Medlem
quadcore

Vad jag har förstått så kan jag inte utnyttja min quadcore processor pga att jag kör Vista 32-bit. Kan det stämma ?

Medlem

operativsystemet kan inte utnyttja samtliga kärnor fullt ut nej


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv
Skrivet av w4rhog:

operativsystemet kan inte utnyttja samtliga kärnor fullt ut nej

Källa?

Tommi: Du kan visst använda din quad med Vista 32 bit, något annat är dumheter.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:
Skrivet av w4rhog:

operativsystemet kan inte utnyttja samtliga kärnor fullt ut nej

Källa?

Tommi: Du kan visst använda din quad med Vista 32 bit, något annat är dumheter.

källa på det?

nu gällde väl inte frågan huruvida han kunde använda processorn eller ej? den fungerar utan tvekan under vista 32, men angående kärnorna har jag inte lyckats hitta ngt rakt svar.

bl.a den här sidan hävdar att den inte nyttjar alla kärnor fullt ut. (wikianswers är visserligen inte den pålitligaste källan...)

4 kärnor bör hur som helst ha en väldig massa ram för att fungera optimalt och då är vista 64 att föredra som hanterar mer än 3Gb.

MS om Vista-64


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem
Skrivet av w4rhog:
Skrivet av PaddanL:
Skrivet av w4rhog:

operativsystemet kan inte utnyttja samtliga kärnor fullt ut nej

Källa?

Tommi: Du kan visst använda din quad med Vista 32 bit, något annat är dumheter.

källa på det?

nu gällde väl inte frågan huruvida han kunde använda processorn eller ej? den fungerar utan tvekan under vista 32, men angående kärnorna har jag inte lyckats hitta ngt rakt svar.

bl.a den här sidan hävdar att den inte nyttjar alla kärnor fullt ut. (wikianswers är visserligen inte den pålitligaste källan...)

4 kärnor bör hur som helst ha en väldig massa ram för att fungera optimalt och då är vista 64 att föredra som hanterar mer än 3Gb.

MS om Vista-64

Asså 32bit kommer inte hindra processorn från att använda sina fyra kärnor någonting alls, det är RAM som haltas, och varför skulle en quad vilja ha mer RAM är en dual, det beror helt och hållet på hur många och vilka program som man kör på datorn.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av TysN:

Asså 32bit kommer inte hindra processorn från att använda sina fyra kärnor någonting alls, det är RAM som haltas, och varför skulle en quad vilja ha mer RAM är en dual, det beror helt och hållet på hur många och vilka program som man kör på datorn.

ok, skönt att vi rett ut det.

att minnet utgör flaskhalsen vid krävande program (som nyttjar 4 kärnor) är väl inte så konstigt? mer beräkningar -> mer data som skyfflas och då är väl mkt minne inte helt fel? vid "normal" användning borde dock detta inte vara ngt att bry sig om.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Min nya dator ska ha Quadcore och 4gb RAM, har tänkt att skaffa mer RAM minne i framtiden.


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Skrivet av PiLp:

Min nya dator ska ha Quadcore och 4gb RAM, har tänkt att skaffa mer RAM minne i framtiden.

Då behöver du 64bit ifall du ska köpa mer minne.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

1
Skriv svar