Nya minnen - Lösning på blåskärmar?

Medlem
Nya minnen - Lösning på blåskärmar?

Sitter just nu med ett par Corsair TWIN2X 6400 DDR2-minnen ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338074 ) och lider av frekventa blåskärmar med diverse anledningar såsom IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, MEMORY MANAGEMENT samt ett oidentifierat med text 0x0000000e8 (Ungefär).

Jag råkar även ut för fall där datorn helt enkelt hänger sig utan anledning.

Jag har uppdaterat alla drivrutiner, chipset samt raderat gamla drivrutiner med Driver Sweeper.

Läser dock om att Crosair har en väldigt hög "failrate" på sina minnen och hänsvisas av kompletts kundtjänst att utföra memtest. Memtest var dock onödigt komplicerat och jag valde att strunta i det och leva med blåskärmarna.

Nu undrar jag dock om det kan vara en lösning att byta minnen helt och hållet. Jag frågar därför er som är betydligt kunnigare än mig ifall en uppgradering till OCZ DDR2 PC9600 2048MB ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335234 ) skulle kunna lösa mina problem?

Notera att jag inte kör med någonting överklockat, vilket utesluter möjligheten att lösa problemet genom att återställa inställningarna.

Enligt CPU-Z så ligger mina nuvarande minnen båda två på 1.8V och jag använder ett XFX 680i SLI-moderkort.

Tacksam för svar!

//Kebbe

Inaktiv

Testa fläska på med mer spänning till minnena. Vrid upp till 2.0 (ofarligt) och se om det blir bättre.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Dels så har jag ingen aning om hur man gör det och dels så är jag nästan hundra på att det är minnena det är fel på, tyvärr. Komplett har erbjudit sig att ersätta dem om jag gör memtest och ser att det är fel på dem, men det är betydligt enklare att köpa nya.

Medlem
Skrivet av kebbe_90:

Dels så har jag ingen aning om hur man gör det och dels så är jag nästan hundra på att det är minnena det är fel på, tyvärr. Komplett har erbjudit sig att ersätta dem om jag gör memtest och ser att det är fel på dem, men det är betydligt enklare att köpa nya.

Men så kör ett minnestest då! Enkelt och tar bara några timmar.

Ladda ned en ISO-image från http://www.memtest86.com/ , bränn till CD och boota från den. Låt den sedan gå några timmar av sig själv så ser du om det är minnena det är fel på.

Medlem

Har laddat hem filen, men den fungerar inte att bränna ned. Det verkar som att jag inte kan bränna näd några bootningsbara filer, har redan försökt med en BIOS-uppgradering.

Medlem

det enklaste du kan göra är att läsa manualen till moderkortet i tre minuter för att ta reda på hur man ändrar spänningen till minnena som paddan säger. sen memtest. att byta minnen är, i min mening, inte ett alternativ över huvud taget innan du följt dessa enkla steg...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jag fick dock rådet att se till att minnena inte låg på över 1.8V när jag frågade om hur man löser blåskärm-problemet, innan jag visste att det var fel på minnena, så en spänningshöjning borde väl resultera i mer frekventa blåskärmar?

Medlem

Läste nu i moderkortsmanualen att jag inte kan ha högre spänning än 1.8V.

Inaktiv

Hämta memturbo å kör optimize när det är installerat. Det brukar nämligen inte gå att köra det när ramen krånglar. --->>> http://www.memturbo.com/freedownloads.asp?


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Kör memturbo just nu, hur länge pågår testet?

Inaktiv

Hade samma problem med ett par corsair minnen. Lite slumpmässiga bluescreens osv. Bytte dom och sen dess har det funkat felfritt. Körde också memtest på dom i ett par timmar, programet sa att det inte va nått fel på dom men det va det tydligen.

Medlem

Jag skall nog ta och byta till ett par PC6400 från OCZ istället, får se om det fungerar. Vad har du för minnen?

Medlem
Skrivet av kebbe_90:

Har laddat hem filen, men den fungerar inte att bränna ned. Det verkar som att jag inte kan bränna näd några bootningsbara filer, har redan försökt med en BIOS-uppgradering.

ISO-filen är alltså ingen datafil utan skall brännas ned till CDn som en "image". Använd t.ex. ImgBurn för detta.

Medlem

Jo, precis. Har testat detta, men det registreras ingen bootningsbar CD när jag brännt ned det. Jag skall dock testa igen med det programm du länkar till.

Medlem
Skrivet av kebbe_90:

Jo, precis. Har testat detta, men det registreras ingen bootningsbar CD när jag brännt ned det. Jag skall dock testa igen med det programm du länkar till.

Alternativet kan vara att använda Ultimate Boot CD, en multi-tool CD med både minnestester och mycket mycket mer. Den har jag använt många gånger och den är väldigt praktisk att ha.

Medlem

Vid wankstahs fall så var ju dock minnena felaktiga, även om det inte registrerades i memtest, om det finns en någorlunda hög failrate så känns det ju lagom att ha igång memtest i ett par timmar.

Jag skall dock testa, om jag lyckas bränna ned filerna då min CD inte registreras som bootbar. Annars blir det nya minnen direkt. OCZ minnena var ju inte speciellt dyra.

Medlem

väldigt underligt att du inte kan ändra spänningen. men om nu så är fallet kanske inte ocz är det bästa alternativet då de brukar vara specade till att köra på relativt höga spänningar, och de du länkar till ligger på extrema 2,4V. detta är visserligen vid extrema 600MHz klockfrekvens men det låter ändå inte så bra.

kan kanske vara så att moderkortet ställer in spänningen automatiskt genom SPD/EPP, men jag spekulerar bara.

om du lyckas bränna en fungerande skiva med memtest86 är det bra, vet inte hur de olika windows-baserade alternativen funkar, men memtest brukar hitta fel ganska snabbt.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Har dock ändrat mig, byter jag så blir det dessa: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339129

Jag kan ändra spänningen, men de jag har nu har spänning 2,2V om jag minns rätt, ändå drar moderkortet ned dem till 1,8V, vilket gör mig tveksam till att det vore smart att höja.

Medlem

hade ett par ocz gold xtc 6400 förut, slängde dem i en byrålåda och köpte crucial ballistix istället då de klockar betydligt bättre. när jag köpte crucialminnena satt det riktigt klockningsvänliga micron d9-kretsar i dem, men jag har iofs hört rykten om att de satt in någon snik-version av d9 nu.

i vilket fall går ballistix (de jag har iaf) i högre frekvenser, med tightare timings och lägre spänning än ocz gold. men platinum kanske är mycket bättre än gold, vad vet jag


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jag skall dock inte klocka minnena vad jag vet, håller mig nog till processor och grafikkort då jag hade multiplier.

Men OCZ är inget att ha iallafall då?

Medlem

minnena klockas med processorn, deras frekvens är kopplad till processorns frekvens

nu ska jag kanske inte komma här och vara elak mot ocz, men jag är inte så imponerad av dem. kanske finns jättebra ocz-minnen, men den generation jag testat var inte så bra. jag gillar crucial och är jättenöjd med mina, frågar du någon annan säger de kanske att den är det sämsta skiten som finns. värt att tänka på är att crucial är ett dotterbolag till micron, som tillverkar de minneskretsar som anses vara bäst enligt många överklockare. dessa kretsar kan mycket väl sitta i ett ocz-minnen också, men det är svårt att veta innan man har köpt dem.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Vad jag uppfattat det som så klockas enbart CPUn när man använder multiplier, så visas även i CPU-Z och i BIOS.

Jag skall dock kolla in Crucial också, huvudsaken är att jag testar ett annat fabrikat för att se om problemet försvinner.

Undrar bara om jag kan höja spänningen till 2.0V utan att skada minnena, om spänningen på¨minnena jag har nu är upp till 2.2V (vad jag uppfattat det som i och med att de körs i 1.8V nu)?

Inaktiv
Skrivet av kebbe_90:

Vad jag uppfattat det som så klockas enbart CPUn när man använder multiplier, så visas även i CPU-Z och i BIOS.

Det förutsätter ju att processorn tillåter dig att höja denna... Det är ju ytterst få som tillåter detta.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

ok, bra att man läser ordentligt. är så van med min processor som inte går över originalmultiplier. hur hög multiplier kan man ha med e6850 då, 9 är väl standard?

corsairminnena är väl specade till 1.9V, om det är rätt modell jag kollat på, så börja där iaf


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Det tillåts i alla Intels Extreme-editions. Höjde till 4GHz (multiplier X12) igår, när jag märkte att kylaren var för klen och såg att jag låg på en temperatur om 69 grader obelastad.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

ok, bra att man läser ordentligt. är så van med min processor som inte går över originalmultiplier. hur hög multiplier kan man ha med e6850 då, 9 är väl standard?

corsairminnena är väl specade till 1.9V, om det är rätt modell jag kollat på, så börja där iaf

QX6850*

Det var visst fel av mig, mina minnen var specade på 1.8V, åtminstone på förpackningen. Har för mig att jag också sett 1.9V, som du nämner, men komplett har tagit bort den informationen.

Jag vet inte vad max är men 9 låg den på standard, ja.

Medlem

jaha ok, stod bara extreme 6850 i den andra tråden så jag förutsatte att det var en X6850

edit: skrev fel


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Oj, trodde att du menade den tvåkärniga E6850 när du skrev E, fel av mig.

Medlem

vet inte vad jag menade faktiskt, blev förvirrad av att sitta och hoppa mellan två olika trådar


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av kebbe_90:

Jag skall nog ta och byta till ett par PC6400 från OCZ istället, får se om det fungerar. Vad har du för minnen?

Hade dessa innan: http://www.corsair.com/_datasheets/TWIN2X4096-8500C5.pdf
Bytte till dom här: http://www.corsair.com/_datasheets/TWIN2X4096-8500C5D.pdf
Var väl ett måndags ex jag fick antar jag, min bror beställde samma och hans funka prima. Kan rekommendera "Dominator" minnena i alla fall dom har funkat kanon.

12
Skriv svar