Skillnad på grafikkort?

Medlem
Skillnad på grafikkort?

Hallå där!

Satt å kikade in grafikkort på Komplett, och märkte att dom hade lite rabatt på Radeon kort. Jag kollade in HD4780 korten.

[http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=423603]

och

[http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=426199]

Och som ni ser på det sistnämnda står det XxX efter, och det kortet kostar 400:- mindre! Vad är det för skillnad på dom? Och om man nu ska köpa ett nytt kort, vilket av dom rekommenderar ni?

Medlem

xXx kortet är överklockat

Medlem
Skrivet av Xphome:

xXx kortet är överklockat

Jaha, okej! Tack för svaret!

Efter jag la upp tråden så såg jag att xXx presterar bättre i olika test utav spel!

Men nu när jag sitter här med en skärm som bara stödjer 75fps, är det fortfarande bättre att köpa ett xXx då? Läste nämligen någonstans att det inte spelade någon roll vilket utav dom korten man köper då, att xXx bara presterar bättre på högre fps än just 75. Hur säker källan den var är ju en annan sak

Så jag vänder mig till er! Vilket av kortet är bäst att köpa?

Förresten, sitter på ett 530 watts nätagg, klarar jag mig på det om jag köper ett 4870? Tacksam för svar!

Medlem

xXx kortet presterar bättre eftersom det är snabbare(pga överklockningen).

Medlem

King! Stort tack till dig Xphome!

Då har jag bara en fråga till! Klarar jag mig på ett Nätagg på 530watt med xXx kortet?

Inaktiv

Japp. Utan att gå in på stöm (Ampere).


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Japp. Utan att gå in på stöm (Ampere).

Och med det menar du?

Inaktiv

Kör själv ett HD4870 bland annat på ett hmmmm Corsair 520 har jag för mig. En del agg har ju spänningar som de andra men sämre strömstyrka (Ampere). Spänningen kan sålunda vara bra medans strömmen är för svag.

Är avataren från 50-talet?


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Kör själv ett HD4870 bland annat på ett hmmmm Corsair 520 har jag för mig. En del agg har ju spänningar som de andra men sämre strömstyrka (Ampere). Spänningen kan sålunda vara bra medans strömmen är för svag.

Är avataren från 50-talet?

Aha, okej! Tack så mycket, då vet jag! Jag kör ett Hyper 530 tror jag. Hört mycket skit om deras kvalité, men jag prövar!

Tandkräms reklam från 80-talet! http://www.youtube.com/watch?v=gdcVRueT2cw&feature=channel_pa...

Inaktiv

Kollade upp nätaggregatet och det har rejält med Ampere.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Kollade upp nätaggregatet och det har rejält med Ampere.

Toppen! Tack å bock

Förresten, har en annan dator som bara står å dammar just nu här brevid. Den har ett 400W nätagg från Q-Tec, och kortet jag kör nu på den här är 8800GTS.
Minimum för det 8800GTS ligger ju på 400W, så tror du att nätagget orkar med det? Borde ju ligga på gränsen =/

[http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=40205]

Inaktiv

Utan att prata Ampere igen då. Du kan ju alltid koppla ur floppy, CD-läsare men tycker att det borde kunna dra alltihop.

Kör du i lägre upplösning går det åt avsevärt mycket mindre effekt. Hög upplösning = Enormt mycket mer effekt = Watt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Utan att prata Ampere igen då. Du kan ju alltid koppla ur floppy, CD-läsare men tycker att det borde kunna dra alltihop.

Kör du i lägre upplösning går det åt avsevärt mycket mindre effekt. Hög upplösning = Enormt mycket mer effekt = Watt.

Toppen! Tack för all hjälp, nu ska jag inte störa nå mer

Medlem

Säger bara en sak, lägg inte 500kr på ett överklockat grafikkort, det är hur lätt som helst att överklocka kortet själv.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av TysN:

Säger bara en sak, lägg inte 500kr på ett överklockat grafikkort, det är hur lätt som helst att överklocka kortet själv.

Jasså? Har aldrig klockat ett kort förut, har du något tips eller kanske nånting att läsa / en guide så jag isåfall kan göra det?

Och får jag fortfarande lika bra resultat som att köpa ett xXx kort om jag klockar själv?

Medlem

Jag vet inte hur lätt/svårt det är att överklocka ett ATI kort men Nvidia kort kan man överklocka med drivrutinerna om man laddar ner ett "addon"(eller vad man nu ska kalla det), och för att överklocka med "addonet" så behövs ingen guide. Det är enklare att överklocka grafikkort än processorer.

Medlem

För ATI Radeon kort gör man såhär;


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Ser ju skit enkelt ut! Men får jag samma prestanda då som med ett xXx kort? Isåfall har ni fått mig att spara 500kr!

Skrivet av Xphome:

Jag vet inte hur lätt/svårt det är att överklocka ett ATI kort men Nvidia kort kan man överklocka med drivrutinerna om man laddar ner ett "addon"(eller vad man nu ska kalla det), och för att överklocka med "addonet" så behövs ingen guide. Det är enklare att överklocka grafikkort än processorer.

Vad för "addon" är det du menar? RivaTuner eller något annat?


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av master_chrille:
Skrivet av Xphome:

Jag vet inte hur lätt/svårt det är att överklocka ett ATI kort men Nvidia kort kan man överklocka med drivrutinerna om man laddar ner ett "addon"(eller vad man nu ska kalla det), och för att överklocka med "addonet" så behövs ingen guide. Det är enklare att överklocka grafikkort än processorer.

Vad för "addon" är det du menar? RivaTuner eller något annat?

Nvidia System Tools

Medlem
Skrivet av nyhlin:
Skrivet av unix:

Kör själv ett HD4870 bland annat på ett hmmmm Corsair 520 har jag för mig. En del agg har ju spänningar som de andra men sämre strömstyrka (Ampere). Spänningen kan sålunda vara bra medans strömmen är för svag.

Är avataren från 50-talet?

Aha, okej! Tack så mycket, då vet jag! Jag kör ett Hyper 530 tror jag. Hört mycket skit om deras kvalité, men jag prövar!

Tandkräms reklam från 80-talet! http://www.youtube.com/watch?v=gdcVRueT2cw&feature=channel_pa...

Jag kör ett Hiper(?) 530W Nätagg med 4870, och det funkar hur bra som helst! Förutom att jag fick artefakter på mitt Sapphire-kort, men de problemen får du inte med ett XFX eller liknande:)
Så kör hårt!

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av nyhlin:
Skrivet av unix:

Kör själv ett HD4870 bland annat på ett hmmmm Corsair 520 har jag för mig. En del agg har ju spänningar som de andra men sämre strömstyrka (Ampere). Spänningen kan sålunda vara bra medans strömmen är för svag.

Är avataren från 50-talet?

Aha, okej! Tack så mycket, då vet jag! Jag kör ett Hyper 530 tror jag. Hört mycket skit om deras kvalité, men jag prövar!

Tandkräms reklam från 80-talet! http://www.youtube.com/watch?v=gdcVRueT2cw&feature=channel_pa...

Jag kör ett Hiper(?) 530W Nätagg med 4870, och det funkar hur bra som helst! Förutom att jag fick artefakter på mitt Sapphire-kort, men de problemen får du inte med ett XFX eller liknande:)
Så kör hårt!

Superbra! Då besäller jag på en gång! Tack så mycket!

Medlem
Skrivet av Xphome:
Skrivet av master_chrille:
Skrivet av Xphome:

Jag vet inte hur lätt/svårt det är att överklocka ett ATI kort men Nvidia kort kan man överklocka med drivrutinerna om man laddar ner ett "addon"(eller vad man nu ska kalla det), och för att överklocka med "addonet" så behövs ingen guide. Det är enklare att överklocka grafikkort än processorer.

Vad för "addon" är det du menar? RivaTuner eller något annat?

Nvidia System Tools

Grymt, tackar.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

När jag ändå håller på och köper saker över internet, ska jag passa på att köpa en bättre skärm som stödjer HD för att få ut mer av kortet?

[http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=380066]

Eller köpa ett nytt nätagg och kanske satsa på ett bättre grafikkort och behålla skärmen jag kör med nu? (Har en 19" som stödjer 1280x1024)

Medlem

Köp skärmen, E2200 är underbar, hade också en 19" 1280x1024 innan och köpte E2200HD och vilken skillnad säger jag bara, helt underbar.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av TysN:

Köp skärmen, E2200 är underbar, hade också en 19" 1280x1024 innan och köpte E2200HD och vilken skillnad säger jag bara, helt underbar.

Okej, så det är bättre å skaffa en skärm än ett bättre kort alltså?

Hur länge tror du jag klarar mig med det där kortet, innan det är dags att köpa ett nytt isåfall?

Medlem

Kanske ska tillägga att jag vill lägga runt 5500kr på det

(Kanske kan sträcka mig upp mot 6000kr)

Medlem

Ja, egentligen kan du ju köpa både ett GTX 280 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=316329 ) samt en E2200HD för 5000kr så blir det ännu bättre


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av TysN:

Ja, egentligen kan du ju köpa både ett GTX 280 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=316329 ) samt en E2200HD för 5000kr så blir det ännu bättre

Men klarar jag mig på 530 watt då? Står ju liksom att kortet kräver att man ska minst 550W

123
Skriv svar