Död dator / möjlig CPU eller moderkortsfel. Tacksam för hjälp :)

Inaktiv
Död dator / möjlig CPU eller moderkortsfel. Tacksam för hjälp :)

Tja.
Jag har ett lagom kul problem som någon mer erfaren kanske kan hjälpa med.
Igår satt jag å lira Left 4 Dead för första gången på min halvåret gammla dator. Har i princip aldrig kört tunga spel innan pga tidsbrist å brist på intresse.

Efter ca en halvtimmes spelande DOG datorn. Dvs den stängde av sej själv som om processorn var överhettad och nödstängdes (vilket är vid 90 grader, inställt i bios).
Sen det hände kan jag ej starta datorn längre. LEDen på moderkortet lyser, men den startar inte när jag trycker på PWRknappen. Däremot så flashar min LEDfläkt till i en tiondels sekund.

Min gissning är att moderkortet eller processorn har gått.
Någon som vet något annat som kan vara fel?
Finns det något bra felsökningstips för att utesluta andra fel, tex trasig PSU?

Systemet är för övrigt följande:

CPU: AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6400+ 3.2GHz 2x1MB Boxed
Moderkort: Abit AN-M2HD nForce 630 + GeForce 7050 4DDR2-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Raid Audio VGA GB-LAN Socket AM2 mATX
RAM: OCZ Gold XTC 2x2048MB Kit (tot. 4096MB ) DDR2 PC2-6400 800MHz
Grafik: MSI Radeon HD3870 512MB DDR4 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
PSU: Xilence 420W 12cm Fan REDWING ATX12V V2.0

Tacksam för svar från någon som vet mer än mej!

Medlem

ta ur grafikkortet och testa att köra med det integrerade, så kan du se om det är grafikkortet som spökar.

testa att ta ur alla minnen och starta datorn, förhoppningsvis börjar den pipa, blinka eller hur abits moderkort nu beter sig. gör den det kan du stoppa i ett minne och starta igen.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

ta ur grafikkortet och testa att köra med det integrerade, så kan du se om det är grafikkortet som spökar.

testa att ta ur alla minnen och starta datorn, förhoppningsvis börjar den pipa, blinka eller hur abits moderkort nu beter sig. gör den det kan du stoppa i ett minne och starta igen.

Testat. Har plockat av allt så det måste vara CPU, moderkortet lr PSU (har 2 olika minnen, har prövat byta plats på dom med, vore ju sjukt om båda gått sönder på samma gång.)

Finns det något sätt som man kan se något mer på?

PS det är alltså så att processorfläkten startar inte, PWRleden börjar inte lysa, dvs inget händer när man trycker på PWRknappen

Medlem

min dator uppförde sig likadant när mitt psu dog - om du har ett extra liggande så testa med det istället.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv
Skrivet av w4rhog:

min dator uppförde sig likadant när mitt psu dog - om du har ett extra liggande så testa med det istället.

Så din LED på moderkortet lös trots att PSUn var trasig?

Inaktiv

det är CPUn som har går sönder är det inte någon som vet det men det kan vara moderkortdet med. men det är inte PSUn iallafall. om du har en annan cpu eller så pröva med med


signatur

Maximus Formula|Cooler Master 700W|E8400 @ 3.00 Ghz @ 4.1Ghz|Corsair H50| Corsair 6400 DDR2 4GB KIT 800Mhz @ 912Mhz|9800GT 512Mb

Inaktiv

Nu måste FZ skaffa alkolås...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

haha, ja det var roligt, måste quota så att du inte kan ändra den där fantastiskt komponerade texten när du börjar nyktra till

Skrivet av ati_89:

det är CPUn som har går sönder är det inte någon som vet det men det kan vara moderkortdet med. men det är inte PSUn iallafall. om du har en annan cpu eller så pröva med med


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Ragster:
Skrivet av w4rhog:

min dator uppförde sig likadant när mitt psu dog - om du har ett extra liggande så testa med det istället.

Så din LED på moderkortet lös trots att PSUn var trasig?

japp, det levererade fortfarande standbyspänning (men inte mkt annat)

-----

edit: om du vill funktionstesta ditt nätagg kan du "tjuvkoppla" det enligt följande:

[http://www.overclock.net/faqs/96712-how-jump-start-power-supp...]


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Inaktiv
Skrivet av w4rhog:
Skrivet av Ragster:
Skrivet av w4rhog:

min dator uppförde sig likadant när mitt psu dog - om du har ett extra liggande så testa med det istället.

Så din LED på moderkortet lös trots att PSUn var trasig?

japp, det levererade fortfarande standbyspänning (men inte mkt annat)

-----

edit: om du vill funktionstesta ditt nätagg kan du "tjuvkoppla" det enligt följande:

[http://www.overclock.net/faqs/96712-how-jump-start-power-supp...]

OK najs! de ska ja testa. Tog med nätagget till en polares dator å prövade det där, och det startade inte. Visserligen kopplade ja bara in huvudkontakten och 12V till processorn.

Nu har jag prövat detta med, och då måste det vara nätagget. Tack så mycket för hjälpen! Ska med andra ord kolla om det finns något nätagg på stan eller så får det bli å leta upp ett nytt på internet senare ikväll.

Gissar att det var för svagt. Ja hade precis kopplat in min 3dje sata hdd när skiten gav upp å sen lasta ja på som fan med spelet så den palla väl inte. Synd, gillade nätagget. Nu får de bli ett 600W så man är på den säkra sidan

Tack för hjälpen! Särskilt JumpStart guiden!

köpt på db.com innan dom gick omkull så nya db tar inte ansvar för mitt nätagg, då måste jag vända mej till xilence vilket kan bli drygt.
Någon som vet om tillverkaren tar ansvar för detta då jag antagligen själv överbelastade? är det inte så att det borde slå ifrån av sej själv då?

Medlem

Tackar för denna tråden, har precis fått samma problem på min dator som din beskrivning, nätagget är väl garanterat dött då. ding ding


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

Nytt problem!

Nu köpte jag nytt nätagg.
Allt snurrade igång som det borde, men när jag kopplat in allt åter så visade det sej att datorn endast verkar starta upp, men inte ladda systeminfo etc. dvs skärmen förblir svart, alla fläktar och hdd börjar snurra, men inget börjar laddas.
Jag får inte heller något "systempip" när datorn kollar interna högtalaren. Däremot börjar den larma då jag inte hade den extra strömkontakten istoppad i grafikkortet.

Detta får mig att tro att det är något mer fel på moderkortet. Jag testade att plocka av kylaren på processorn, och höll fingrarna där i ca 10 sek, och kände att processorn blev varm. Dvs jag antar att processorn börjar jobba, men sen tar det stopp någonstans på vägen.

Någon som fattar något om vad det kan vara?

Inaktiv

moderkortet antagligen..

kan vara att agget tog med sig moderkortet när det pajade :/

1
Skriv svar