Massivt bortfall av spelbranschjobb sen 2008

Robot
Medlem
Massivt bortfall av spelbranschjobb sen 2008

Ensemble helt klart, hade gärna vela se ett nytt Age of Empires eller en portning av Halo Wars till PC (det är ett bra spel men RTS är svårt att spela på konsol även om det har anpassats för det).

Sen är det absolut tråkigt att så många har fått lägga ner, väldigt synd. Hoppas att alla utvecklare som har gått i konkurs och som har fått sparken har hittat något annat att syssla med. Gud vare med dem.

Medlem

what #1 said.

Inaktiv

Alla vet redan att spelbranschen är tuff! Och så länge som det finns barn i asien som syr ihop fotbollar 12h+ om dygnet finns det ingen anledning till att klaga och försöka göra något åt det. </sarkasm>

Medlem

NOT ENOUGH MONIES. SPAWN MORE SEQUELS.

Jag saknar Bullfrog, men det var en bra stund sedan de blev uppköpta och splittrade av EA.

Medlem

kvalitetsförsäkring? om jag tar två stycken, då får man dubbla premier också?

klart som sjutton spelföretag har det tufft, precis som resten av världen.


signatur
Inaktiv

Fast 3D Realms har inte stängt ner, de lät väl bara alla utveckar för DNF gå

"Despite rumors and statements to the contrary, 3D Realms (3DR) has not closed and is not closing. 3DR retains ownership of the Duke Nukem franchise. Due to lack of funding, however, we are saddened to confirm that we let the Duke Nukem Forever (DNF) development team go on May 6th, while we regroup as a company."

http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=23681

Inaktiv

Alltså företaget 3D Realms existerar fortfarande?

Medlem

Så var det med den karriären! Synd att EA och dom större bolagen tröskar ner alla mindre företag för att sedan lägga ned dem. Det ligger rätt många sköna studios i R.I.P listan som saknas.

Medlem

Ensemble Studios och Grin hade jag gärna sett mer spel från.

Medlem

Det här är väll ingen riktig nyhet då det stod klart att 2009 var ett skit år för företagen.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Men enligt en tidigare nyhet så har det varit ett ganska hyffsat år..

http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=36040

Medlem

saknar grin


signatur

Trying is the first step towards failing

Medlem

mm synd att det ska sparkas folk i onödan
Men oh well får väll vänta på att kurvorna drar lite mer uppåt innan intressanta jobb kmr fram.

Medlem

Och detta märks tydligt. Inte släppts många bra spel förra året. I stort sett alla mina favoritutvecklare har gått i graven. Utom id software då. Men de är dock uppköpta av Bethesda.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Ja det är tråkigt att så många ska mista sina jobb och så många fans ska mista uppföljare på sina favoritspel. Men vi får tänka positivt i en stund som denna och stödja dom bra företag som finns istället! Nu kan jag inte kläcka ur mig något mer vist på ett tag tror jag

Medlem

är spelens tid över?
tar konsollerna över ?

vad fan händer....R.I.P alla stora och små studios

Medlem

"Av de som fick lämna företagen var det ofta kvalitetssäkerställare (QA) i första hand."

Jahaa! Det förklarar ju en hel del om spelen som släpptes 2009...

1
Skriv svar