Köpt Empire!, ..och nu blev det aktuellt att uppgradera..

Köpt Empire!, ..och nu blev det aktuellt att uppgradera..

Som sagt nu duger inte burken längre och det blev dags att ta fram plånboken så jag kan spela Empire TW utan att bli frustrerad...

Rig:
cpu> Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.40GHz
mb> MS-7350VP, NVIDIA nForce 650i Ultra, Socket 775 LGA
hdd> 2st WD 500 GB SATA
mem> 3Gb (2st 1Gb DDR2 + 2st 512Mb DDR2-5300)
vid> NVIDIA GeForce 8800 GTS
mon> 26" HD
os> Win Vista 32 Home Premium

Behöver lite input eftersom jag är lite lost i pc-jungeln efter massivt konsol missbruk.

Lite snabbisar:
- Måste jag in med Win 64 för att kunna njuta utav lite mer RAM?
- Om jag uppgraderar till Win 64 kommer den uppgradera befintligt eller blåser den maskinen?
- Funderar på att uppgradera till Radeon 4850, räcker det med en eller behöver jag 2st?
- Hur vet jag eller kan kolla om mitt moderkort klarar Sli eller CrossFire?

Tipsa gärna om annat som jag kan ha missat, tex. om skulle behöva uppgradera proppen osv..

Tack på förhand!

Mv
//Desperat indian..


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

1: Ja, Win Vista 64bit behövs för att kunna använda mer RAM än 3.5GB.

2: Den kommer nog att blåsa allt. Eller så kan man köra Dual Boot... Eller har jag fel där igen?

3: Det räcker med 1. Samt nVidia moderkort stödjer inte CrossFire, bara SLI.

4: http://www.nvidia.com/page/nforce_600i_tech_specs.html Där står allt om ditt Moderkort. Och nej, ditt moderkort har inte SLI.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Vilket 8800GTS är det du har om jag får fråga?
Den nya med G92-kärnan och 512MB minne? =9


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

Skaffa ett 4870 eller GTX260 grafikkort så ska du nog se en rejäl boost i grafiken.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Skrivet av master_chrille:

1: Ja, Win Vista 64bit behövs för att kunna använda mer RAM än 3.5GB.

2: Den kommer nog att blåsa allt. Eller så kan man köra Dual Boot... Eller har jag fel där igen?

3: Det räcker med 1. Samt nVidia moderkort stödjer inte CrossFire, bara SLI.

4: http://www.nvidia.com/page/nforce_600i_tech_specs.html Där står allt om ditt Moderkort. Och nej, ditt moderkort har inte SLI.

Tack för infon master_chrille


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skrivet av q0rra:

Vilket 8800GTS är det du har om jag får fråga?
Den nya med G92-kärnan och 512MB minne? =9

Vet inte.. :$
Vet inte hur mycket minne den har, hur kollar man det står ju ingenstans?.
Datorn har nog ca: 2år på nacken.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skrivet av TysN:

Skaffa ett 4870 eller GTX260 grafikkort så ska du nog se en rejäl boost i grafiken.

Ja jo ..dom kostar sig lite mycket bara. Tittat på både 4850 &4870 i "Toxic Edition" på komplett.se kanske blir ett sådant. Varför GTX260? ..har jag missat något? (inte läst någon grafikkort test på länge bara hört att ATi's 48'a kort is the shiit..)


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Om det är 512mb varianten så kommer skillnaden inte vara så jätte-hallelujha stor, bara så du vet.(eller?)

Ladda ner GPU-Z för att kolla info om ditt grafikkort. Där kan du se minnesmäng.


signatur

B lup

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av TysN:

Skaffa ett 4870 eller GTX260 grafikkort så ska du nog se en rejäl boost i grafiken.

Ja jo ..dom kostar sig lite mycket bara. Tittat på både 4850 &4870 i "Toxic Edition" på komplett.se kanske blir ett sådant. Varför GTX260? ..har jag missat något? (inte läst någon grafikkort test på länge bara hört att ATi's 48'a kort is the shiit..)

Om jag var du skulle jag köra på HD 4870


signatur

B lup

Skrivet av Eottt:

Om det är 512mb varianten så kommer skillnaden inte vara så jätte-hallelujha stor, bara så du vet.(eller?)

Ladda ner GPU-Z för att kolla info om ditt grafikkort. Där kan du se minnesmäng.

Danke!
Type: GDD3
Size: 640MB
GPU: G80
Clock: 513Mhz
Mem: 792Mhz


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skrivet av Eottt:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av TysN:

Skaffa ett 4870 eller GTX260 grafikkort så ska du nog se en rejäl boost i grafiken.

Ja jo ..dom kostar sig lite mycket bara. Tittat på både 4850 &4870 i "Toxic Edition" på komplett.se kanske blir ett sådant. Varför GTX260? ..har jag missat något? (inte läst någon grafikkort test på länge bara hört att ATi's 48'a kort is the shiit..)

Om jag var du skulle jag köra på HD 4870

Tack, är det stor skillnad på 1Gb eller 512Mb på korten?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av Eottt:

Om det är 512mb varianten så kommer skillnaden inte vara så jätte-hallelujha stor, bara så du vet.(eller?)

Ladda ner GPU-Z för att kolla info om ditt grafikkort. Där kan du se minnesmäng.

Danke!
Type: GDD3
Size: 640MB
GPU: G80
Clock: 513Mhz
Mem: 792Mhz

Okej, kan då säga att skillnaden kommer bli jättestor!:up:


signatur

B lup

Skrivet av Eottt:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av Eottt:

Om det är 512mb varianten så kommer skillnaden inte vara så jätte-hallelujha stor, bara så du vet.(eller?)

Ladda ner GPU-Z för att kolla info om ditt grafikkort. Där kan du se minnesmäng.

Danke!
Type: GDD3
Size: 640MB
GPU: G80
Clock: 513Mhz
Mem: 792Mhz

Okej, kan då säga att skillnaden kommer bli jättestor!:up:

Och det kommer bli en bra skillnad.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av master_chrille:
Skrivet av Eottt:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av Eottt:

Om det är 512mb varianten så kommer skillnaden inte vara så jätte-hallelujha stor, bara så du vet.(eller?)

Ladda ner GPU-Z för att kolla info om ditt grafikkort. Där kan du se minnesmäng.

Danke!
Type: GDD3
Size: 640MB
GPU: G80
Clock: 513Mhz
Mem: 792Mhz

Okej, kan då säga att skillnaden kommer bli jättestor!:up:

Och det kommer bli en bra skillnad.

Mm, det kanske var värt att nämna också


signatur

B lup

Skrivet av Eottt:
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av TysN:

Skaffa ett 4870 eller GTX260 grafikkort...

Ja jo ..

Om jag var du skulle jag köra på HD 4870

Sugen på detta kort(HD 4870 Toxic)

Men jag blir lite velig dock när man hör att ytterliggare prissänkningar kommer nu iom. ATi's lansering utav nya 4890 samt Nvidias launch utav GTX250 och deras visning nu på Cebit.

Denna artikel var nyttig läsning; Bäst grafikkort för pengarna: februari 2009

Update:
Köpte ett Sapphire Radeon HD 4870 1GB GDDR5 "TOXIC Edition"
Få se när jag kan hämta det ifrån Komplett Sthlm..


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Installerat och klart, testkörde lite DOW II på fet settings och det var underbart..

Nu har jag kört Empire i 15 min på 1900 x 1200 på ULTRA och 2x Ai 4x Ao och det såg vackert ut men hackade i kampanj mappen och i battlemappen så hängde inte HDR och skuggorna med riktigt. När jag drar ner settings till en human nivå så flyter det wunderbar och jag ser verkligen fram till WiC nu också..

Tack för alla tips och support!

//En lycklig Indian som spelar Empire..


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

1
Skriv svar