungerar från natal, så länge dom inte visar nåt kommer jag påstå att det inte fungerar.

Sant, men jag hyllar inte natal, inte än. Men av det lilla man sett så tilltalar idéerna med natal helt klart mer.

Känns som ett större steg framåt gentemot motion controller som inte kommer med något nytt egentligen.

Medlem

PS3-pinnen är ju inte som en Wiimote eftersom PS3-pinnen vet vart den är i rummet hela tiden med hjälp av kameran, till skillnad från Wiimoten som bara känner vilket håll den är på väg. Jag gillar idén hursomhelst. Wiimoten gjorde ju att det gick att spela FPS på en konsoll för första gången, det vill säga man slapp sikta med spakarna, så ser fram emot det på PS3an.

Natal tror jag blir krångligt om det ska funka helt utan knappar, iallfall för traditionella spel.

Medlem

det var nog den fulaste kontroller jag sett

Borde man inte kunna fixa en sån kontroller till natal också så blir det samma som Motion Controller? Då har natal allt

Medlem
Skrivet av Haziza:

Vilket whine, nej tyvärr jag har både PS3 och Xbox 360 så har igen anledning att gilla en konsol mer om jag nu bara hade haft en. Men 360 är väl bättre och det bevisar väl för försäljningen också

så försäljning är lika med kvalité? I så fall är detta det dummaste jag hört idag.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv
Medlem

Undrar vad som händer när man tappar den första gången.
Bara trycka in en ny 40w lampa och köra på eller ?

Medlem

om den där videon är sant så kör killar bättre än mig fast dem sitter bakom natal haha...fan vad jag längtar när jag ser hur roligt man kan ha det..kanske inte sitta 8 timmar men sitta någon timme och lira genom bilspel lr allmänt bläddra genom meny som minority report.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Oavsett hur bra Sonys Wand är, så är det fortfarande bara en Wii-klon. Den kanske är mer precis, fungerar snabbare men det är fortfarande exakt samma upplevelse och exakt samma sak (bortsett från Mario-kompabilitet). Natal är iaf ett försök att göra något nytt, den känner av hela kroppen och den ger dig ex. möjlighet att leka på dashborden utan handkontroll, se film utan dosa etc.

Förhoppningsvis funkar Natal bra, då måste Sony och kanske Nintendo göra något nytt/bättre till nästa generation. Att bara kopiera Wii tjänar inte vi spelare något på, och det tillför inget till spelupplevelsen (vill jag vifta med en pinne köper jag Wii-temat). Därför tänker jag köpa en Natal, bara för att stödja MS då de gör något nytt och tar konceptet till en helt ny nivå.

Självklart kommer nya grymma möjligheter att öppnas upp när det gäller spel, men huruvida de blir bra eller licens-skräp är svårt att säga i förväg. För att reta Sony borde MS göra en snuskigt snygg Railshooter, bara för att ha spelet med snyggast grafik (då många fanboys tycker grafik är viktigare än spelupplevelse).

Är snart inte alla spel till konsoll rälsshooters? :>


signatur

Retro.

Medlem

Inget illa menat...men den där såg ju fan fulare ut än wii mote xD Natal lär bli det bästa om dom lyckas göra saker och ting rätt!

Inget klår motion sensor när kroppen är kontrollen


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Javas:

Inget klår motion sensor när kroppen är kontrollen

err ok, utveckla gärna

Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av Grumbledock:

Oavsett hur bra Sonys Wand är, så är det fortfarande bara en Wii-klon.

och natal är bara en eyetoy klon...

Ja, till grunden är det bara en Eyetoy-klon, till den betydelse att det är en kamera. SKillnaden mellan eyetoy (som krävs för wand) och Natal är att Natal är baserat på ny teknik, har IR, kan läsa av hela kroppen och enskilda delar etc.

Å andra sidan är ju Wiimote/Wand en klon på IR-sensorerna som Duckhunt m.m. använde på NES, fast trådlösa. Jag är helt övertygad om att Wand kommer att erbjuda perfekt precision, det Wii borde ha gett, men det är ändå samma kontroll i en snyggare förpackning (+ eyetoy).

Förhoppningen med Natal är att den ska ta hela tekniken ett steg längre, du ska slippa kontroller, rattar, motion plus och tillbehör (eller använda dina egna klubbor/racketar etc). Om Natal fungerar bra så måste även Sony/Nintendo tänka om och gå ett steg längre, kan tänka mig 3D-spel utan kontroll kan bli ganska så häftig upplevelse

Det enda jag har emot Wand är att det inte för tekniken framåt, på samma sätt som en 5Ghz processor inte gjore, medan en dual-core verkligen gjorde. Jag vill se fler kärnor, mer möjligheter, inte bara finslipning av den teknik vi redan har...

Medlem
Skrivet av Golvis:

Är snart inte alla spel till konsoll rälsshooters? :>

Som tur är finns vissa spelserier som satsar på att göra "riktiga spel" där upplevelsen är viktigare än grafiken. Grafiken ska självklarat vara snygg, men inte på bekostnad av spel/miljöer och laddningstider. Dead Space till Wii är ett lysande exempel, oavkortat snyggaste spelet till Wii men ruskigt tråkigt

Därför ser jag till att köpa/stödja de spel som satsar på öppna världar, bra kontroller och grymma äventyr oavsett format. För jag avskyr dåliga konverteringar, oavsett om det gäller till PC eller konsol. Alla ska ha rätt till lika bra spelupplevelse oavsett format (enligt min mening), och inga railshooters som fullprisspel tack...

Medlem
Skrivet av Haziza:

Vilket whine, nej tyvärr jag har både PS3 och Xbox 360 så har igen anledning att gilla en konsol mer om jag nu bara hade haft en. Men 360 är väl bättre och det bevisar väl för försäljningen också

Ps3 säljer mer än xbox nu...

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av TruB:
Skrivet av Grumbledock:

Oavsett hur bra Sonys Wand är, så är det fortfarande bara en Wii-klon.

och natal är bara en eyetoy klon...

Ja, till grunden är det bara en Eyetoy-klon, till den betydelse att det är en kamera. SKillnaden mellan eyetoy (som krävs för wand) och Natal är att Natal är baserat på ny teknik, har IR, kan läsa av hela kroppen och enskilda delar etc.

Å andra sidan är ju Wiimote/Wand en klon på IR-sensorerna som Duckhunt m.m. använde på NES, fast trådlösa. Jag är helt övertygad om att Wand kommer att erbjuda perfekt precision, det Wii borde ha gett, men det är ändå samma kontroll i en snyggare förpackning (+ eyetoy).

Förhoppningen med Natal är att den ska ta hela tekniken ett steg längre, du ska slippa kontroller, rattar, motion plus och tillbehör (eller använda dina egna klubbor/racketar etc). Om Natal fungerar bra så måste även Sony/Nintendo tänka om och gå ett steg längre, kan tänka mig 3D-spel utan kontroll kan bli ganska så häftig upplevelse

Det enda jag har emot Wand är att det inte för tekniken framåt, på samma sätt som en 5Ghz processor inte gjore, medan en dual-core verkligen gjorde. Jag vill se fler kärnor, mer möjligheter, inte bara finslipning av den teknik vi redan har...

Jag fattar inte varför man vill bli av med kontrollen, är nästan samma sak som att tappa kontrollen. Att inte det satsats mer på rena kameralösningar tror jag är för att det är begränsat vad de kan användas för. Ännu inte sett något Natal-exempel som verkar bättre än det vi har nu. Kör t ex hellre bilspel med en ratt en att hålla armarna i luften. Fungerar förstås i casualspel och lär bli billigare om man vill vara fyra som ska lira samtidigt. Men det kameraspelen är casual, eyetoy play är förbannat roligt partyspel och tror att Natal kommer bana väg för ännu fler och bättre sådana spel men inte så mycket nytt.

Wand lär ju inte revolutionera speciellt mycket heller, men hoppas att det kan komma lite seriösa spel med ny kontroll. T ex fps för konsol där man som slipper sikta med en analog spak. De har haft lite intressanta idéer i sina videor också som kan bli bra.

Medlem

tycker wii klon är lite elakt att säga när ps3 wanden kan läsa djup och är väldigt mycket mer exakt i rörelser (se e3 2009), samt var det väll en nyhet på fz att nån utvecklade whinade på natal för det är för slö i riktiga spel = blir casual endast.

hoppas på att wanden blir det som wii misslyckades med, att vara något man viftar med och det händer samma sak på skärmen


signatur

Intel kvadrubbelcore 400ghz, 6k interminne 10000mhz, 5yotabite hårdisk, Radeon 7770x6 10gb.

Medlem

Mina förhoppningar är RTS spel och RPG spel. Hoppas nu den är optimalt impleterad i dem spel den kommer till så det inte blir hafsverk.

Medlem
Skrivet av Hondulu:
Skrivet av Haziza:

Vilket whine, nej tyvärr jag har både PS3 och Xbox 360 så har igen anledning att gilla en konsol mer om jag nu bara hade haft en. Men 360 är väl bättre och det bevisar väl för försäljningen också

Ps3 säljer mer än xbox nu...

har du källa på det?
menar inte att vara dryg, men man hör ofta det nuförtiden. men jag har inte sett några siffror från en källa

Medlem

PS3 wanden verkar ju bli bra för just RTS spel, kanske kan man anväda den till FPS spel också men då uppstår ju problemet med att man saknar knappar till allt annat än just att sikte med. Hade varit coolt med ett spel typ som Oblivion fast där man kunde slå hur som helts med svärdet.

Medlem
Skrivet av Oktagon:

Jag fattar inte varför man vill bli av med kontrollen, är nästan samma sak som att tappa kontrollen. Att inte det satsats mer på rena kameralösningar tror jag är för att det är begränsat vad de kan användas för. Ännu inte sett något Natal-exempel som verkar bättre än det vi har nu. Kör t ex hellre bilspel med en ratt en att hålla armarna i luften. Fungerar förstås i casualspel och lär bli billigare om man vill vara fyra som ska lira samtidigt. Men det kameraspelen är casual, eyetoy play är förbannat roligt partyspel och tror att Natal kommer bana väg för ännu fler och bättre sådana spel men inte så mycket nytt.

Wand lär ju inte revolutionera speciellt mycket heller, men hoppas att det kan komma lite seriösa spel med ny kontroll. T ex fps för konsol där man som slipper sikta med en analog spak. De har haft lite intressanta idéer i sina videor också som kan bli bra.

Jag tror vi båda vet att Wand och Natal till största delen kommer att locka casual, speciellt Wand dåd et är exakt samma sak som till Wii, fast det fungerar bra (locka arga Wii-spelare). Jag tror MS och Sony också kommer att försöka locka gamers, Reach och Fable 3 skulle ha Natal-stöd och det första borde kunna erbjuda lite gamer-känsla.

Poängen med att slippa kontroll är väl att du inte behöver ha kontroll/signa in när du ska se film, vandra på dashboard eller liknande. Även småspel kan vara sköna att köra utan kontroll, fightingspel där du faktiskt slåss istället för misshandlar knappar, köra bilspel med "ratt" även föär de som inte lagt ut 1000kr på logitchs alternativ. Varför inte FPS med din egen soft, golf med din favoritklubba eller tennis med ditt racket?

Man får helt enkelt hoppas att MS/sony kan sina saker, för att spela helt utan handkontroll kan bli grymt i rätt spel, men kan lika lätt bli otroligt uselt och endast en Wii-klon eller ett party-tillbehör. Spelen kommer att avgöra vilken av teknikerna som blir bäst, det är jag övertygad om...

Medlem

Ang. hur känsligt det kommer vara med ljus kan jag tillägga att ingen av de båda alternativen (Wand & Natal) kommer att ha problem med mörkare rum. Sony applicerade inte en rosa boll på toppen av kontrollen för att den skulle se "bättre" ut, utan för att den möjliggör tracking i mörker. Natal vet vi ju sedan tidigare att den kommer fungera utmärk även i dunkel belysning.

12
Skriv svar