Medlem
Utnyttja QuadCore?

Funderar på att köpa en helt ny dator och hittade ett litet paket med quadcore. Frågan är då om operativsystem/program/spel kan utnyttja quadcore bra i dag?
I övrigt funderar jag över huruvida spelen kommer flyta på felfritt med bästa inställningarna på paketet.
[https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332714]

Tycker att det verkar som att STALKER osv ska få leva ut totalt på nya datorn

00a
Medlem

Phenom Quad är inget att skrika sig hes över.

Medlem

Om programmet eller spelet kan använda sig av 64-bitar så kan du väl köpa en quadcore. Men det är faktiskt inte många spel som gör det.

När man kollar på operationer som att konvertera video till olika format så kan man nästan garantera att 64-bit är över 3-4 gånger snabbare än 32-bit.

När det gäller spel så måste du ha RAM som klarar av att hänga med i svängarna så om du ska köpa en spel dator så måste allt passa och inte bara processorn.

Alternativt kan du köpa en Core 2 duo och köra Native 64-bit om du ändrar dig senare kan du köra windows 32-bit istället.

Core 2 duo är 2 st 32-bit cores som kan fungera som 64-bit och har oftast stöd för 32-bit applikationer i 64-bit miljö dock.

Medlem

Core 2 duo är väl i nuläget mer prisvärt och i vissa fall bättre än tex en phenom quad. Få spel använder i nuläget 4 kärnor.

Fast quad är framtiden och om du inte tänker köpa ny processor inom de närmaste åren så köp hellre quad en Core 2 duo.

Själv sitter jag på en liknande phenom, en 9850 och den har ALDRIG presterat dåligt. Spelar en del tunga spel som tex Crysis(very high med ett 4850). De flesta program lär väl klara sig bra med den prollen, sedan blir det 4kärnig-kompatibla program antar jag.

Hittar du ett bra paketerbjudande (lite överpris på den där burken tycker jag) så köp om du får det för ett bra pris. Om du inte är en sådan som vill köpa nytt hela tiden så är denna en som kan lämpa sig för framtiden.

Fast dock, Intel är ju att föredra. Även om min AMD aldrig strulat så finns det bättre. Alla här ska ju vara så himla hardcore...

Medlem

Core 2 duo mer behöver du inte har en på 3 Ghz den har aldrig svikit mig på något spel ännu sen kan du klocka dom bra också.


signatur

I got a Goldenshower.

1
Skriv svar