00-talet - vinnarna och förlorarna
Ett decennium fyllt av utveckling har just lagts till handlingarna. Vissa prylar och fenomen förändrade hur vi ser på det här med spel. Annat definierade begreppet "epic fail". Vi radar upp fem vinnare och fem förlorare från 00-talet.
#half-life-counter-strike, #half-life-2, #paradox-interactive, #sony, #microsoft, #everquest, #dark-age-of-camelot, #star-wars-galaxies-an-empire-divided, #world-of-warcraft, #warhammer-online-age-of-reckoning, #age-of-conan-hyborian-adventures, #the-lord-of-the-rings-online-shadows-of-angmar, #blizzard, #ageia, #ati, #nvidia, #nokia, #duke-nukem-forever
Visst släpptes Phantom till slut, dock inte som en konsol.
Sicka förloare alltså.
*kollar på FZ och visslar nonchalant*
Att Vista skulle hamna på förlorarlistan var ju ingen hög-oddsare direkt... Sämst!
Förutfattade meningar?.
En usb wifi dongle var bara slänga och 1-2 spel jag ville spela funkade inte men jag gillar Vista, stöd för 4gb ram, 64 bit, dx11, ser ingen mening med att skaffa Win 7.
Hur kan fysikkorten och då specifikt Ageia stå som förlorare när nVidia köpte dem för att få tillgång till tekniken?
För mig skulle det vara en stor vinst att bli rik på något jag utvecklat.
I second that. Om man ska tro wikipedia så drog Ageia igång hela trenden med dedikerade beräkningskretsar för parallelliserbara fenomen (t.ex. fysik). Deras PPU-kort blev alltså starten på det som idag blivit compute shader, CUDA och OpenCL. Det är väl snarare så att GPU:n parat sig med PPU:n och fått barnet GPGPU, som verkar vara det nya skivat bröd eller nåt. Så jag skulle snarare se Ageia som en stor banbrytande vinnare. Bara för att fysikkorten inte är separata längre betyder inte att dom inte existerar. Snarare existerar dom i allra högsta grad i nästa generations grafikkort, där den största uppdateringen (förutom tessellation) är just det som Ageia började lansera för flera år sedan.
Hur kan fysikkorten och då specifikt Ageia stå som förlorare när nVidia köpte dem för att få tillgång till tekniken?
Utnämningen gäller kortet, inte tekniken. Det lär ha kostat en hel del att ta fram, det sålde säkerligen inte i några större mängder och de som trots allt köpte ett ångrade sig nog ganska snart.
Teknikmässigt blev vi plattskärmade och trådlösa under 00-talet, fast det är inte helt spelrelaterat.
Och begreppen HD och "pixlar/megapixlar" blev vardagsuttryck som förvirrade kära seniorer och pensionärer.
Fast megapixlar förvirrade fotointresserade pensionärer även på 90-talet.
Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.