hjälp om överklockning

Inaktiv
hjälp om överklockning

hej jag vet inte om jag ska skriva det här men är lite nu om överklockning.

men jag skulle vilja ha hjälp med att klocka ram-minnen o cpu på mitt maximus formula s775 om det skulle vara till någe hjälp det skulle vara snällt om hjälp o dela med sig om sin info o kunskap

om info om gregerna jag har så är det bara o fråga.

tack för mig


signatur

Maximus Formula|Cooler Master 700W|E8400 @ 3.00 Ghz @ 4.1Ghz|Corsair H50| Corsair 6400 DDR2 4GB KIT 800Mhz @ 912Mhz|9800GT 512Mb

Medlem

signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Jag hoppas värkligen att du vet riskerna med överklockning. jag rekomenderar att du har gott om kylning i ditt system så att inga komponenter bli överhättade och går sönder.

Medlem

någon jättestor fara är det inte, läs några guider och se till att du har koll på läget innan du sätter igång.

säkerhetskopiera viktiga saker på hårddisken innan du sätter igång, det händer att datan på disken skadas när folk klockar galet. att något går sönder är mindre vanligt, iaf om man har en någorlunda god uppfattning om vad man håller på med.

vad gäller överhettning är det ingen fara så länge man klockar i små steg och håller reda på temperaturerna.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av naxxus:

Jag hoppas värkligen att du vet riskerna med överklockning. jag rekomenderar att du har gott om kylning i ditt system så att inga komponenter bli överhättade och går sönder.

ja det vet jag. har alltid vetat det. ja det klart jag har kylning. men har ju klockat upp min cpu till fyra o det är en intel E8400 o jag vill få den högre men det ända jag vill veta mera om är att timning o så kan jag få upp cpun mera


signatur

Maximus Formula|Cooler Master 700W|E8400 @ 3.00 Ghz @ 4.1Ghz|Corsair H50| Corsair 6400 DDR2 4GB KIT 800Mhz @ 912Mhz|9800GT 512Mb

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

någon jättestor fara är det inte, läs några guider och se till att du har koll på läget innan du sätter igång.

säkerhetskopiera viktiga saker på hårddisken innan du sätter igång, det händer att datan på disken skadas när folk klockar galet. att något går sönder är mindre vanligt, iaf om man har en någorlunda god uppfattning om vad man håller på med.

vad gäller överhettning är det ingen fara så länge man klockar i små steg och håller reda på temperaturerna.

ja det har jag. allt det där vet jag vill bara veta mera om ram klocking o timning


signatur

Maximus Formula|Cooler Master 700W|E8400 @ 3.00 Ghz @ 4.1Ghz|Corsair H50| Corsair 6400 DDR2 4GB KIT 800Mhz @ 912Mhz|9800GT 512Mb

Inaktiv

Ramens frekvens styrs av Basklockan("fsb")x Minnesration. Basklockan har du ju använt för att klocka processorn förmodligen. Nu letar du upp minnesinställningarna och letar efter ratio.
Ligger basklockan på 266mhz och ration är 1:1 (eller 2:2 som jag även sett) så går minnena i 2x266=533mhz. Om ration istället är 4:5 så borde minnena gå i 2x333=667mhz, lite höftat sådär.
Om du har PC6400-minnen så klarar dessa av att gå i 800mhz, för att få minnena att gå snabbare så kan du behöva höja spänningen till minnena.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Ramens frekvens styrs av Basklockan("fsb")x Minnesration. Basklockan har du ju använt för att klocka processorn förmodligen. Nu letar du upp minnesinställningarna och letar efter ratio.
Ligger basklockan på 266mhz och ration är 1:1 (eller 2:2 som jag även sett) så går minnena i 2x266=533mhz. Om ration istället är 4:5 så borde minnena gå i 2x333=667mhz, lite höftat sådär.
Om du har PC6400-minnen så klarar dessa av att gå i 800mhz, för att få minnena att gå snabbare så kan du behöva höja spänningen till minnena.

oki. men lite avaserat det där. men det är det att jag har ett maximus formula mobo. men dom minnerna kör i 800Mhz orgenal. det vissas när jag startar datorn o den är oklockad. men vad menar du igenkligen? men jag är nybörjare men jag vet riskerna med klockning o det att man ska ha bara kyllning o det o det har jag men jag har inte vatten kyllning. men får läsa lite men tycker det är lättare att någon för klarar så här.


signatur

Maximus Formula|Cooler Master 700W|E8400 @ 3.00 Ghz @ 4.1Ghz|Corsair H50| Corsair 6400 DDR2 4GB KIT 800Mhz @ 912Mhz|9800GT 512Mb

Inaktiv

Vore bra att veta vad du har för grejer i datorn...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Vore bra att veta vad du har för grejer i datorn...

Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB kit

Asus Maximus Formula, X38, Socket-775

intel E8400

COOLER MASTER REAL POWER MODULAR 700W

COOLER MASTER V8 SOCKET 775


signatur

Maximus Formula|Cooler Master 700W|E8400 @ 3.00 Ghz @ 4.1Ghz|Corsair H50| Corsair 6400 DDR2 4GB KIT 800Mhz @ 912Mhz|9800GT 512Mb

Inaktiv

Ladda hem CPU-Z så ser du var minnena går i lättast utan att behöva gå in i BIOS. Att de går i 800mhz borde innebära att ration är typ 4:5 då det borde vara lika med 333:400.
Du tjänar inte så mycket på att överklocka minnet hur som helst... Processorn ger mycket mer.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Ladda hem CPU-Z så ser du var minnena går i lättast utan att behöva gå in i BIOS. Att de går i 800mhz borde innebära att ration är typ 4:5 då det borde vara lika med 333:400.
Du tjänar inte så mycket på att överklocka minnet hur som helst... Processorn ger mycket mer.

oki men dom kör det orgenal men oki. jo jag vet man jag vill jag vill överklocka minnet o ställa in timningen så jag kan iallafal köra dom i 1066mhz o få upp CPUn högre den bir ostabil så jag kör inte det när jag inte vet hur man klockar minnena så det skulla vara lät om du kan förklara hur man ställer in timning o volt på minnerna. o jag har mobo maximus formula o intel E8400. jag kommer inte i håg vad minnerna hetter men det är PC6400 800Mhz o timning 5-5-5-15 och dom kör i 1.8v. så här hetter minnerna Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB kit


signatur

Maximus Formula|Cooler Master 700W|E8400 @ 3.00 Ghz @ 4.1Ghz|Corsair H50| Corsair 6400 DDR2 4GB KIT 800Mhz @ 912Mhz|9800GT 512Mb

Inaktiv

Ledsen men kan inte sitta och förklara. Du kan absolut inte räkna med att dina minnen klarar en överklockning på 266mhz.
Du får läsa tråden som TysN länkade till ovan. Klockning ska man inte syssla med om man inte har en aning om vad man gör...
När du skriver i framtiden så måste jag be dig läsa igenom vad du skrivit och formulera dig på ett sätt så man kan förstå utan att behöva dissekera varje stavelse.

Läs om överklockning så kommer det gå lättare sen...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Ledsen men kan inte sitta och förklara. Du kan absolut inte räkna med att dina minnen klarar en överklockning på 266mhz.
Du får läsa tråden som TysN länkade till ovan. Klockning ska man inte syssla med om man inte har en aning om vad man gör...
När du skriver i framtiden så måste jag be dig läsa igenom vad du skrivit och formulera dig på ett sätt så man kan förstå utan att behöva dissekera varje stavelse.

Läs om överklockning så kommer det gå lättare sen...

oki. oki men jag har läs o skriv svåre hetter så det är int lätt för mig o skriva.


signatur

Maximus Formula|Cooler Master 700W|E8400 @ 3.00 Ghz @ 4.1Ghz|Corsair H50| Corsair 6400 DDR2 4GB KIT 800Mhz @ 912Mhz|9800GT 512Mb

Inaktiv

Har du klockat minnena alls i dagsläget? Då minnena du har är specifierade för att köras i 800mhz är det inte säkert att du kan klocka dem så mycket som 1066mhz. Mina har jag klockat till ca 900 mhz och så mycket mer kan jag inte få upp dem.

Inaktiv
Skrivet av Robin_EL:

Har du klockat minnena alls i dagsläget? Då minnena du har är specifierade för att köras i 800mhz är det inte säkert att du kan klocka dem så mycket som 1066mhz. Mina har jag klockat till ca 900 mhz och så mycket mer kan jag inte få upp dem.

ja det har jag men har slält in allt på orgenal nu för jag är osäker om mina minnen körs stapilt. vill inte ha sönder dom. ne men skulle vilja ha upp dom till 1066Mhz så om det går med dom gräjer jag har.


signatur

Maximus Formula|Cooler Master 700W|E8400 @ 3.00 Ghz @ 4.1Ghz|Corsair H50| Corsair 6400 DDR2 4GB KIT 800Mhz @ 912Mhz|9800GT 512Mb

Inaktiv

Tror inte du har sönder grejerna bara för att datorn är instabil. Det du kan göra är att efter att ha klockat köra programmet orthos eller super prime som testar datorns minne och cpu (stabiliteten)

Du kan även hämta hem realtemp som mäter temperaturen och då ser du även om dessa är ok. Mät temperaturen under belastning med programmen ovan.

Inaktiv

Om han/hon måste fråga så pass mycket tycker jag inte man skall uppmuntra till att försöka överklocka minnen från 800 till 1066mhz då det är en kraftig ökning som kommer kräva med volt till minnena. Vad ati_89 ska göra är att läsa! 800 eller 1066mhz på minnena gör ingen skillnad. Det var ju som bekant ingen stor skillnad på DDR2 mot DDR3 där det ändå skiljer 1000 mhz! http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6006&page=5
Lägg klockning av minnen på is... Du förlorar mer i plånboken än vad du tjänar i prestanda...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv
Skrivet av PaddanL:

Om han/hon måste fråga så pass mycket tycker jag inte man skall uppmuntra till att försöka överklocka minnen från 800 till 1066mhz då det är en kraftig ökning som kommer kräva med volt till minnena. Vad ati_89 ska göra är att läsa! 800 eller 1066mhz på minnena gör ingen skillnad. Det var ju som bekant ingen stor skillnad på DDR2 mot DDR3 där det ändå skiljer 1000 mhz! http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6006&page=5
Lägg klockning av minnen på is... Du förlorar mer i plånboken än vad du tjänar i prestanda...

oki. men jag har läst men det är det jag vill veta mer om hur man ställer in timning t.ex 5-5-5-18 eller såna saker det är bara det jag vill lära mig så vet jag hur allt funkar. o jag vet att det är olika till minnen till minnen att ställa in timningen. varje gång jag ska ställa in den på mina minnen som ligger 2gig på varje minnen och i bios så kör dom i 5-5-5-15 och volt 2 fast dom ska köra i 5-5-5-18 volt 1.8 så jag vet int vad det är för fel på dom eller moderkortet men lämnade in dom till min bror så tittade han igenom det o allt funka som det ska... men var inte det du fråga men men jaja. ha det en bra dag så länge.


signatur

Maximus Formula|Cooler Master 700W|E8400 @ 3.00 Ghz @ 4.1Ghz|Corsair H50| Corsair 6400 DDR2 4GB KIT 800Mhz @ 912Mhz|9800GT 512Mb

Inaktiv
Skrivet av Robin_EL:

Tror inte du har sönder grejerna bara för att datorn är instabil. Det du kan göra är att efter att ha klockat köra programmet orthos eller super prime som testar datorns minne och cpu (stabiliteten)

Du kan även hämta hem realtemp som mäter temperaturen och då ser du även om dessa är ok. Mät temperaturen under belastning med programmen ovan.

ne det tror inte jag heller man får blå skärm så vill ha det så stbilt som möjligt så datorn inte bara stänger av säg själv. tack för ett av programen.


signatur

Maximus Formula|Cooler Master 700W|E8400 @ 3.00 Ghz @ 4.1Ghz|Corsair H50| Corsair 6400 DDR2 4GB KIT 800Mhz @ 912Mhz|9800GT 512Mb

Medlem

Kör minnena i 800MHz till en början, då får du iaf en FSB på 400, vilket räcker för 3,6 GHz på prollen, en bra klock att börja med rättare sagt. Här har du iaf några bilder på inställningarna jag kör på min Q6600 @ 3,2GHz. Bilderna är tagna med min mobilkamera så du får ursäkta kvalitén

Bild1

Bild2

Bild3

Bara ställ frågor om något är oklart.

GL & HF!

Edit: Lägg märke till att jag har rätt många inställningar på "Auto" av anledningen att jag inte tycker det är så pass viktigt vid lägre klock, ska du däremot klocka högt så blir det viktigare att ställa in allt manuellt för att "finjustera".

Edit2: Glömde tillägga att vi har samma moderkort, därav anledningen till att jag la upp bilderna.

Inaktiv
Skrivet av Xay0r:

Kör minnena i 800MHz till en början, då får du iaf en FSB på 400, vilket räcker för 3,6 GHz på prollen, en bra klock att börja med rättare sagt. Här har du iaf några bilder på inställningarna jag kör på min Q6600 @ 3,2GHz. Bilderna är tagna med min mobilkamera så du får ursäkta kvalitén

Bild1

Bild2

Bild3

Bara ställ frågor om något är oklart.

GL & HF!

Edit: Lägg märke till att jag har rätt många inställningar på "Auto" av anledningen att jag inte tycker det är så pass viktigt vid lägre klock, ska du däremot klocka högt så blir det viktigare att ställa in allt manuellt för att "finjustera".

Edit2: Glömde tillägga att vi har samma moderkort, därav anledningen till att jag la upp bilderna.

jo det är en bra klock. oki inställningarna ser bra ut men du har fyra kärnor på din cpu det är bätre en min cpu. tänkte köoa en son som du har man det får bli till mitt nästa bygge :). just ja vad har du för volt på cpun i bios med din cpu? oki man jag har också dom flesta på auto.


signatur

Maximus Formula|Cooler Master 700W|E8400 @ 3.00 Ghz @ 4.1Ghz|Corsair H50| Corsair 6400 DDR2 4GB KIT 800Mhz @ 912Mhz|9800GT 512Mb

Medlem
Skrivet av ati_89:

jo det är en bra klock. oki inställningarna ser bra ut men du har fyra kärnor på din cpu det är bätre en min cpu. tänkte köoa en son som du har man det får bli till mitt nästa bygge :). just ja vad har du för volt på cpun i bios med din cpu? oki man jag har också dom flesta på auto.

Din CPU är betydligt lättare att klocka än min, eftersom att min har fyra kärnor och avger därför mer värme. Behåll din E8400, det är inte värt att gå över till en Q6600, sen ska ju dessutom Q6600 pensioneras framåt året. Jag kör med orginalspänningen för min processor, dvs 1.325V. Har överklockat den 800MHz utan att ändra spänningen.

Inaktiv
Skrivet av Xay0r:
Skrivet av ati_89:

jo det är en bra klock. oki inställningarna ser bra ut men du har fyra kärnor på din cpu det är bätre en min cpu. tänkte köoa en son som du har man det får bli till mitt nästa bygge :). just ja vad har du för volt på cpun i bios med din cpu? oki man jag har också dom flesta på auto.

Din CPU är betydligt lättare att klocka än min, eftersom att min har fyra kärnor och avger därför mer värme. Behåll din E8400, det är inte värt att gå över till en Q6600, sen ska ju dessutom Q6600 pensioneras framåt året. Jag kör med orginalspänningen för min processor, dvs 1.325V. Har överklockat den 800MHz utan att ändra spänningen.

jo jag vet märkte det när jag skulle lära mig första gången. men jag läste först om riskerna man det mästa viste jag när man höger volt o sånt. oki men till den datorn jag har nu ska jag ha den jag har man till mitt nästa bygga ska man ha m-atx mobo o låda du ska jag ha en fyra kärn cpu till som ska vara oklockat men vet inte vad jag ska ha. det ska vara den biligaste förstås men det finns rätså många i olika hastigeter. kanske ska klocka då om det är en bra o jag inte har så mycket pengar till ett graffekort så kommer jag klocka. om du vill kan ju du hjälpa mig med det.

tack för mig.


signatur

Maximus Formula|Cooler Master 700W|E8400 @ 3.00 Ghz @ 4.1Ghz|Corsair H50| Corsair 6400 DDR2 4GB KIT 800Mhz @ 912Mhz|9800GT 512Mb

Inaktiv

Har också en E8400 som är klockad till 4ghz med en volt på 1.34. Lyckades klocka min till ca 3.6 med orginalvolt. Ha dock inte volten på auto utan sträva efter att köra med lägsta möjliga volt för din klock men ändå så att systemet är stabilt.

Inaktiv
Skrivet av Robin_EL:

Har också en E8400 som är klockad till 4ghz med en volt på 1.34. Lyckades klocka min till ca 3.6 med orginalvolt. Ha dock inte volten på auto utan sträva efter att köra med lägsta möjliga volt för din klock men ändå så att systemet är stabilt.

oki. kommer inte ihåg va jag la min cpu volt på men tror det var under 1.34 iallafal. men vad har du för moderkort? ja mitt system är stabilt har inte några problem men jag övervakar tempen o hur mycke cpun jobbar.


signatur

Maximus Formula|Cooler Master 700W|E8400 @ 3.00 Ghz @ 4.1Ghz|Corsair H50| Corsair 6400 DDR2 4GB KIT 800Mhz @ 912Mhz|9800GT 512Mb

Inaktiv

Har ett p5q deluxe från asus.

Skrivet av ati_89:
Skrivet av Robin_EL:

Har också en E8400 som är klockad till 4ghz med en volt på 1.34. Lyckades klocka min till ca 3.6 med orginalvolt. Ha dock inte volten på auto utan sträva efter att köra med lägsta möjliga volt för din klock men ändå så att systemet är stabilt.

oki. kommer inte ihåg va jag la min cpu volt på men tror det var under 1.34 iallafal. men vad har du för moderkort? ja mitt system är stabilt har inte några problem men jag övervakar tempen o hur mycke cpun jobbar.

Inaktiv
Skrivet av Robin_EL:

Har ett p5q deluxe från asus.

Skrivet av ati_89:
Skrivet av Robin_EL:

Har också en E8400 som är klockad till 4ghz med en volt på 1.34. Lyckades klocka min till ca 3.6 med orginalvolt. Ha dock inte volten på auto utan sträva efter att köra med lägsta möjliga volt för din klock men ändå så att systemet är stabilt.

oki. kommer inte ihåg va jag la min cpu volt på men tror det var under 1.34 iallafal. men vad har du för moderkort? ja mitt system är stabilt har inte några problem men jag övervakar tempen o hur mycke cpun jobbar.

oki funkar det kortet bra då?


signatur

Maximus Formula|Cooler Master 700W|E8400 @ 3.00 Ghz @ 4.1Ghz|Corsair H50| Corsair 6400 DDR2 4GB KIT 800Mhz @ 912Mhz|9800GT 512Mb

Inaktiv

Japp, har inte haft några problem och goda överklockningsmöjligheter finns.

Inaktiv
Skrivet av Robin_EL:

Japp, har inte haft några problem och goda överklockningsmöjligheter finns.

oki. finns det kortet med mATX eller noge liknade?


signatur

Maximus Formula|Cooler Master 700W|E8400 @ 3.00 Ghz @ 4.1Ghz|Corsair H50| Corsair 6400 DDR2 4GB KIT 800Mhz @ 912Mhz|9800GT 512Mb

12
Skriv svar