Problem med grafiken.

Inaktiv
Problem med grafiken.

Hallå kamrater!

Jag har ett ganska stort problem.
Ett problemet kom som en bilxt från klar himmel.
När jag spelar spel, t.ex Fallout 3 så fryser bilden och den blir "rutig" (svårt att förklara), ibland efter 15 min ibland efter längre tid. Då och då startar datorn om, ibland inte, ibland får jag blåskärm som är randig vilket gör det i princip omöjligt att läsa vad som står.

När windows har startat om så kommer ibland en felsökningsruta upp med följande info.

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.0.6001.2.1.0.256.1
Locale ID: 1053

Additional information about the problem:
BCCode: 117
BCP1: FFFFFA8002B0B4E0
BCP2: FFFFFA6002413C24
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_0_6001
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Files that help describe the problem:
C:\Windows\Minidump\Mini010209-01.dmp
C:\Users\Micke\AppData\Local\Temp\WER-136641-0.sysdata.xml
C:\Users\Micke\AppData\Local\Temp\WER3523.tmp.version.txt

Read our privacy statement:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=50163&clcid=0x0409

Har sökt runt på google men inte funnit något som fungerat (uppdaterat drivisar bla.)

Har även laddat hem Debugging tools for windows men inte kunnat öppna loggfilen som skapats. Den programmet säger ifrån att jag inte har rättigheter att öppna filen.

Frågan är nu om det är grafikkortet som gett upp och jag ska reklamera det eller om det kan vara någon annan del i datorn som strular...

Värt att notera: När jag kollar i View Problem History så kan jag se följande:
Video Hardware error.
Idag när det hände så står det:
McAfeeFramework Service Hang Report...

Min Dator:
Windows Vista 64

Antec P182 (Svart)Ej PSU/0761345-09182-4
DDR2 4GB PC6400 CorsairXMS2,(2x2GB)
HD750GB Samsung SP SATA-2151701 / SWEC
CPU Core 2 Duo 85003,16GHz,6MB,1333MHz,S775
MK Gigabyte GA-EP45-DS3P45/DDR2/LK/GBLAN
GK Sapphire HD4870 512MBPCIe
Nätagg Corsair 520WCMPSU-520HXEU

Den gamla vanliga frågan: Hur varm är din dator? GPU och allt sånt.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

GPUn är runt 70grader
Har prövat att ha fläkten på 100% medans jag spelar men med samma resultat...

Inaktiv

Rutor i spelet, fryser = Grafikkortsproblem, brukar bero på överhettning/klockning.

Jag skulle plocka ur grafikkortet, ta bort kylningen och applicera bra kylpasta, göra rent från damm. När jag ändå höll på skulle jag applicera bra kylpasta på bryggans kylning/sätta kylning på bryggan om det inte sitter. Jag skulle även göra rent CPU-kylning och applicera bra kylpasta.

Det händer att felet blir permanent i grafikkortet, det vill säga att det har blivit skadat. Det gäller alltså att ordna bra kylning så fort som möjligt när felet visar sig.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Kan det vara drivrutinerna som strular till det?

Hur varmt ska grafikkortet vara när man bara är ute i Windows?
Grafikkortet är runt 70 just nu.

Inaktiv

Är olika på grafikkort också. En bekant hade ett 8600GT som brann efter en vecka trots bra kylning. Han fick ett nytt som även det brann efter en kort tid. Då tog han ett helt annat.

Att det fryser efter så lång tid. Vissa spel bidrar till att grejorna blir mycket varmare. Det skiljer markant mellan olika spel. Det beror ju också på vilken upplösning man har. Tänkte att om det är så att du byter och påbörjar ett visst spel när det fryser.

Jag håller mig till grafikkortsöverhettning alternativt bryggan. När det gäller x64 så vet jag att det kan strula betydligt mer än med x32 dock. Symptomen är dock grafikkortets kylning alternativt och/eller bryggan.

Det kan vara så att programmet visar 70 grader men att det på en/flera punkter är betydligt varmare. 70 grader idle är väl ganska mycket.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Mitt 4870 är på 79 grader idle och typ 85 när jag spelar. Behöver jag vara orolig över det?

Medlem

Mitt 4850x2 kommer upp i 57 grader full load 4870 i 85 grader är lite väl mycket, följ ovanstående tips så kommer det att hålla längre.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

79 grader idle? Det är ganska extremt.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Titta så kylaren har kontakt när du applicerar kylpastan.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Inaktiv

Jag tänkte att det kunde vara trevligt att meddela hur det gått för mig.

Mitt problem försvann helt den 29/1 när ATI släppte nya drivrutiner.
Är något förvånad och sur över att det var så enkelt. Speciellt då man lagt ner en hel del tid i felsökning

1
Skriv svar