Hur mkt minne i grafikkortet

Inaktiv
Hur mkt minne i grafikkortet

Dags för mig att fråga något då. Händer ju inte varje dag.

Funderar eftersom jag kör ett grafikkort i dagsläget som har 256MB minne. Det fungerar till det mesta men eftersom jag ser en del på HD och kör fullHD från burken upp i skärmen märker jag att det är suverän bild, men det tuggar.

Detta bör bero på minnet tycker jag. Spelar även i 1920x1080 iom att jag kör HDMI och widescreen. Det fungerar helt enkelt bäst. Märkte att spelen då har börjat tugga lite också.

Vad säger ni. Det bör väl bero på minnet?
Kör ett 1950Pro 256MB.

Funderar på att slänga i ett HD4850 men fråga två blir då (den viktiga frågan) ... räcker det med 512MB eller bör jag gå upp till 1GB minne? För att se fullHD och spela i den upplösningen? Någon som har erfarenhet av fullHD och grafikminne?

Tackar ......


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

vad det gäller att titta på film i hd-upplösning så brukar det fungera perfekt så länge inte hårddisken jobbar med för mycket annat. packar jag upp ett rar-arkiv och laddar upp många torrents samtidigt brukar det hacka lite. har samma kort som du.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Ok jag har en HTPC som jag har 1TB HD-film i och där kan jag inte se att det tuggar, trots att den kör med moderkortets grafik. Har spisat HD i stor HD-TV med den (så man har sett tydligt) utan att det tuggar.

Men speldatorn som jag talar om här tuggar som sagt både i spel 1920x1080 wisescreen och vid HD-tittande. Dock inte mycket men det är irriterande när man är van vid smid. Den tuggade inte när jag körde i 1024 i spel. Jag tycker och gissar att det är grafikminnet som inte räcker till.

I övrigt är det en C2D 2,2GHz med 2GB minne så det bör räcka och bli över för ändamålet.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

För filmtittandet borde 512 minne räcka tycker jag.
För spel i höga upplösningar är det som du säkert vet vettigt att skaffa sig mycket minne, 512 kan tänkas räcka beroende på vad du spelar för spel.

Gjorde samma byte i höstas, x1950 Pro 256 till HD4850 512, o de är en otrolig skillnad. Kollade dock prisjakt nyss, 2000kr ska dom ha för 1Gb "PCS" versionen av 4850. 512mb klassas ju helt klart som standard idag, o de kan ju va lite jobbigt o lägga sig i underkant kan jag tycka. Hade jag haft nåra hundralappar liggandes hade jag nog tagit 1Gb varianten.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem
Skrivet av unix:

Ok jag har en HTPC som jag har 1TB HD-film i och där kan jag inte se att det tuggar, trots att den kör med moderkortets grafik. Har spisat HD i stor HD-TV med den (så man har sett tydligt) utan att det tuggar.

precis det jag menar, det handlar troligen inte om grafikminne, utan om att hårdisken ska läsa från tio ställen samtidigt eftersom du kör en massa annat på datorn, medans htpcn bara sysslar med en sak.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av unix:

Ok jag har en HTPC som jag har 1TB HD-film i och där kan jag inte se att det tuggar, trots att den kör med moderkortets grafik. Har spisat HD i stor HD-TV med den (så man har sett tydligt) utan att det tuggar.

precis det jag menar, det handlar troligen inte om grafikminne, utan om att hårdisken ska läsa från tio ställen samtidigt eftersom du kör en massa annat på datorn, medans htpcn bara sysslar med en sak.

Det första jag gör när jag har installerat OS är att inaktivera diverse processer. Det enda jag sedan har igång är msn. Jag har alltid varit allergisk mot att ha en massa processer igång. När jag installerar program som många gånger automatiskt hamnar i autostart begagnar jag msconfig och åtgärdar saken. Har provat att köra 1080, alltså fullHD när datorn varit nystartad och inga processer igång. Det tuggar. Jag beställde ett HD4850 512MB, vilket ändå någonstans är dags att göra, och återkommer om resultatet.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Har kommit fram till att det är betydligt kinkigare med codecs vid fullHD-tittande. Det är helt enkelt beroende av codecs/vilken mediaspelare man använder. Nåja, ville byta grafikkort i alla fall så nu är det gjort. Tuggar med både X1950PRO 256MB och HD4850 512MB vid fullHD (1920x1080) när jag använder till exempel den gamla kära VLC, men i Media Player har jag noll tugg men lite grynig bild aw. Nåja, codecs.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar