Rockstar svarar på anklagelser

Robot
MFC
Medlem
Rockstar svarar på anklagelser

working in a coalmine
working in a coalmine
...
*nynna*


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

time to save face...

Inaktiv

Storm i ett vattenglas? Om de inte gillar jobbet kan de väl sluta och kanske söka jobb på EA eller Activision istället. Beror förstås lite på vad de gör, men jag kan tänka mig att de som det handlar om är rätt välavlönade dessutom.

Medlem

boho... så HIMMLA synd om dem *ironisk*
Säger som jag sa i det förra, typiskt i-landsproblem.
Visst, synd om dem att de behöver jobba övertid, men säg något spelföretag där de anställda INTE får jobba övertid.
Jämför sedan med asien, där barn tvingas arbeta utan att ha någon möjlighet att kunna ställa krav.
Dessa programmerare för Rockstar är alla troligtvis utbildade dataingenjörer som kan få jobb på bättre ställen med sin utbildning.
Sen måste man ju undra vad som hindrar dem att gå ut i strejk?
Och varför har de inget fack som sätter stopp?

Medlem

alla missnöjda uppmanas att ta kontakt med HR för att få sparken

Medlem
Skrivet av MaLiBu:

alla missnöjda uppmanas att ta kontakt med HR för att få sparken

tänkte samma sak hehe

Medlem

Bra förslag Buio. Eftersom det finns så många inom branchen, men så få jobb så kan företag behandla sina anställda hur som helst. Inget ansvar för någonting. Passar det inte att jobba 72h i veckan är det bara att gå ut och ta ett annat jobb och gå ner i lön... Just det, det var det här med en branch som säger upp folk också?

Strejk? Amerikanska företag? Med deras fackorganisationer?
Så jävla löjligt att jämföra med länder som har betydligt SÄMRE arbetsvillkor och se det som en anledning till att FÖRSÄMRA våra egna.

Ibland undrar man ju hur stor koll vissa personer har på samhällssfären, om de ens har sett några andra väggar än sitt pojkrum.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Buio:

Storm i ett vattenglas? Om de inte gillar jobbet kan de väl sluta och kanske söka jobb på EA eller Activision istället. Beror förstås lite på vad de gör, men jag kan tänka mig att de som det handlar om är rätt välavlönade dessutom.

Nu är det väl inte bra läge att sluta.... Är inte många företag som anställer nu kan jag tänka mig.

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:

Bra förslag Buio. Eftersom det finns så många inom branchen, men så få jobb så kan företag behandla sina anställda hur som helst. Inget ansvar för någonting. Passar det inte att jobba 72h i veckan är det bara att gå ut och ta ett annat jobb och gå ner i lön... Just det, det var det här med en branch som säger upp folk också?

Jag kan knappast tänka mig att datorspelsbranchen är en av de värsta när det gäller arbetssituation, speciellt inte i USA. Även om jag nu skrev att de skulle sluta och söka nytt jobb så är det självklart mer lämpligt att söka jobb och sluta först när man fått ett annat.

När det gäller spelbranchen så får man nog fundera på vad det innebär innan man söker sig dit. Det är inte direkt en 8-17 måndag-fredag branch. Det lär inte utvecklas dit heller med tanke på hur spelmarknaden ser ut idag med långa utvecklingstider, riskprojekt och hård konkurrens.

Skrivet av bjosarn:

Ibland undrar man ju hur stor koll vissa personer har på samhällssfären, om de ens har sett några andra väggar än sitt pojkrum.

Så du sitter med full koll på den amerikanska "samhällssfären"?

Med tanke på din respons känns det som jag trampade på en öm tå dock, kanske söker du jobb i svenska datorspelsbranchen? Om det nu är så att du tog illa vid, så ber jag om ursäkt. Självklart ska företag inte misshandla sina anställda.

Inaktiv
Skrivet av ForrestFox:

boho... så HIMMLA synd om dem *ironisk*
Säger som jag sa i det förra, typiskt i-landsproblem.
Visst, synd om dem att de behöver jobba övertid, men säg något spelföretag där de anställda INTE får jobba övertid.
Jämför sedan med asien, där barn tvingas arbeta utan att ha någon möjlighet att kunna ställa krav.
Dessa programmerare för Rockstar är alla troligtvis utbildade dataingenjörer som kan få jobb på bättre ställen med sin utbildning.
Sen måste man ju undra vad som hindrar dem att gå ut i strejk?
Och varför har de inget fack som sätter stopp?

Du kan ju inte jämföra med världsdelar/länder där folk har det sämre. Då skulle allt vara okej då det alltid finns någon knatte som har det ännu sämre.

Medlem

Att få arbeta ihjäl sig har alltid varit en rätt vanlig förekommelse i spelindustrin. Det har nog mycket att göra med hur spelen ständigt ska vara klara i tid för julhandeln eller innan nästa "fiscal year" börjar. Jag läste en skräckhistoria av en snubbe som hade arbetat på ett gammalt spel, Bubsy 2 till 16-bitskonsollerna. När han kollade på hur hans kollegor mådde fick han ungefär samma intryck som när han kollade på foton från koncentrationsläger.

Sen finns det en fin historia om ett Sonic spel som aldrig blev klart. Efter ett antal misslyckade försök så beslöt sig cheferna på Sega att låta utvecklarteamet bli instängda i en byggnad och fick inte lämna förrän det var färdigt. Det slutade med att programmeraren led av benskörhet.

Medlem
Skrivet av MFC:

working in a coalmine
working in a coalmine
...
*nynna*

Hehe kunde inte heller undvika att tänka på den låten

Workin' in a coal mine
Goin' down down down
Workin' in a coal mine
Whop! about to slip down...

Medlem

haha! skönaste bilden ju.

On topic: Var det nån som läste artikeln i en äldre Gamereactor om RS? Var ju en assisten som fick megafet utskällning av en av ägarna och blev sedan sparkad för att ha gett honom fel "morgonsmörgås":D Vilka jävla divor det finns....


signatur

Where are we runnin'?

Medlem
Skrivet av Buio:

Jag kan knappast tänka mig att datorspelsbranchen är en av de värsta när det gäller arbetssituation, speciellt inte i USA. Även om jag nu skrev att de skulle sluta och söka nytt jobb så är det självklart mer lämpligt att söka jobb och sluta först när man fått ett annat.

Att det inte är den värsta gör det inte till att man ska se igenom fingrarna med problem. Samt, det frångår inte det faktum att många företag inte anställer just nu. Jag säger heller inte att de som jobbar där inte är kompetenta för något annat. Men att tro att det är hur lätt som helst att hoppa mellan arbeten när det passar är fel.

Citat:

När det gäller spelbranchen så får man nog fundera på vad det innebär innan man söker sig dit. Det är inte direkt en 8-17 måndag-fredag branch. Det lär inte utvecklas dit heller med tanke på hur spelmarknaden ser ut idag med långa utvecklingstider, riskprojekt och hård konkurrens.

Återigen, så bara för att det finns problem så ska man låta det vara? Att förbättra arbetsmiljön bör aldrig vara negativt, så varför inte bry sig om det?
(För det andra var det fruarna som skickat in anklagelserna, om jag förstått det rätt?)

Citat:

Så du sitter med full koll på den amerikanska "samhällssfären"?

För att vara en svensk medborgare anser jag mig ha över genomsnittlig insyn i arbetsmarknad, och även arbetsmarknaden internationellt (t.ex. om fackligt samarbete över nationsgränser), om det var det du undrade över?
Läst både nationalekonomi och ekonomisk sociologi vid universitetet.

Citat:

Med tanke på din respons känns det som jag trampade på en öm tå dock, kanske söker du jobb i svenska datorspelsbranchen? Om det nu är så att du tog illa vid, så ber jag om ursäkt.

Jag anser att även saker som inte rör mig personligen är av samhällsintresse, och problem som inte berör mig personligen påverkar det samhälle och det rum jag befinner mig i. Till skillnad från dig?
För din upplysnings skull kan jag meddela att jag varken söker jobb inom spelbranchen eller är intresserad av att jobba inom den.

Edit: Att de går ut med att säga "...de[Rockstar] ser mycket allvarligt på arbetsmiljön och genuina problem ska lösas omgående." ser jag som ett tecken på att de ser vissa problem (vilka problem det är kan man bara spekulera i - företagets eller anställdas?).


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Jag vill också ha massage på mina 16-timmars pass!

Medlem

allt kolgruvesnack fick mig att tänka på...

Gary Cole-man ^^


signatur

"Framtidens fascister kommer kalla sig Anti-fascister"
- Winston Churchill

Medlem

Varför verkar de flesta här tro att bara för att nissarna jobbar inom spelindustrin så är de ej kapabla att jobba inom annat?
Som jag skrev, de är utbildade och duktiga programmerare kan jobba inom olika yrken, produktutveckling bland annat.
Och klarar deras fack inte av att göra något åt saken? Ja då kanske detta blir deras uppvaknande att börja ta tag i saken och göra något åt det. Fucks sake, de kan ta lite exempel från Frankrike och börja stapla datorer i stora högar på vägarna utanför wallstreet och göra sig hörda

Medlem

Roligt med illustrativa bilder, FZ

MEN, ni borde kunna bättre. Hur kan ni skita i att ange fotograf?


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:

Jag anser att även saker som inte rör mig personligen är av samhällsintresse, och problem som inte berör mig personligen påverkar det samhälle och det rum jag befinner mig i. Till skillnad från dig?

Så om man avviker från dina belästa åsikter, relegeras man till att vara ett barn som aldrig går ut?

Jag har jobbat i en liknande branch ett långt tag, där det var högt tempo och för vissa utvecklare (jag jobbade inte som utvecklare) långa arbetsdagar. I den branchen var det ett medvetet val man gjorde. Med andra ord så visste de som jobbade där förutsättningarna, och hade själva bestämt att acceptera dem.

De flesta företag, skulle tro att det även gäller Rockstar är måna om att de som jobbar där fungerar bra och trivs. Det är dock inget som motsätter att företaget även har en piska. De har krav på sig från ägare att prestera. Men ett företag där alla mår dåligt kommer aldrig att fungera i längden.

Medlem

Tänk på det här nästa gång ni piratkopierar! Tjyvajävlar!

Medlem

Ni glömmer nåt viktigt här, det är fruarna som klagat. männen är bara glada att få till jobbet knacka lite kod spela lite allt för att vara iväg för fruarna och som har en lång lista på saker dom tycker dom ska göra i hemmet

Där är skälet, när man har flex tider finns det dom som inte är sena att utnyttja dom och sen skylla på chefen

Medlem

Meh. Detta är inte direkt ovanligt i denna branchen.

Själv har jag haft jävligt tur. Aldrig vart tvungen till att jobba övertid. Gör jag det, så är det pga att jag vill få nånting klart själv.

Medlem

Dumma amerikaner? eller?..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

1
Skriv svar