Hårddisk startar om

Medlem
Hårddisk startar om

Tjenare!

Har fått ett problem med datorn. Det sker i princip bara när jag INTE sitter vid datorn.

Jag antar att problemet ligger på en av mina hårddiskar. Jag har två stycken WD SATA-diskar.

Problemet är att jag hör ett klickande ljud och strax efter låter det som om något i datorn kör igång.
Om skärmsläckaren är på så stängs den av någon sekund efter att jag hör ljudet.
Eftersom Windows inte crashar så antar jag att det är min andra hårddisk som krånglar.

Värt att tillägga är att varje gång det har hänt (tror jag) så har jag Streamat filer från datorn till mitt PS3 via PS3 Media Server (som ligger på samma hårddisk som Windows). Detta gör att ifall jag t.ex. Streamar en film (som ligger på den andra disken) till mitt PS3 så hänger sig filmen en stund och jag får ett felmeddelande att Media Servern inte kan hittas men efter några sekunder så kör filmen igång igen.

Sen kan jag även tillägga att min DVD-läsare inte hittas efter att disken startar om. För att den ska hittas igen måste jag starta om datorn.

För att sammanfatta det lite enklare så...

- Har två diskar
- Händer endast när jag Streamar filer till PS3
- DVD-läsaren hittas inte efter att disken har startat om
- Windows crashar inte
- Har två diskar

Detta är ett sjukt irriterande problem. Dock har det inte pågått speciellt länge. Har kunnat streama filer tidigare till mitt PS3 utan problem.

Tror inte problemet ligger i att datorn får för lite ström. Isåfall känns det som disken hade gjort så lite mer random och att många andra komponenter också hade krånglat.

Medlem

har du kört någon s.m.a.r.t.-koll på diskarna? det tycker jag absolut du ska göra, och säkerhetskopiera allt viktigt. speedfan har det inbyggt.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Ladde ned Ultimate Boot CD, bränn ISOn till CD och boota datorn från den. Därifrån kan du välja Har disk tools -> Hard disk diagnostic tools -> DLG Diagnostic (just för Western Digital). Testa diskarna ordentligt.

Medlem

Tack för svaren! Tyvärr har jag fått ett större problem nu. Har skrivit om det i min blogg om ni är intresserade.
Ska därför försöka ordna ut det först innan jag gör något annat.

Medlem

Ta och testa hårddisken på en gång ändå... går den sönder kanske du förlorar en massa filer / foton / ... .

Medlem

Okej, men vad är det dessa testen gör?

Medlem
Skrivet av Eschricht:

Okej, men vad är det dessa testen gör?

Du kör tillverkarens egna tester av disken. Det finns snabbtest och noggrannare dito, bägge kontrollerar disken genom att läsa igenom den ordentligt. Rekommenderas starkt.

Medlem

Har kört båda testen nu. Tog ju sin lilla tid

Däremot hittade testerna inga fel på någon av diskarna.

Det jag tycker är lite konstigt är ju att det endast händer när jag Streamar video-filer till mitt PS3. Det är ju precis som om disken inte pallar med det

1
Skriv svar