Medlem
Ny dator.

Ja, jag har bestämt mig för att sälja den gamla burken som hängt med ett par år nu. Jag letar efter nåt mkt enkelt som ersättning. Först och främst vill jag ha en laptop, gärna mac eftersom jag aldrig haft nån. Krävs ingen spelkapacitet utan jag letar mer efter en lätt multimedia-dator. Jag kommer använda den till skolarbeten, se film o lyssna på musik och thats it. Gärna en inte allt för liten skärm för filmtittandets skull.
Eftersom jag inte har några strikta krav vill jag väl mer se ifall ni har några tips på prisvärda köp!

Tack på förhand

Medlem

Macbook eller nått då? Du har ju en sjysst studentrabatt på hemsidan, om du har CSN eller Mecenatkortet. Macbook
Finns en 13-tums för 9995kr, och typ 9000kr med rabatt tror jag:)

Sen finns det ju bärbara pc, har inte så grym koll, men Zepto gör fina, finns från 5000kr ungefär. Dom duger ju, men det är ju inte Mac:)

En ny trend är ju mini-bärbara såsom Asus Eee
Små, händiga bärbara som inte kostar mer än 3000-4000kr, funkar fint till film och sånt, dock små skärmar. Hade en sån innan:)

Till sist en lista med Prisjakts mest gillade bärbara datorer här.

Edit: Letade ut några värstingar med stor skärm.
Macbook Pro med 17-tums skärm.
HP Pavilion HDX9050 med 20,1 tums skärm.

Samt några mer prisvärda:
Toshiba Satellite P200D-12Z
MSI Megabook EX700-063NE
eMachines G520-162G16

Enligt mig är en Mac onödigt dyr för bara film och sånt, men gillar man Mac-gränssnittet och programmen så kör på en sån. Själv tycker jag att vanliga bärbara datorer är prisvärdare.

Lycka till:)

Medlem

Om du köper en Mac så betalar du egentligen bara för designen på datorn, det är det som sätter det höga priset. Finns mycket mer prisvärda alternativ att välja med Windows och du får större valfrihet.

Tycker faktiskt att Dell brukar ha riktigt bra och prisvärda bärbara datorer. Farsan har alltid kört Inspiron datorer och gillar de skarpt, kräver dock att min dator ska gå att spela på så kör alltid stationärt.

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp...


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Går det inte att köra OSX på en MSI Wind utan problem?

EDIT: Märkte att han ville ha lite större skärm, så den idén failar ju totalt.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Håller absolut med TysN

Medlem

Tackar, underbart. får se vad det blir

Medlem

När jag ändå har dragit igång en tråd här, ifall jag ska sälja den gamla datorn, vilka egenskaper bör jag kolla upp i förväg? T.ex (Intel E6600 2.4GHz) osv.

Jag har även två mindre problem med den som jag nog borde se till o fixa innan jag låter den gå vidare.
Dels surrar den som en jävla båtmotor, nån sa att det förmodligen beror på grafikkortet (NVIDIA GeForce 7900).
Och sedan har jag ibland problem med att starta den, den går igång men efter 5-10sek slås den av. Brukar lösa detta genom att slå av strömmen till datorn, klicka 20ggr på power knappen o sedan starta den igen. Detta blir ju såklart lite jobbigt i längden, är det glapp mellan några kablar i datorn tror ni eller?

Hursomhelst, tack på förhand igen

Medlem

Skriv upp specifikationer för den gamla datorn för varje del, tex:

CPU: Intel E6600 2.4Ghz
RAM: 2Gb 800Mhz
HDD: 200Gb Sata2

etc.

Det surrande ljudet är antagligen en överansträngd fläkt? Eller en inte normalt fläktande fläkt helt enkelt, till cpun eller grafikkortet.
Sen är det antagligen glapp i nätagget, eller så är det något fel med det bara. Tror jag:)

Medlem

överdrivet såklart när jag säger båtmotor, den har dock varit lika högljudd sen jag köpte den så att det skulle vara något fel på det verkar ju konstigt. Vissa komponenter låter väl helt enkelt mer än andra. Ska kolla nätagget, ty

1
Skriv svar