Grafikkortet eller moderkortet som är paj?

ptr
Medlem
Grafikkortet eller moderkortet som är paj?

Vad jag har för grejer ser ni i min signatur + Vista 64-bitars.

Problem: började med att skärmen blir svart, och sen när bilden kommer tillbaka så är det röda vågiga streck över hela skärmen.... en omstart och allt var borta.

Senare samma dag hände samma sak, men nu inga röda streck över skärmen, bara meddelandet att nvlddmkm har slutet att fungera och återställts. Och det problemet har väl alla haft, men hur kan det bara dyka upp out of the blue om man inte ens bytt drivrutiner på 3 månader?

Jag börjar ana att det är grafikkortet som överhettas så jag köper högtrycksluft på burk och blåser rent hela datorn, och ja det var fullt med damm på grafikkortet och i fläktarna. Jag startar om datorn och allt fungerar finfint

En vecka senare: Problemet är tillbaka och omstart hjälper inte. Till och med i alla POST meddelanden dyker det upp skumma tecken och bokstäverna flyter ihop (hmm kan det vara så att det är moderkortet som krånglar?)

Och nu kan jag i stort sätt inte ens komma in i windows, ser ju knappt något + att datorn dör stup i kvarten.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Orkar ju inte köpa nytt grafikkort för att det senare visar sig vara moderkortet och jag har tyvärr inget annat grafikkort jag kan prova med

Inaktiv

Du känner ingen kompis med ett grafikkort du kan låna. När mitt moderkort var defekt kom det inte upp något alls på skärmen. Såg inte post eller någonting annat heller.

ptr
Medlem

Ska se om jag kan få plocka ut morsan och farsans grafikkort och testa med det. Det lyser förövrigt en LED på moderkortet, lyser starkt rött och jag är inte säker att den har gjort det förut. Det stård LED7 R343 brevid den. Hittar dock inget när jag googlar :/ hittade någon som skrev om det på abits forum, men eftersom dom har konkat (dom har väl det?) så fungerar deras hemsida knappt.

Medlem

Lyser den röda LEDn i närheten av grafikkortet?


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

ptr
Medlem

Allt är väl nära grafikkortet efter som grafikkorten är så jävla stora nowadays men yeps det är nära. Lyser även fast inte datorn är på.

Medlem

Menar mer om den sitter typ exakt brevid PCIe porten?


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

ptr
Medlem

Det var ändå inte den, fick tag på en polare som har likadant moderkort, LEDn lyste för honom också, men han har inga problem.

Fick tag på morsans och farsans grafikkort nu.... och ja nu fungerar allt. det är alltså grafikkortet som säckat ihop

1
Skriv svar