Hjälp.. Skulle flasha ett ASUS P5QL-Pro, avbröts, nu startar inte datorn

Medlem
Hjälp.. Skulle flasha ett ASUS P5QL-Pro, avbröts, nu startar inte datorn

Behöver verkligen hjälp här. Skulle flasha mitt nästan nya Asus P5QL-PRO till nyaste BIOS versionen. använde mig av "Asus Update" eftersom jag inte hadetillgång till nått usb-minne eller diskett, har använt mig av asus update så trodde det inte skulle va nå problem. Den såg ut att funka till en början men när den kom till verifieringen av bios så avbröts den.därefter kan man inte boota Datorn, den startar igång sen dör den efter 5sec sen startar den igen och är på efter det men ingen bild alls på skärmen. Asus ska ju ha CrashFree Bios så man kan återställa bios med hjälp av dvd-n man fick med men inget händer när jag försöker boota med skivan. Hjälp, har verkligen ingen lust att skicka in kortet, vill testa allt som går innan!

Inaktiv

Du kan säkert beställa ett nytt BIOS-chip för en symbolisk summa av ASUS.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

har du testat att dra ur sladden ur nätagget, starta datorn, koppla in sladden igen och starta. det säger åt asus-kort att något gått fel och nollställer bioset tillfälligt. vet inte om det fungerar vid felflashat bios men det är ju snabbt gjort så helt klart värt att testa.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

bios finns väl i ett CMOS-ram på moderkortet, och brevid den så sitter den en "switch". placerar man blocket till en annan inställning och sedan starta datorn igen så ska den reseta BIOS. efter du har gjort det så ställer du tillbaka switchen och datorn ska nu starta med default bios.

Kolla i moderkorts manualen om den inställningen.

Inaktiv

Du kan även prova att ta bort batteriet från moderkortet och sätta tillbaka det.

Medlem

Har för mig att ditt moderkort ska ha dual-bios dvs en backup för grejer som detta. Läs i manualen om hur du ska göra för att använda backupen!

Eller om du har tillgång till internet som du tydligen har googla lite på det. Dual bios som sagt. Lycka till!

Medlem

har testat nu nästan allt, fortfarande ingen framgång.... har kollatrunt som en dåre både på nätet och i manualen, ganska säker på att den inte har dual-bios, verkar bara vara asus kort i det dyrare segmentet som har det some striker. ny fråga då eftersom det ser ut som jag inte kan fixa det här. Om moderkortet har blivit useless efter en bad flash som man gjort med asus egna updater och bios-fil går det på garantin på inköpsstället (i det här fallet dustin) eller måste man ta det med asus själva?

Medlem

tror inte det täcks av garantin, bara i det fall de rekomenderat dig en flashning för att lösa ett problem som täcks av garanti.

en annan ide är att ta ut alla minnena och starta en gång utan, det fick mitt asus-kort att hoppa tillbaks efter ett minst sagt oansvarigt överklockningsexperiment


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

skickade in det till dustin och har nu fått tilbaka ett fungerande, grymtsnabba var dem också. tack för svaren allihop

1
Skriv svar