Problem, vet ej vad :S

Inaktiv
Problem, vet ej vad :S

Hejsan, vet inte om den ska vara här eller kanske på mjukvara men vi provar här.

Har uppgraderat burken med lite olika prylar:
Uppgraderingspaket AMD - Phenom 8450

Innehållande:
AMD Phenom 8450 Triple-Core 2,1 GHz Boxe 3,5MB Cache, Socket AM2+

Gigabyte GA-MA770-DS3,AMD 770, DDR2, ATX ,Socket-AM2+, Solidcaps, PCI-Ex(2.0)x16

Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5, Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5

Sedan har jag köpt en 550 W nätagg.
Samt ett nytt grafik kort:
MSI GeForce 9600 GT - 2 Gb DDR3 - PCI-E 2.0

Då kommer jag till frågan, jag brukar spela lite olika Source moddar till HL2 och ja, det laggar. Och det verkar inte bero på grafiken, utan nåt annat men vet ej vad. Spelar ingen roll om jag ställer upp eller ner grafik kvaliten.
Vad gör jag för att få det att funka, börjar verkligen bli less på allt krångel med den nu.
Kunde spela samma spel med mitt gamla grafik kort som var 4-5 år gammalt utan lagg, då tycker jag att det borde gå med det här också.

Inaktiv
Skrivet av greger04:

Hejsan, vet inte om den ska vara här eller kanske på mjukvara men vi provar här.

Har uppgraderat burken med lite olika prylar:
Uppgraderingspaket AMD - Phenom 8450

Innehållande:
AMD Phenom 8450 Triple-Core 2,1 GHz Boxe 3,5MB Cache, Socket AM2+

Gigabyte GA-MA770-DS3,AMD 770, DDR2, ATX ,Socket-AM2+, Solidcaps, PCI-Ex(2.0)x16

Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5, Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5

Sedan har jag köpt en 550 W nätagg.
Samt ett nytt grafik kort:
MSI GeForce 9600 GT - 2 Gb DDR3 - PCI-E 2.0

Då kommer jag till frågan, jag brukar spela lite olika Source moddar till HL2 och ja, det laggar. Och det verkar inte bero på grafiken, utan nåt annat men vet ej vad. Spelar ingen roll om jag ställer upp eller ner grafik kvaliten.
Vad gör jag för att få det att funka, börjar verkligen bli less på allt krångel med den nu.
Kunde spela samma spel med mitt gamla grafik kort som var 4-5 år gammalt utan lagg, då tycker jag att det borde gå med det här också.

Har du av installerat de gamla drivrutinerna och installerat de nya?

Inaktiv

Ahh det har jag, har dem senaste( såvitt jag vet) till allting

Medlem

Installera om OS, ska alltid göras vid moderkortsbyte.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

Har gjort det, datorn ville inte starta då jag bytte grejerna o krävde att jag skulle installera om...så har gjort det ett par ggr då det krånglade från början.

Medlem

Hur varmt blir det då? Mät tempsen med GPU-Z och belasta det med Furmark.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

Överhettad brygga leder också till lagg. På med kylpasta där (brukar inte sitta från början) det brúkar räcka med kylpasta utan fläkt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Tempen steg först till 40, men sedan så låg den mellan 36-38 grader. Tempen på GPU
FPS låg som min 16, avarage 782 och max 1015.
Vet inte om det är högt, men det tycker jag.

Skrivet av greger04:

Tempen steg först till 40, men sedan så låg den mellan 36-38 grader. Tempen på GPU
FPS låg som min 16, avarage 782 och max 1015.
Vet inte om det är högt, men det tycker jag.

Temperaturen på grafikkortet är runt 40.. det är bättre än mitt, heh.

Och som sagt var, har du installerat om OS efter att du bytte moderkort?


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

ja, har installerat om allt efter att jag satt in dem nya grejerna.
Men om jag har bättre än dig, hur kommer det sig att det är lagg, jag undrar om det är ngt annat än grafik kortet, för det gör ingen skillnad om jag sänker elr. höjer grafiken. Den kör normalt typ 1 min, sen laggar det i typ 1 min.. eller så laggar det när "man hamnar i strid" på PVK.

Det kan ju också vara så att grafikkortet har något irriterande "problem", kanske någon skada.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

hmm, kan vara...men va likadant med ett grafik kort jag köpte först, skickade tillbaka det för kontroll...men det va inget fel på det. Köpte nytt samtidigt, och bättre..men samma problem kvarstår

Inaktiv

"Kunde spela samma spel med mitt gamla grafik kort som var 4-5 år gammalt utan lagg, då tycker jag att det borde gå med det här också."

Använde du det grafikkortet i denna dator så lutar det ju åt grafiken. Det kan ju vara mjukvara också för all del. Som jag nämnde tidigare så laggar det även när bryggan blir för varm.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

hmm, nej..det var med mina gamla grejer...alltså, jag har bytt i princip allt i datorn just nu. Hur vet man om bryggan blir för varm och vart sitter den?

"Den sitter där den sitter..." Det bör stå i manualen.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

okey, och att sätta kylpasta på fungerar, eller kan fungera

Inaktiv

HMm, har upptäckt en sak nu när jag fixat fram lite program osv. att det som ska ha 12 V ligger på c.a 11,4V , likaså att grafik kortet ska ha 12V och 29 A, vad är A:et, ampere? Isånafall skulle jag vilja veta vart det går att få reda på. Samt om det kan vara det som är problemet.

Medlem

kan inte riktigt säga om 11,4 är en för stor avvikelse, men det låter lite mycket kanske. testa att belasta datorn mycket och se om +12V sjunker ännu mer, isåfall är det inte bra.

det där med ampere är lite vanskligt, det handlar mycket om kvalitén på agget. vad grafikkortstillverkaren rekommenderar är mindre intressant, speciellt som de inte har en aning om vilka andra grejer du har i lådan. vad är det för märke och modell på agget? att det är 550W säger nämligen i princip ingenting.

hur som helst brukar det stå på agget hur många ampere +12V ligger på. har du flera "linor" (+12V1, +12V2 etc.) så är det viktigt att du går på total ampere för allihop. att addera ihop dem fungerar inte. ofta står det i watt istället för ampere. då räknar du ut ampere med formeln I=P/U. alltså watt delat på 12


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Advance Nätaggregat PC EA-550 550W
står såhär om den:
PC aggregat EA-550 har en 12 cm genomskinlig fläkt, 2 SATA konnektorer, kabel och 7 förstärkta molex.
PC EA-550 garanterar att din dator fungerar optimalt.

Inaktiv

Hittade teknisk data om den:
Input: 230V
VDC: +3,3V +5V +12V
max dc: 32 A 35A 30A
Output: 260 W 360W
VDC: Current 4,5A
MAX DC: -12V -5V -5VSB
Output: 0.8A 0.5A 2.5A

Inaktiv

CPU tempen är 41 grader.
Vcore ligger på 1,4 V
+12 V sjunker från 11,6 till 11,3
CPU går upp till 52 grader vid belastning
GPU går upp till 56 grader
MB ligger på 31-33 grader

Medlem

Har du dragit in chipset drivarna? Ibland glömmer man av dessa.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

hm, vart hittar man dem då? Är ju inte helt omöjligt att jag glömt dem.

Medlem

Jag har själv samma kort (revision 1.0) och här är drivisarna till det kortet. http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Driver_Model.a... kan var värt att testa.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

bara att väla vga direkt på länken, eller ska jag klicka ngn annanstans?

Inaktiv

ehh, okey...hämtade den där VGA för xp.
Försökte installera men det stod att det inte finns några komponenter att installera det på :S Men det är ATI som, ja nåt...dem filerna jag fick hem.

Inaktiv

hmm, kom på en sak bara nu.
Kartongen jag fick moderkortet är från ASUS, kan det vara så enkelt att jag fått fel moderkort med paketet?
På kartongen står det:
ASUS m2n-mx se plus, eller är det samma :S

Medlem

VGA-drivrutinerna är till det inbyggda grafikkortet, dessa drivisar skall du _inte_ ha.

Låter väldigt mysko det där med moderkortet, men samma moderkort är det inte.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

nej, upptäckte det nu, lite sent kanske..samma processor var det inte heller, är en amd athlon 64 x2 6000+ 3,0 ghz
Vet inte hur det är med grafik kort osv. till det då. Men som jag förstått det så är det paketet jag fick bättre än det jag egentligen skulle ha.

Uppdaterar det jag har i datorn då varken moderkort eller processor stämmer.
AMD Athlon 64 x2 6000+ 3.0 Ghz socket am2, 2mb, 90nm(89W) boxed w. fan
Asus m2n-mx se plus nforce 430+ ,gf6100, socket am2+, ddr2, m-atx, vga, pci-ex16

Som jag förstår det ska fortfarande grafik kortet funka till moderkortet jag har, kanske bara behöver uppdatera det eller nåt ?

Medlem

har du betalat för det som står i första inlägget, men fått det som står i det senaste?! isåfall, ring och skäll och se till att få delarna bytta.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

12
Skriv svar