Datorn låser sig, behöver råd.

Medlem
Datorn låser sig, behöver råd.

Har ett irriterande problem som retat mig enorm de sista dagarna.

Kan börja med att posta min dator;
E8400@3ghz
4Gb RAM
9800GTX
Vista 64

Köpte Empire Total war och började spela, och det flyter på jättefint, men det crashar slumpmässigt.

Inte bara en programcrash, hela skärmen blir täckt av artifakter, gröna, röda och andra färger, sedan låser sig datorn och ljudet bara loopar, man måste starta om manuelt med reset.

Har installerat om Empire, och installerat om Vista.

Har två chassifläktar jag har höjt farten på.

Speedfan visar dessa temperaturer;
CPU:36
Temp1:41
Temp2:39
Temp3:23
GPU:60

Vcore1:1.12V
Vcore2:3.22V
+3.3V: 0.00V
+5V: 5.00V
12+V 11.90V
-12V: -16.97V
-5V: -5.81
Vbat: 3.07V

Dessa är i windows ett par minuter efter att spelet crashat och jag bootat om.
De känns inte speciellt höga.
Har installerat två olika nvidia drivers.

Någon som vet vad det här kan bero på?
Någonting med minnet?

Har fått precis samma problem ibland när jag suttit och kollat på web-tv, massa pixlar och artifakter, sen lockup och ljudet loopar.

Har garanti på datorn fortfarande, men löser det helst själv då jag måste lämna in datorn och det tar minst 3 veckor, och jag behöver den i jobbet.

Någon som har något förslag vad jag kan testa?

Medlem

Det hela låter väldigt mycket som ett värmeproblem. Då dina siffror är ett par minuter efter det att spelet kraschat och datorn startat om är de tyvärr inte till någon större ledtråd. Det du behöver är något program som kan logga temperaturerna till fil allt eftersom så att du kan titta på dem efter omstarten.

Medlem

En variant kan vara att du noterar ungefär hur lång det går från det du startar spelet tills dess att datorn hänger sig. Gör därefter följande:

1) Låt datorn kyla av sig.
2) Ha HWMonitor igång medan du kör så att siffrorna är uppdaterade.
3) Avbryt spelet någon minut innan datorn börjar bete sig underligt och kolla temperaturerna. Skriv ned...

Medlem

Tack för svaren!
Ska testa det direkt.

Tycker också att det låter väldigt mycket som värmeproblem.

Kanske har hittat felet, tveksam dock.
Har misstänkt grafikkortet, speciellt då man får artifakter innan crashen alltid.
Har testat lite, och tempen i idle har legat på 60 grader, så antagligen en hel del högre när man spelar.

9800gtxs fläkt ska känna av när den behöver snurra fortare under belastning, tror att den på något sätt har låst sig på 35%.
Det står den på i Rivatuner, och på automatic fan speed, men jag tror aldrig fläkten varvar upp.

Testade nu och manuellt ställa fläkten på 50% och vips tempen nere på 44 grader i idle, mot 60 förut.

Lirade Empire bara en battle med max settings och massvis med skepp, och tempen låg på 55 grader enligt speedfan.

Ska testa och spela lite mer och se om det blir problem igen.

Testar HWmonitor med.

Återigen tack!

Medlem

Fortfarande problem:(

Börjar få flimmer och artifakter efter ett tags spelande, GPU tempen är inte mer än 50 grader.

Riktigt irriterande detta, men låter det som det är grafikkortet det är problem med?

Eller kan felet ligga någon annanstans?

Medlem

artefakter kan i princip bara bero på tre saker:

taskigt överklockat grafikkort
för varmt grafikkort
trasigt grafikkort

om tempen ligger på 50 grader när du spelar så är trasigt grafikkort min gissning tyvärr


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Okay det var det jag trodde :/

Har garanti på den fortfarande men företaget jag köpte den på är riktigt sega och ovilliga att hjälpa till.
Har gått med på att ta in den imorgon efter massa tjat och byta det som är fel, tar ett par dagar, hoppas det löser sig.

Har du testat att uppdatera Vista? (Min mamma hade samma problem men blev bättre när jag uppdaterade).

Annars är det grafikkortet.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Jo jag har updaterat till senaste redan tyvärr.

Får lämna in imorgon på väg till jobbet, återkommer när dom felsökt, är tämligen säker på att det är grafikkortet själv.

Inaktiv

Jag måste nog berätta en konstig historia här...
I somras köpte jag ett 4850, mycket nöjd. Bestämde mig för att sänka temperaturen och ljudvolymen med en S1a+120mm en dag när jag hade tråkigt tidigt i höst. Fungerar utmärkt, i 6 månader. Sedan kraschar drivrutinerna, skärmen blir invaderad av färgglada streck både i boot-sekvensen och i Vista. Kortet gick i stockfrekvenser och var hutlöst svalt, testade tom flera olika drivrutiner. Bestämmer mig för att testa kortet hos en polare, samma resultat där. Dock fungerade hans 4850 i min dator, så det var tydligt att något var skumt med mitt kort.
Kör lite av en fuling; monterar originalkylaren och ber Inet om fraktsedel för garantiärende. Skickar in kortet, väntar några dagar och blir kontaktad av en av deras tekniker som förklarar för mig att de testat kortet och att det fungerar som det skall. Nej, sa jag det gör det inte. De hävdade att det gjorde det visst och att de skulle skicka tillbaka kortet eftersom de inte kunde hitta något fel. Jag tackade och lade på. Kortet anlände per post 2 dagar senare. Fullt fungerande. Det är fan sick.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Liten uppdatering,
De har testat datorn nu och hittat fel på grafikkortet.

De hade inga likadana kvar så jag ska tydligen ta ett Radeon HD4870 1GB istället som borde vara likvärdig.

Får tillbaks datorn imorgon ska bli kul att testa om allt löst sig.

Medlem

ok, jag skulle vara nöjd med det bytet. tänk bara på att det kan bli en massa problem när man byter mellan nvidia och ati. många rekomenderar ominstallation av windows


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Hehe jo jag hade tänk installera om allting det känns säkrast så.
Tack för all hjälp!

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Jag måste nog berätta en konstig historia här...
I somras köpte jag ett 4850, mycket nöjd. Bestämde mig för att sänka temperaturen och ljudvolymen med en S1a+120mm en dag när jag hade tråkigt tidigt i höst. Fungerar utmärkt, i 6 månader. Sedan kraschar drivrutinerna, skärmen blir invaderad av färgglada streck både i boot-sekvensen och i Vista. Kortet gick i stockfrekvenser och var hutlöst svalt, testade tom flera olika drivrutiner. Bestämmer mig för att testa kortet hos en polare, samma resultat där. Dock fungerade hans 4850 i min dator, så det var tydligt att något var skumt med mitt kort.
Kör lite av en fuling; monterar originalkylaren och ber Inet om fraktsedel för garantiärende. Skickar in kortet, väntar några dagar och blir kontaktad av en av deras tekniker som förklarar för mig att de testat kortet och att det fungerar som det skall. Nej, sa jag det gör det inte. De hävdade att det gjorde det visst och att de skulle skicka tillbaka kortet eftersom de inte kunde hitta något fel. Jag tackade och lade på. Kortet anlände per post 2 dagar senare. Fullt fungerande. Det är fan sick.

Jo jag hade ett X1950Pro som rullade hutlöst duktigt. Satte det i en annan burk och då blev det problem emellanåt, men aldrig i burk no 1. Datorns vägar äro outgrundliga.

Angående tråden så är väl problemet löst. Det är bra när man får ett bättre kort i ersättning. Nämnda grafikknas på skärmen brukar alltid bero på grafikkortet.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar