Problem efter CPU Byte *Tråd2*

Medlem
Problem efter CPU Byte *Tråd2*

Tidigare tråd- http://www.fz.se/forum/thread.php?id=70359

Citerar förra tråden där jag hade problem med BIOS.

Nu är det så att maskiner är igång o kör, men så igår efter ett antal timmars lungt användande, så kände jag att nu vill ja se om ja kan överclocka lite o se vad man kan få ur den!

Så jag går in i BIOS och ändrar min Multiplier till 17,5x200 = 3,5Ghz vilket skall vara HELT LUNGT under org volt.
[Jag har ca 9+ i rummet och 17c på moderbordet samt 29c på CPUn]

jag går in på Dram settings och ser att min Dram Mhz settings står på auto, jag öppnar och ser att där står det alla Mhz värdena. jag har ju Corsair PC2-8500 @ 1066Mhz Minnen.

så jag väljer 1066Mhz och sedan trycker jag på save changes and exit.

datorn bootar och kommer till windows, men så fort jag slår in lösen och ser skrivbordet så kommer det fram BLUE SCREEN :evil:

Jag går in i bios och tar "load default settings"
sedan save and exit, men samma sak händer igen.....

går in i safemode, där kommer jag in, och prosessorn ser stabil ut via CPU-Z, dvs den har inte sänkt sig i dess prestanda, så tror absolut inte de är processorn, men jag började läsa lite på nätet om bluescreen med 940 Phenom processorn, de kan tyda på hårdvara fel, dvs ramminnen grafikkort osv....

Ramminnen känner jag är boven?
vad tror ni?

Hjälp :\


signatur

Sim-Racing

Medlem

så den är oklockad nu? kör memtest86+ till att börja med


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Kan man ens köra det på safe-mode?

och varför skall jag köra det, kommer det lösa mina problem eller kommer jag bara få se om min processor är stabil?


signatur

Sim-Racing

Medlem

memtest 86 körs inte i windows överhuvudtaget, det testar om dina minnen är ok


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Tack, skall fixa fram detta program och se om det hjälper!
*har förövrigt plockat bort 2st minnen, dvs 4gb, och datorn känns piggare, dock får jag blåskärm ändå*


signatur

Sim-Racing

Medlem

Hej igen...
försökte fixa memtest86, men de går inte att bränna under felsäkert-läge
och finns ingen USB boot för vista64.

testade att byta alla minnen till ett ballistic tracer, blev fortfarande blåskärm.

grafikkortet är urplockat.

förövrigt tog jag kort på min blåskärm som ser ut så här

http://img22.imageshack.us/img22/1961/phille011.jpg

Hjälp!!!!


signatur

Sim-Racing

Inaktiv

Detta kan kanske vara till hjälp: http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/windows2000serv/...

För framtiden kan du tänka på detta: Ställ minnena på lägsta hastigheten och klocka processorn i små steg. Minnena tar du sist.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Hej Paddan!
Jag har aldrig riktigt kollat på minnena något då jag lärt mig att man inte behöver röra dom så länge du klockar processorn en gnutta.

MEN! det sjuka är detta....
med dom gamla bios 1702 (orginal) så starta inte min AMD Athlon 6000+
nu med dom nya 1901 så tänkte jag att jag byter processorn, satte in min gamla athlon som var ostabil, startar upp klockrent!!!

betyder detta att min nya phenom processor är krash?

det är ju fan sjukt så fall? har ju knappt rört inställningarna förutom att bumpa upp multipliern 3steg vilket enligt andra skall vara helt lungt!


signatur

Sim-Racing

Inaktiv

Ingenting är helt lugnt med överklockning :). Kan vara så att processorn var dålig, men verkar lite konstigt ändå. Har du läst i länken jag skickade? Kan bero på massa grejer tydligen.
Då bsods ofta är förenat med minnena kan det vara en idé att se över spänningen till dessa.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Ingenting är helt lugnt med överklockning :). Kan vara så att processorn var dålig, men verkar lite konstigt ändå. Har du läst i länken jag skickade? Kan bero på massa grejer tydligen.
Då bsods ofta är förenat med minnena kan det vara en idé att se över spänningen till dessa.

Jo de har du rätt i, aldrig säkert så sätt, men som du säger, de är ju väldigt konstigt bara så där väll?

skall testa att sätta i mina Corsair minnen igen och se vad som händer. fungerar dom, skall jag testa med phenom processorn igen?

jo jag läste det, har försökt felsöka på så sätt att jag vill ta reda på vart felet ligger, dvs ta loss en komponent i taget och testa mig fram. Just nu ser det ut som de ligger något i
Moderkortet eller CPUn för minnerna hoppas jag är okej, det märker jag när jag testar corsiar minnerna till min athlon.

BTW
spänning till ramminerna, du tänker nu på DRAM voltage?
det är sätt till auto förövrigt.


signatur

Sim-Racing

Inaktiv

DRAM voltage ja. Jag tror minnena skall ha 2.1v, testa att ställa in det själv istället för att köra auto. Ökad spänning kan hjälpa ibland... Jag fick tex köra lite högre volt än original på mina gamla corsair 6400 med en FSB på 400 och ration 1:1. Original var 1.8 tror jag, men datorn var inte stabil förrens jag körde 2.0 eller något...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

DRAM voltage ja. Jag tror minnena skall ha 2.1v, testa att ställa in det själv istället för att köra auto. Ökad spänning kan hjälpa ibland... Jag fick tex köra lite högre volt än original på mina gamla corsair 6400 med en FSB på 400 och ration 1:1. Original var 1.8 tror jag, men datorn var inte stabil förrens jag körde 2.0 eller något...

Nu är Corsair minnena i.

fungerar fortfarande, detta är fan sjukt :S

Så här ser det ut just nu, tycker de ser konstigt ut, kommer dock inte ihåg hur de såg ut tidigare.

*Notera på bilden så har jag gjort en markering, så var de inte förut med min Phenom processor. skall det även vara så låg Mhz frekvens?*
http://img8.imageshack.us/img8/3456/dram.jpg


signatur

Sim-Racing

Inaktiv

Frekvensen stämmer. Dubbla den (DDR2) så får du 778 typ vilket är det närmaste 800mhz du kommer typ.
Nu vet jag inte riktigt var problemet ligger... Släng i Phenomen och testa? Ställ in spänningen till 2.0, kör man 4 stickor kan man behöver mer spänning än specificerat av någon anledning.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Tack! skall testa detta! återkommer troligen ikväll eller imorgon.
damen är på besök, inte så trevligt för henne när man meckar computadorës


signatur

Sim-Racing

Medlem

Fick tillslut av damen mecka lite

helt sanslöst. nu sitter Phenom'en i, ramminnerna i. det som fattas är grafikkortet....

detta får mig att tro, antingen är det modekortet som börjar visa sina svaga sidor, eller så är det helt enkelt CMOS som varit fel kalibrerat, eller så är det helt enkelt något annat, så skall man överkloka något mer i framtiden, så hör jag av mig du är ju trots allt
"Proffs"

Ja ja, tack för hjälpen!


signatur

Sim-Racing

1
Skriv svar