Microsoft: Xbox 360 har ett långt liv

Medlem
Skrivet av Håkan:
Skrivet av showerguy:
Skrivet av Oneone:

de borde ju lösa problematiken med att spelen blir större och större, vafan ska man få 10st dvds medan 1 Blu-ray till ps3? verkar rätt korkat.

Spelen blir större och större och hårddiskarna blir större och större. Skivorna kommer försvinna.

Dock så är där väl knappt något spel som ligger på 2 dvds?
Har alltid varit ett snack mellan Xboxens dvd och Playstation 3s blu-ray, men det är bara att inse att DVD faktiskt fortfarande fungerar utmärkt till spel.

Ju längre man arbetar med en konsol, så blir grafiken snyggare samtidigt som man kan komprimmera grafiken och filmer bättre.

Det beror ibland (inte jätteofta men ibland) på att grafiktexturerna komprimeras mycket mer på 360 än PS3 för att de skall få plats på en skiva. Om jag inte kommer ihåg fel så användes detta på Dragon Age (som för övrigt inte ser bra ut och ändå behövde de göra sådant) och iD har ju gått ut officiellt och sagt att texturerna i Rage på 360 kommer se sämre ut för att de inte får plats på dvd. Du har över fem gånger så mycket lagringsplats på en DL Blu-Ray som en DL DVD. Det är ett överlägset medium punkt slut.

Angående de sista du skrev. Visst är det bra att folk lär sig optimera spel efter konsolens hårdvara men att begränsa sig själv efter en viss hårdvara är efterblivet. Anledningen till att Crysis fortfarande är det spel med mest krävande och snyggast grafik är att konsollspel utvecklas till grafikkort som är 4-5 år gamla vid det här laget. Uncharted 2 och Killzone 2 är de i särklass bästa konsollspelen jag lirat vad det gäller grafik men de kommer fortfarande inte ikapp Crysis eller exempelvis STALKER Clear Sky (om man bortser från modellerna). Konsollerna är ju de spel som rent grafiskt och, i min åsikt, i många fall även vad det gäller spelkänsla, hämmar utvecklingen.

Medlem
Skrivet av Elmoth:

både PS3 och Xbox 360 presterar ju bra än idag så varför skulle dom förnya sig, tvivlar dock lite på att man inte smyg utvecklar redan nu bakom stängda dörrar i båda lägren!

Jag tycker inte någon av dem presterar särskilt bra. De flesta spel laggar när det är mycket på skärmen, och de ende spel som verkligen imponerat grafikmässigt de senare åren som kommit till konsoll är Uncharted 2 och Killzone 2. De stannar upp utvecklingen helt. Att de har grafikkort som kom när DX9 var relativt nytt innebär att det i princip aldrig skapats en ren DX10 eller DX11 motor, vilket också är väldigt tråkigt.

Dock så tror jag att du har väldigt rätt i att de utvecklar i smyg. Sony har väl sagt att nästa Playstation kommer runt 2011-2012 någon gång?

Medlem

Det hela handlar om att utveckla spel till konsoler är dyrt som det är. Ökar de prestandan i konsolerna genom att släppa Xbox720 eller Playstation 4, måste spelutvecklarna också öka sin standard på spelen och det gör att det blir ännu dyrare att utveckla spel till marknaden.

Stora feta företag kanske överlever detta, men mindre spelföretag kommer förmodligen dö ut då. Spel kommer också ta ännu längre tid att utveckla än vad de gör idag.

Jag tror spelutvecklare är glada om Microsoft och Sony lugnar sig lite med att släppa nya konsoler. Det blir bara svettigt dyrt att öka standarden nu. Framförallt i dessa tider. Grafiken i dagens läge är tillräckligt snygg... ännu.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av Aquilalore:

..men vad har det med mitt inlägg att göra? Jag antar att läsförståelsen är inte på topp ibland.

Du skrev att spelen inte utvecklar sig längre, jag skrev en möjlig anledning till det. Förklara gärna hur jag har problem med läsförståelsen.

Att spelen blir snyggare ju längre konsolen varit ute är knappast något nytt, och inget jag motsatt mig. SNES var ett bra exempel, liksom i stort sett alla konsoler efter det.

Men såklart så finns det en gräns för vad man kan göra, och den innefattar inte bara grafiken utan andra grejer som kan vara sköna att slippa så som laddningstider eller att levels blir krympta pg.a sämre minne osv.

Försälningssiffor är en annan diskussuion känns det som.


signatur
Inaktiv

Konstigt/dåligt dom inte släpper en slim.

Medlem

PC:n lär nog ta över under ett par år

Inaktiv
Skrivet av MKultra:

Du skrev att spelen inte utvecklar sig längre, jag skrev en möjlig anledning till det. Förklara gärna hur jag har problem med läsförståelsen.

Jag fattade inte vad du menade, därav läsförståelsen.
Förstår fortfarande inte varför du säger att jag är ett smartskaft, när jag aldrig vävde in någon anledning till hur spelen ser ut idag..

Skrivet av MKultra:

Försälningssiffor är en annan diskussuion känns det som.

WoW.. försäljningssiffror?
Nej, jag syftade på att grafiken är dålig. Av den enkla anledningen att alla med en dator ska kunna köpa det. Det beror nog inte på konsollerna, som alltid har funnits vid sidan av.
Eller ja, Microsoft har inte haft 2/3 av alla spelalternativ förut iofs.. Det är inte svårt att se vad deras mål är.
Men att skylla på Nintendo eller Playstation vore bakåtvänt.

Medlem
Skrivet av Aquilalore:
Skrivet av MKultra:

Du skrev att spelen inte utvecklar sig längre, jag skrev en möjlig anledning till det. Förklara gärna hur jag har problem med läsförståelsen.

Jag fattade inte vad du menade, därav läsförståelsen.
Förstår fortfarande inte varför du säger att jag är ett smartskaft, när jag aldrig vävde in någon anledning till hur spelen ser ut idag..

Skrivet av MKultra:

Försälningssiffor är en annan diskussuion känns det som.

WoW.. försäljningssiffror?
Nej, jag syftade på att grafiken är dålig. Av den enkla anledningen att alla med en dator ska kunna köpa det. Det beror nog inte på konsollerna, som alltid har funnits vid sidan av.
Eller ja, Microsoft har inte haft 2/3 av alla spelalternativ förut iofs.. Det är inte svårt att se vad deras mål är.
Men att skylla på Nintendo eller Playstation vore bakåtvänt.

Jag tror du fått allt bakvänt. Grafikutveklingen står still på grund av att konsollerna inte skulle klara det, precis som han sa.

Spel på PC är faktiskt snyggare än på konsoll, inte tvärtom.

Inaktiv
Skrivet av Darkst@r:
Skrivet av Aquilalore:
Skrivet av MKultra:

Du skrev att spelen inte utvecklar sig längre, jag skrev en möjlig anledning till det. Förklara gärna hur jag har problem med läsförståelsen.

Jag fattade inte vad du menade, därav läsförståelsen.
Förstår fortfarande inte varför du säger att jag är ett smartskaft, när jag aldrig vävde in någon anledning till hur spelen ser ut idag..

Skrivet av MKultra:

Försälningssiffor är en annan diskussuion känns det som.

WoW.. försäljningssiffror?
Nej, jag syftade på att grafiken är dålig. Av den enkla anledningen att alla med en dator ska kunna köpa det. Det beror nog inte på konsollerna, som alltid har funnits vid sidan av.
Eller ja, Microsoft har inte haft 2/3 av alla spelalternativ förut iofs.. Det är inte svårt att se vad deras mål är.
Men att skylla på Nintendo eller Playstation vore bakåtvänt.

Jag tror du fått allt bakvänt. Grafikutveklingen står still på grund av att konsollerna inte skulle klara det, precis som han sa.

Spel på PC är faktiskt snyggare än på konsoll, inte tvärtom.

..har jag sagt något annat? Fler än jag som har problem med läsförståelsen tror jag.
Jag säger däremot att en hel drös spel har haft sin egen utveckling mot sämre grafik utan påverkan från konsollmarknaden. NHL för att det är snyggare på konsoll, Sims för att det kunde göras snyggare om bara anpassat för konsoll, likadant gäller för diverse blizzardspel. Vad kan man dra för slutsats av detta?
Fundera en stund.. det behöver jag inte svara på va?

Historiskt (för er som inte har varit med) så har konsollerna förnyats när PC-spelens minimumkrav inte har gått att trycka in i konsollvarianterna, inte tvärtom.
Nu hoppas jag att det blev glasklart hur jag menade..
Därmed inte sagt att jag inte håller med i kontentan av det -som jag tror- MKultra menade. Det är ingen hemlighet att Microsoft, kanske även de flesta utvecklare (som man tydligen har haft diskussioner med här på FZ förut) vill ha en standard att göra spel efter, exempelvis tre format ett spel... Game Over. Fast det är underförstått och tar man upp en sån debatt med mig så har man defenitivt missförstått något.

Medlem
Skrivet av Aquilalore:
Skrivet av Darkst@r:
Skrivet av Aquilalore:
Skrivet av MKultra:

Du skrev att spelen inte utvecklar sig längre, jag skrev en möjlig anledning till det. Förklara gärna hur jag har problem med läsförståelsen.

Jag fattade inte vad du menade, därav läsförståelsen.
Förstår fortfarande inte varför du säger att jag är ett smartskaft, när jag aldrig vävde in någon anledning till hur spelen ser ut idag..

Skrivet av MKultra:

Försälningssiffor är en annan diskussuion känns det som.

WoW.. försäljningssiffror?
Nej, jag syftade på att grafiken är dålig. Av den enkla anledningen att alla med en dator ska kunna köpa det. Det beror nog inte på konsollerna, som alltid har funnits vid sidan av.
Eller ja, Microsoft har inte haft 2/3 av alla spelalternativ förut iofs.. Det är inte svårt att se vad deras mål är.
Men att skylla på Nintendo eller Playstation vore bakåtvänt.

Jag tror du fått allt bakvänt. Grafikutveklingen står still på grund av att konsollerna inte skulle klara det, precis som han sa.

Spel på PC är faktiskt snyggare än på konsoll, inte tvärtom.

..har jag sagt något annat? Fler än jag som har problem med läsförståelsen tror jag.
Jag säger däremot att en hel drös spel har haft sin egen utveckling mot sämre grafik utan påverkan från konsollmarknaden. NHL för att det är snyggare på konsoll, Sims för att det kunde göras snyggare om bara anpassat för konsoll, likadant gäller för diverse blizzardspel. Vad kan man dra för slutsats av detta?
Fundera en stund.. det behöver jag inte svara på va?

Historiskt (för er som inte har varit med) så har konsollerna förnyats när PC-spelens minimumkrav inte har gått att trycka in i konsollvarianterna, inte tvärtom.
Nu hoppas jag att det blev glasklart hur jag menade..
Därmed inte sagt att jag inte håller med i kontentan av det -som jag tror- MKultra menade. Det är ingen hemlighet att Microsoft, kanske även de flesta utvecklare (som man tydligen har haft diskussioner med här på FZ förut) vill ha en standard att göra spel efter, exempelvis tre format ett spel... Game Over. Fast det är underförstått och tar man upp en sån debatt med mig så har man defenitivt missförstått något.

Men varför har vi denna diskussionen om alla håller med varandra?

Dessutom är ju NHLs och The Sims grafiknivå på den nivå den är på grund av att det inte är ögongodis som de spelen satsar på. Många spel satsar med mening (till exempel WOW) på att göra utseendet på en nivå man kunde förvänta sig för några år sedan på grund av att så många som möjligt ska kunna spela dem. Bred publik= mer pengar.

12
Skriv svar