2x295 - Fungerar det?

Medlem
2x295 - Fungerar det?

En snabb fråga bara; Om jag kör med ett 1'100w Nätagg, orkar det då driva 2 olika GeForce 295?

Om inte, vad måste jag göra för att få det att fungera?

1100WATT?! Det räcker långt, det är dock frågan ifall du har ett moderkort med SLI.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Jag har ett gammalt 680i Ultra, inte LT. Men om nöden kräver så har jag möjlighet att byta till en 790i Ultra. Då behöver jag dock byta minnena samtidigt och då blir det hela dyrt väldigt fort.

Medlem

Det ska nog gå med 680i och 1.1kw ja.

Edit, vilket nätagg är det?


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Det är ett Fortron Source Epsilon 1010w. Hade tyvärr fel siffra nä jag skapade tråden.

Har tyvärr inte koll på vad 1.1kw står för.

00a
Medlem

Frågan är dock hur pass bra quad sli skalar. oftast brukar quad sli ge sämre resultat än sli. Se till att kolla på en del tester där de kör med quad sli så du är säker på att det kommer funka bra.

Medlem

Saken är den att det registreras 4 kort, men man kör korten via en vanlig SLI brygga. Man får alltså som jag uppfattat det fyra kort genom SLI.

00a
Medlem
Skrivet av kebbe_90:

Saken är den att det registreras 4 kort, men man kör korten via en vanlig SLI brygga. Man får alltså som jag uppfattat det fyra kort genom SLI.

Det jag menade är det att 4 GPU'er oftast brukar skala sämre än 2 GPU'er. så det kan bli så att du får sämre resultat med 2 st GTX295 än vad du får med ett GTX295. men nu kan ju GTX295 vara ett undantag. men för att inte ta risken att bli besviken skulle jag kolla upp tester där de kör med 2st GTX295.

Medlem

Ja, det får jag nog ta och göra. Visar det sig att det fungerar sämre så blir det två GT 300 till hösten istället.

Undrar dock vad du menar med att korten skalar sämre, har ingen aning om vad det betyder. :/

00a
Medlem

Kort sagt. de arbetar inte lika bra tillsammans när de är fyra. de jobbar effektivare när de är två, och de jobbar mest effektivt när de är ensamma

Medlem

Borde då inte ett t.ex. 4870 vara mer effektivt än ett 4870x2? Bevisligen så är detta inte fallet, vilket borde betyda att korten inte är mer effektiva när de är ensamma? Visserligen så är 4870x2 bara ett kort med 2 gpuer, men 8800Ultra tri SLI arbetar effektivare än 8800Ultra SLI och ett ensamt Ultra kort. :S

Medlem

Att de skalar sämre innebär inte att de presterar sämre, det menas att du inte vinner lika mycket prestanda om du ökar från 2 till fyra kort som du gör när du ökar från ett till två kort. Fler GPUer ger uppenbarligen mer beräkningskraft, alltså kommer du får mer FPS i spel med två st GTX295 än ett GTX295, men det kommer troligtvis inte bli dubbla FPSn.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Då förstår jag. Men mitt mål är inte att dubbla fps utan att få så bra prestanda som möjligt. Om 2st 295or ger detta så är det rätt väg att gå. Om inte två GT 300 kommer att prestera bättre än 2st GTX 295, vill säga.

00a
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Att de skalar sämre innebär inte att de presterar sämre, det menas att du inte vinner lika mycket prestanda om du ökar från 2 till fyra kort som du gör när du ökar från ett till två kort. Fler GPUer ger uppenbarligen mer beräkningskraft, alltså kommer du får mer FPS i spel med två st GTX295 än ett GTX295, men det kommer troligtvis inte bli dubbla FPSn.

Jo men i många fall kan 2 GPU'er ge bättre resultat än 4 GPU'er i spel. du kan alltså få 100fps i genomsnitt i ett spel med ett GTX295. sedan lägger till ett ytterliggare ett GTX295 och då kan genomsnitts fps'en sjunka till t.ex. 80.

Medlem

Det fallet har jag aldrig hört talas om.

Inaktiv

Skumt, men fullt möjligt. Ska kolla upp det vid tillfälle.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Fick tankarna från denna video:

http://www.youtube.com/watch?v=UXlR-Sjwg4w&feature=related

Uppenbarligen så ger det mycket prestanda.

00a
Medlem

HD4870x2

HD4870x2, GTX9800, 9800GX2

---------------------------------------------
och ibland är skillnaden liten.

3870

9800GX2

HD4870x2

Medlem

+20fps skulle jag säga helt klart är valuta för pengarna. Det var ju en ökning med 50% i Oblivion.

00a
Medlem
Skrivet av kebbe_90:

+20fps skulle jag säga helt klart är valuta för pengarna. Det var ju en ökning med 50% i Oblivion.

Men t.ex. HD4870x2 ger väldigt ofta sämre resultat när det är Quad crossfire. Nu kan det ju vara likadant med GTX295. men det kan vara tvärtom också. GTX295 kanske skalar underbart bra

Skrivet av kebbe_90:

Fick tankarna från denna video:

http://www.youtube.com/watch?v=UXlR-Sjwg4w&feature=related

Uppenbarligen så ger det mycket prestanda.

Oftast skalar 4870x2 dåligt i quad crossfire. men det finns undantag. I devilmaycry4 skalar dem grymt bra.

00a
Medlem
Skrivet av kebbe_90:

+20fps skulle jag säga helt klart är valuta för pengarna. Det var ju en ökning med 50% i Oblivion.

Men t.ex. HD4870x2 ger väldigt ofta sämre resultat när det är Quad crossfire. Nu kan det ju vara likadant med GTX295. men det kan vara tvärtom också. GTX295 kanske skalar underbart bra

Skrivet av kebbe_90:

Fick tankarna från denna video:

http://www.youtube.com/watch?v=UXlR-Sjwg4w&feature=related

Uppenbarligen så ger det mycket prestanda.

Oftast skalar 4870x2 dåligt i quad crossfire. men det finns undantag. I devilmaycry4 skalar dem grymt bra.[/quote]

Vet inte riktigt hur pass bra SLI 9800GX2 skalar i alla andra spel, men crysis verkar trivas med Quad sli. Det är inte säkert att alla andra spel gör det

Medlem

Undra om det är värt att chansa. Det finns ju chans att korten skalar bra, eller att de skalar sämre tillsammans. Undra hur lång tid det tar innan någon testar.

00a
Medlem
Skrivet av kebbe_90:

Undra om det är värt att chansa. Det finns ju chans att korten skalar bra, eller att de skalar sämre tillsammans. Undra hur lång tid det tar innan någon testar.

Gtx295 quad

Jag skulle köpt ett Gtx295 och börjat med det. Ett Gtx295 är inte fy skam, den presterar grymt bra. sen i framtiden när drivrutiner och spelen förhoppnings ger bättre stöd för quad SLI kan du köpa ett till. jag tycker resultaten är alltför ojämna för att överväga två Gtx295

Medlem

Left 4 Dead är dock inte ett spel jag är ute efter resultat i. Tänkte mer på Crysis Benchmarks och sådant.

00a
Medlem
Skrivet av kebbe_90:

Left 4 Dead är dock inte ett spel jag är ute efter resultat i. Tänkte mer på Crysis Benchmarks och sådant.

Det är flera sidor;)

Medlem

Ojdå, det missade jag.:$

Medlem

2x295 verkar ge otroligt bra resultat i Crysis Warhead, frågan är då hurvida två GT 300 kommer att prestera bättre eller inte.

00a
Medlem
Skrivet av kebbe_90:

2x295 verkar ge otroligt bra resultat i Crysis Warhead, frågan är då hurvida två GT 300 kommer att prestera bättre eller inte.

Kretsar allt kring crysis? Det kommer alltid bättre hårdvara, så om du väljer att köpa två st GT300 när de kommer ut så kanske det då har börjat ryktats om ett nytt mastodont kort. ska du vänta på det kortet? om jag vore du skulle jag köpa ett GTX295 och vara mycket nöjd

Medlem

Problemet är att man med GT300 går ned till 40nm, vilket är ett betydligt större hopp från 65nm än det är om jag skulle gå från 65nm till 55nm.

Detta gör även att jag kan få bättre kort till lägre pris. Jag tänker på ett liknande fall där jag betalade strax över 7'000 för mitt 8800Ultra, vilket var det lägsta priset på den modellen när jag köpte, men nu kan köpa ett 280GTX XXX för 4'000.

Crysis är ett bra spel att utgå ifrån då det är det mest krävande som finns idag.

Medlem

Crysis är optimerat som skräp, det kräver mer än vad det ger. Det är inte heller riktigt jämförbart då alla kort inte får ut bra prestanda alls, ett exempel är 4850 i CF, de skalar knappt alls.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

12
Skriv svar