Medlem
VGA/DVI/HDMI

Hejsan har lite funderingar som behöver svar.

VGA, DVI och HDMI är de anslutnigar som finns för skärmar och min har alla tre och mitt grafikkort(4870) har DVI anslutningar.

Det jag funderar på är hurvida kvaliten skiljer sig och hur det fungerar då jag från grafikkortet har DVI som går till en HDMI kontakt som sedan går till skärmen. Eller samma sak med DVI(kortet) till VGA(skärmen) etc.

Jag tänker som så att VGA är "sämst" och HDMI "bäst" och DVI i mitten. Om jag nu skulle använda DVI utgången och konvertera den till HDMI till skärmen.

Kan det verkligen bli bättre då den ursprungliga infon som skickas är med DVI? Kan något som är sämre skalas upp till HDMI eller hur funkar det?

Jag inser att detta inlägg är otroligt dåligt skrivet och svagt förklarat men hoppas ni förstår.

Inaktiv

Skillnaden rent bildmässigt är ganska liten eller ingen alls, det enda tekniska skillnaden mellan dessa tre x display portar är att dvi-d, samt hdmi är digitala medans vga är analog. HDMI har dock båda bild och ljudöverföring om ditt grafikkort skulle ha någon form av ljudkrets på sig.

Lite begrepp som kan vara bra att tänka på:

* DVI-A innehåller enbart analoga signaler.
* DVI-D innehåller enbart digitala signaler.
* DVI-I innehåller förutom de digitala signalerna även analoga RGB-signaler, och kan därför med enkel mellankontakt kopplas till VGA -skärmar.

High Definition Multimedia Interface, förkortat HDMI, är en digitalkontakt för överföring av både ljud och bild. Ljud kan vara tex Dolby 5.1 eller PCM-kodat. Videosignalen, också digital, överförs på liknande sätt som i DVI. Kablar av HDMI typ finns i två versioner en med 19 pinnar som kallas Type-A och en med 29 pinnar som kallas Type-B. Den senare är tänkt för bilder med en upplösning större än 1080p.

Vill du läsa lite mer detaljerat om VGA så finns det möjlighet att göra detta på: [http://sv.wikipedia.org/wiki/VGA]

Medlem

Kan bara säga att det inte är stor skillnad på bildkvalité.( iaf mellan VGA och DVI )


signatur

B lup

Inaktiv
Skrivet av Eottt:

Kan bara säga att det inte är stor skillnad på bildkvalité.( iaf mellan VGA och DVI )

Det skall inte vara någon som helst skillnad i bildkvalité mellan dvi/hdmi överhuvudtaget eftersom det är båda i digitala signaler (01010101)..

Däremot mellan VGA <-> DVI/HDMI så kan små skillnader ses vid högre upplösningar/större skärmar, samt på TV's med teoretiska "tum 37~.

Medlem

tack för alla smarta svar^^

Inaktiv

HDMI = Släpper upp ljud till skärmen.
DVI = Samma som HDMI men släpper inte upp ljud till skärmen.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

DVI-D om du inte är helt galen i bra ljud


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

DVI-D om du inte är helt galen i bra ljud

Ja, uhm, ljudet har inget med bilden att göra och HDMI slutar bara med att TS får burkigt ljud ur skärmhögtalarna.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

1
Skriv svar