HJÄLP! Datorn vägrar starta efter CPU byte!

Medlem
HJÄLP! Datorn vägrar starta efter CPU byte!

Hejsan allisammans!
sitter på fars dator nu.

Det är nämligen så att min senaste burk jag mekar med har fungerat rätt så bra sista tiden, men fick hem i fredas min nya processor. AMD Phenom x4 940 BE.
Installerade den i modekortet som jag brukar göra enligt anvisnignarna,

Men nu när jag trycker på start knappen så startar den upp, tar ca 5sec (precis innan hårdiskarna skall knastra till som vanligt) så stängs den ner, sedan startas den om och då går den bara i 2sec, så startar den om igen, går 2 sec, startar om, osv osv osv.....

har tyvär inte inkopplat min speaker men den dör innan jag hinner se något på displayen.

Min setup:
Asus M3N-HT Deluxe
AMD Phenom x4 940 BE (upgraderad från AMD Athlon 64 x2 6000+)
DDR2 1066Mhz @ 8GB Corsair Dominator
650W Corsair nätagg
Nvidia 9800GX2

Använder Zalman Fanmate som CPU fläkt.

Det som slår mig är att de kanske kan vara en liten kortslutning någonstans, men reagerar datorn så här då? Modekortets lampa lyser grönt också vilket den alltid gjort.

sedan hade jag lite problem att få på Zalman monterings fästena, så fick trycka lite ner på modekortet (inte våldsamt, utan rätt så försiktigt) kan det ha skadat modekortet tro?

Hjälp! :/
MVH


signatur

Sim-Racing

Medlem

hejsan!

kanske inte är hundra rätt,men ditt moderkort behöver kanske nytt bios?
bytte cpy åt min xyster till en värsting amd , då behövdes nytt bios,moderkortet var stendött innan det nya bioset.

hoppas det hjälper.
provat stoppa i den gamle cpu´n?

mvh cluedo

Medlem
Skrivet av cluedo:

hejsan!

kanske inte är hundra rätt,men ditt moderkort behöver kanske nytt bios?
bytte cpy åt min xyster till en värsting amd , då behövdes nytt bios,moderkortet var stendött innan det nya bioset.

hoppas det hjälper.
provat stoppa i den gamle cpu´n?

mvh cluedo

har den senaste bios versionen till mitt modekort, modekortet är trots allt sen 2008/07/20

men nu stoppade jag i den gamla CPUn, startade upp som vanligt

betyder detta då att min nya prosessor är kaput?
för modekortet skall ta emot AMD Phenom prosessorer, (det stödjer det iaf)

MVH

EDIT:

Stoppade i den nya CPUn igen, fungerade ICKE

blir så ledsen i ögat, får ringa Asus imorgon sedan om dom inte kan hjälpa mig får de bli Inet som fixar en ny till mig.

Tack för hjälpen!

MVH


signatur

Sim-Racing

Medlem

systern min köpte ett paket från komplett.se med phenom cpu,men vi fick ändå ladda ner nytt bios,kom detta året. från gigabyte var det förvisso

så kolla så ditt bios vekligen stämmer med den cpu´n du har. låter som det felet vi råkade ut för.

står på deras hemsida att man skall ha bios 1701

http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=...

kolla där om du har det bioset.
hoppas verkligen du får igång det:)
står att bios 1701 kom 2008/12/12
så testa uppgradera bioset
mvh cluedo

Sen kan det också vara något problem som hände med processorn under tillverkningen...


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Tack för tipsen!

Jag såg att jag har 1702, läste även på combitabelen
(den tabelen som visar vilka bios som skall va till vilka CPUer)
och det visar sig att ahtlon skall ha 1901, medans Phenom skall ha 1701, aja får kolla igeom detta hur jag skall flasha, verkar inte fungera nämligen om man gör det genom hårdisken!


signatur

Sim-Racing

.iso fil på en CD skiva eller USB-minne`?


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av master_chrille:

.iso fil på en CD skiva eller USB-minne`?

Tyvärr så kopplade jag inte riktigt om vad du menade med det där?

Först och främst så är det en BIN fil, sedan skall jag ikväll testa att sätta in den i en USB sticka och se om det går att flasha igenom den, har tydligen fungerat för andra än att flasha direkt från C:\ enheten.

Återkommer!


signatur

Sim-Racing

Skrivet av Pro2Race:
Skrivet av master_chrille:

.iso fil på en CD skiva eller USB-minne`?

Tyvärr så kopplade jag inte riktigt om vad du menade med det där?

Först och främst så är det en BIN fil, sedan skall jag ikväll testa att sätta in den i en USB sticka och se om det går att flasha igenom den, har tydligen fungerat för andra än att flasha direkt från C:\ enheten.

Återkommer!

Jahaja, det var .BIN fil. Trodde det var .ISO fil... dumma mig.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Så. då var kraftvärket igång och snurrar.

fick nästan hjärnblödning på hur man flashar biosarna.

mitt Asus M3N-HT-Deluxe var inte helt smärtfritt när de kommer till smidighet.

först ladda jag ner på min andra dator rätt BIN-bios fil till Phenom 940 processorn. La in i USB stickan, gick in till mitt kraftvärk, in till EZ Flash Tools 2, därifrån valde jag USB stickan, såg att jag hade jag lite annat tjafs på där, men då hitta jag rätt fil tillslut! *Jippi* tänkte jag liksom....

då trycker jag enter, och den "checkar" biosen....
när "checkningen" är klar, så säger den
"No Boot Signature Was Found On The File"

då börjar de koka lite lätt i pannbenet och jag börjar söka på nätet, hittar INGEN vettig förklaring...
men då tillslut hittar jag en tråd i intranätets universum, att någon försökt boota windows genom en USB sticka, men bara för att han hade en massa annat skit på stickan, så boota de aldrig korrekt. så ja tänkt att jag formaterar stickan och stoppar in enbart bin-filen.
Då går jag tillbaka till EZ Flash Tools 2, och där har USB stickan blivit enhet "C:/" istället för "B:/"
och till min glädje låg där bin-filen och bara väntade på att bli flashad.
Efter att ha blivit checkad frågar datorn
- "vill du verkligen installera nya bios filen"
- YES

och saken var klar! jag lät den starta om sig, ställde om alla CMOS settings till default, sedan döda den. i med nya CPUn, på med allt.

tada! New Phenom 940 Processor installed!

Så där har ni tricket för er som har Asus modekort och får något liknande problem!

:heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart:

förövrigt

12521 3DMark scores på standard inställningar med min förra prosessor,
15215 3DMark scores på min nya processor med standard inställningar

inte så illa pinkat jämfört med polaren som har Core I7 920 @2,6Ghz, Gigabyte moderkort, DDR3 ca1660mhz minnen @ 6gb, Geforce 295 GTX2...hans standard scores var 16300.

jag har
AMD Phenom 940 @ 3,0Ghz
Asus M3N-HT Deluxe moderkort
DDR2-Corsair Dominator 1066Mhz @8Gb
Geforce 9800GX2


signatur

Sim-Racing

Bra att det fixade sig.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

1
Skriv svar