Problem med mitt nätverkskort!

Inaktiv
Problem med mitt nätverkskort!

Hej, jag bestämde mig igår för att ominstallera min scaleo 800 med windows xp eftersom jag tyckte den var segare än vanligt, och tyckte det skulle vara trevligt att får bort alla onödiga filer...

Iallafall, När jag sedan hade ominstallerat datorn, och skulle ansluta till internet, så hittar inte datorn mitt nätverkskort ! Jag fick för ett tag sedan köpa ett nytt nätverkskort pga. att blixten slog ner och krajade det(tur att det bara var nätverkskortet).

Då jag sattit in det i datorn när jag just köpt det nya kortet, var det bara att köra "Lägg till ny maskinvara" eller vad den nu heter. MEN nu, när jag ominstallerat datorn, så hittar den inte nätverkskortet när jag kör detta "Lägg till..."

Jag har prövat att byta port i routern, att dra ut nätverkskabeln fram och tillbaka. Nätverkskortets lampor lyser, och fungerar fint. Som jag sa, är det inte nätverkskortet som sitter i moderkortet, utan det nya, som jag sattit in i en port som jag inte använt förut.

snälla kom med förslag!!

Medlem

finns det i kontrollpanelen - system - maskinvara - enhetshanteraren? isåfall troligen med ett litet utropstecken som betecknar en icke korrekt installerad drivrutin. ta då bort och kör "lägg till ny maskinvara" igen.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

I annat fall byt plats sätt i kortet i en annan PCI-port så tvingas datorn att hitta det.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Okej, jag skulle pröva flytta nätverkskortet till en annan PCI-port, men jag märkte då att det inte finns några andra till övers... hur gör jag då ? ;S Fungerar det lika bra att ta ut kortet från nuvarande PCI-port och sätta tillbaka det? Annars, hur ska jag då göra? Någon som har vetenskap om scaleo 800 hur mycket en uppgradering på datorn skulle kosta..? Är ganska trött på allt krångel jämt.

Inaktiv

Hmm jag har nu bytt till en annan pci-port, men problemet kvarstår... kan det ha något att göra med mitt modem? det är ganska nyligt köpt, men använde det på datorn innan jag omstallerade den.. Som sagt, lampan lyser, och nätverkskortet är helt och rent, förstår inte vad som är problemet :S

Snälla, mer tips!

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

finns det i kontrollpanelen - system - maskinvara - enhetshanteraren? isåfall troligen med ett litet utropstecken som betecknar en icke korrekt installerad drivrutin. ta då bort och kör "lägg till ny maskinvara" igen.

Om det finns här ska det räcka med installation av drivrutin.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Mmh men den finns inte ens där.. Eller, det står okänd enhet, (om det ens är den) Jag har iallafall ett Intel Pro/1000 GT , som sagt den har fungerat förut..

Inaktiv

Skulle rekommendera ominstallation av XP i sådana fall.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Hmm har redan gjort det 2 ggr, och det var så problemet började men nåja :/

Prövade förresten att bränna några drivisar och sen använde jag dom på datorn men då sa den"Det finns ingen Intel (R) Pro produkt på datorn"

Inaktiv

GRRR JAG BLIR SÅ FÖRBANNAD!

Nu har jag installerat xp för 3e gången(!) Och fungerar det ? nejdå. Då i all irritation hittar jag, när jag gräver igenom dataskåpet, ett oanvänt nätverkskort! Så då Plugar jag in det i ett annat PCI-utttag. Men hittar datorn det nätverkskortet då? NEEJ DÅ!

WTF är problemet?!

Inaktiv

Har du installerat drivrutinerna för moderkortet? Lite chipset-drivrutiner skulle nog sitta smaskens. Du bör hitta dessa på en skiva du fått av FjuttiSiemens, annars får du tanka på hemsidan och föra över till den datorn.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

den teorin tror jag på


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Har du nätverk som går i moderkortet behöver du inte ens ett nätverkskort. Drivrutiner för moderkortet blir däremot ett måste. Minns inte hur BIOS ser ut i sammanhanget, men ponera att det är ställt på moderkortets portar ... funderar lite högt bara ....


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Hmm, nej nog har jag installerat drivisarna. Alltså, jag har ett nätverkskort som sitter pluggat i moderkortet typ, det e det som e paj, sen har jag köpt ett nytt i somras som sitter i en PCI-plats Det gör även ett till nätverkskort som jag hittade igår och datorn hittar inget av korten.. Är min dator ett hopplöst fall eller? -.-

Inaktiv

Kan detta ha något att göra med min router eller mitt modem att göra ? :\

Inaktiv

"Nog" funkar inte. Ladda hem de senaste chipset-drivrutinerna för moderkortet och installera dessa. Det bör finnas en mängd drivrutiner för moderkortet varav dessa är de vanligaste:
Audio-drivrutiner
Ethernet-drivrutiner
Chipset-drivrutiner.

Oftast kan du hitta dessa under kategorin "Drivrutiner" på hemsidan. Oavsett om du tror du ha installerat dessa: gör det igen!
Kolla även som unix sa i BIOS om du hittar något om vilket nätverkskort som skall användas, kanske står något i stil med: Integrated network/ethernet controll - Enabled
Välj i så fall disabled istället.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av EliasGrahn:

Kan detta ha något att göra med min router eller mitt modem att göra ? :\

Modemet eller routern har inget med datorn att göra på det viset. Om du bankar med en yxa i datorn kommer modemet och routern fortfarande att fungera


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Inaktiv

Snart får jag damp.... nu går det inte ens att dra ner drivisarna från hemsidan pga att inget jävla serialnumber accepteras från fitti-siemens... att allting ska krångla.

Inaktiv

Okej, har äntligen hittat det rätta serialnumber, då visar det sig att det inte finns några tillgängliga drivrutiner för den produkten..

Inaktiv

Då föreslår jag att du kontaktar dem och säger: Ge hit!
Annars kanske du kan köpa ett passande för småpengar i tex Kompletts fyndhörna?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Nja.. Känner mig inte så peppad att köpa ett nytt moderkort när det inte ens är säkert att det är just det som är problemet... har aldrig haft problem med det förut och har inte gjort något spec som skulle få det att börja krångla nu..

Inaktiv

Ta reda på vem som skapat chipsetet, vanligtvis är det något av följande:
Intel, AMD eller VIA. Tanka chipset.drivrutinerna från deras hemsida.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Ha ett nätverkskort i i taget. Det låter som om båda sitter i samtidigt. Prova alla PCI-platser med varje kort eller det kort du ska använda. Kolta enhetshanteraren vid varje uppstart och lägg in drivrutin för nätverkskortet som borde ha följt med när du köpte det.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Hej, skulle bara hälsa, efter att jag dammsugit fläktarna och sedan TRYCKT ner nätverkskortet så fungerar det igen! Problemet var helt enkelt att jag inte tryckt ner nätverkskortet nog mycket, man var tvungen att trycka ganska rejält, så nu vet ni andra som kanske får samma problem. Iallafall tack för alla förslag!

1
Skriv svar