Datorn stänger av sig själv

Inaktiv
Datorn stänger av sig själv

Hej!

Ska berätta vad som är felet på min dator:

Datorn stänger av sig då och då (verkar inte vara nå skillnad vid spel och surfning) och det blir helt svart på skärmen, inte en bluescreen, och sen går det 2-5 sek sen startar den av sig själv.

Jag började misstänka att problemet är värmerelaterat. Så jag installerade speedfan och även Everest för att bevaka mina temperaturer.

Cpu temp: 35 idle och 50 vid spel.
GPU temp: 42 idle, 45 vid spel

Men, jag antar väl att problemet inte är mjukvarurelaterat?

Kan ge datorspeccs här:

Intel Core 2 duo E8400 @ standardclock: 3ghz
Gigabyte nvidia geforce 8800GT @ standard
4GB Corsair minnen.

Någon som har förslag på vart man bör leta efter fel?

Har även testat att ta av sidan på chassit.
Chassit är från Antec är väldigt stort.

Kollade systemloggen men blev tydligen inga felmeddelanden där.

Tacksam för hjälp!

Medlem

Inga virus som spökar då tro ?

Inaktiv

Vad har du för nätagg måntro?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Vet inte hur bra avg anti virus free edition är men den hittar inget förutom 33 warnings.

Inaktiv

Mitt nätagg är ett 620W som levererar 28A på +5V. Borde räcka, eller?

Medlem

hur många ampere på +12V och vilket märke är mer intressant


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

märket är Ace, modell: 500T

Ger 20A på +12VA och 20A på +12VB.

Vet dock ej vad "A" och "B" menas

A = Ampere , A och B är väl på sladdarna? Ingen anning men kanske är sladd 1 (A) och sladd 2 (B ).

Men, jag är inte säker.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Jo Ampere var jag med på
Hm gjorde en hel scan av datorn men ingen skymt av virus eller spyware.

Tror ni att en ny kylning till processorn kan vara något?

Inaktiv

Dessvärre äger du ett nätagg modell Skräp. Kan mycket väl vara orsaken till dina problem...

Angående kylning så verkar ju både grafikkortet och processorn vara långt under riskgränserna för problem. Du kan kika på bryggornas temperatur också (haha unix jag var före dig!), men det ser ut att vara nätagget i skrivande stund tyvärr.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Fråga 1:Ah hm så det är möjligt att den inte kan leverera tillräckligt för att driva alla delar och sen stänger den ner sig?

Fråga 2:Hmm så kylningen verkar duglig?

Så är lösningen ett nytt nätagg? har ingen koll på något bra?
Fick nämligen detta nätagg efter att mitt förras hade gått sönder

Medlem

det är ju iofs inte helt säkert att det är nätagget som är felet, det ultimata vore ju om du kunde låna ett agg av någon och testa.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Ja man kan inte vara säker, men det ser ut som att nätagget är den felade länken. ACE gör dåliga nätagg. Dålig kvalitet och tveksamma märkningar.

Bra nätagg hittar du hos bla dessa tillverkare: Corsair, Antec, Seasonic och Coolermaster. Jag kör min dator med ett Corsair 450w och min dator drar mer ström än din skulle jag tro. Hur som helst, bra nätagg får du från ca 700.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

håller med Hwergelmer men kolla vad som händer om du ryker ut ström kabeln när datorn är på och sätter in den igen en del datorer startar upp sej igen en del inte om inte så borde det va nåt annat en nättaget

Inaktiv

Du hann före där Hwergelmer.

93karlsson: Låter hälsosamt


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Fått tagg i ett nätagg på 400W. Vet inte om det kan ge tillräckligt med kräm för att starta upp det hela men får testa nu om nätagget är problemet, annars får jag testa 93karlsson förslag ifall jag inte kan boota datorn med det andra nätagget.

tack för förslagen/hjälpen!

återkommer senare, kan berätta hur det gått

Inaktiv

Om nätagget är av god kvalitet skall det räcka, hur som helst, funkar det lite bättre så borde man ju kunna dra slutsatsen att nytt nätagg skall införskaffas snarast.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Tack för hjälpen alla!
Det var nätagget som var problemet.

1
Skriv svar